بررسی مادربرد GIGABYTE Z390 Aorus Pro

واپسین ساعات سال 2018 میلادی را با یک بررسی از مادربرد های Z390 گیگابایت به پایان می بریم. اگرچه سه ماه از لانچ جهانی نسل جدید پردازنده های نسل نهم اینتل و چیپست Z390 می گذرد، اما در بازار رسمی ایران هنوز تنوع کافی از قطعات مرتبط با نسل جدید مشاهده نمی شود. به هر سو، انسان به امید زنده است و انشاالله به زودی شاهد سرازیر شدن قطعات جدید به بازار ایران باشیم، بخصوص مادربرد های خوش ساخت و خوشکل گیگابایت. امروز به بررسی مادربرد Gigabyte Z390 Aorus Pro خواهیم پرداخت که جدید ترین نسل از مادربرد های مجهز به چیپ Z390 اینتل است که به تازگی گیگابایت روانه بازار های جهانی کرده است. با ما همراه باشید.

خانواده تازه شده ی نسل نهمی دریاچه قهوه اینتل، دو ویژگی مهم دارند که آنها را از دیگر برادران نسل هشتمی خود متمایز می کنند. اول اینکه، اینتل پس از هفت سال، دوباره از لحیم برای اتصال Die به IHS استفاده کرده است و خوشبختانه دیگر اثری از خمیر سیلیکن بی کیفیت نیست که مجبور باشید برای اورکلاک، کولر خیلی قوی بخرید و یا پردازنده را Delid کنید. به عبارت دیگر، پردازنده های ضریب باز نسل نهمی اینتل را (به غیر از 9900K) می توانید با یک کولر متوسط هم اورکلاک کنید و لازم نیست هزینه زیادی برای کولر بدهید. دومین ویژگی مهم، ترکیب همزمان افزایش تعداد هسته ها، افزایش فرکانس هسته ها و افزایش قدرت IMC برای پشتیبانی از رمهای فرکانس بالاست که این سه با هم، به معنای افزایش قدرت پردازش است.

پرچمدار پردازنده های کافی لیک ریفرش اینتل Core i9 9900K است، که خصوصیات برجسته ای در میان دیگر پردازنده ها دارد. این برای اولین بار است که اینتل یک Core i9 به رده Mainstream اضافه می کند. برای اولین بار است که اینتل یک پردازنده 8 هسته ای و 16 رشته پردازشی را با این میزان فرکانس بالا و با ترکیب رمهای دو کاناله بوجود آورده است. آخرین باری که اینتل یک پردازنده 8 هسته ای با 16 رشته پردازشی معرفی کرده بود، Intel Core i7-7820X بود که تنها 11MB کش Level3 داشت، و مصرف آن به 140W می رسید و قیمتی برابر 700 دلار داشت، و حال این پردازنده 9900K، اولین پردازنده کم مصرف 95W با 16MB کش Level3 است و تنها 500 دلار قیمت دارد. در واقع، اینتل به تنهایی با ساختن 9900K همه ی مرز های فن آوری پردازشی را جابه جا کرد. پردازنده 9900K به تنهایی تا 20 درصد قوی تر از Ryzen 2700X است، و در برخی بنچ مارکها حتی تنه به تنه پردازنده های سنگین وزنی مانند Threadripper 2990X می زند. اینتل در برنامه رونمایی از این پردازنده، آن را بهترین پردازنده گیمینگ دنیا لقب داد. ما پا را از این هم فراتر گذاشته و آن را بهترین پردازنده حال حاضر دنیا می دانیم. پیشنهاد می شود برای دیدن بنچ مارکهای 9900K حتما به مقاله بررسی مادربرد Gigabyte Z390 Aorus Xtreme سری بزنید.

برویم به سراغ پرچمدار شماره 2 اینتل، پردازنده Core i7 9700K، که یک پردازنده 8 هسته ای و 8 رشته پردازشی است که می توان آن را اولین Core i7 اینتل به شمار آورد که از Hyper-Threading بی بهره است. اینتل به صورت کلاسیک همیشه Core i7 ها را با 4 هسته و 8 رشته پردازشی به بازار می داد تا زمان 8700K که این تعداد به 6 هسته و 12 رشته پردازشی افزایش یافت. حال 9700K را با 8 هسته واقعی به بازار داده است. این پردازنده از 12MB کش Level3 برخوردار است و به مانند یاران رده بالای خود میزان مصرف 95W دارد. در حالت پیش فرض فرکانس پایه هسته اول تا 4.9 گیگاهرتز می تواند افزایش یابد. از نظر قیمتی نیز، این پردازنده هم قیمت 7700K و 8700K است. این پردازنده لزوما در همه ی تست ها بهتر از 8700K نیست و در اغلب موارد قدرت آن کمتر و یا برابر است. تنها در حالت اورکلاک بالای 5.2 گیگاهرتز 9700K می تواند قوی تر از 8700K ظاهر شود. بنابراین انتخاب میان این دو پردازنده واقعا کاری دشوار است.

چیپست Z390 با تاخیر یک ساله به بازار آمد. از تنوع و تعداد زیاد تولیدات Z390 شرکت های مادربرد سازی اینگونه بر می آید که آنها مدت ها است که آماده عرضه این چیپست هستند اما برای این کار منتظر چراغ سبز اینتل بودند. واقعیت این است که در رقابت با پردازنده های Ryzen، اینتل مجبور شد پردازنده های Coffee Lake را زود تر از برنامه هایش عرضه کند. برای استفاده از کافی لیک چون هنوز چیپ Z390 آماده عرضه نبود اینتل به الجبار یک چیپ نصفه و نیمه به نام Z370 را به بازار داد تا موقتا بتواند از کافی لیک پذیرایی کند. مهمترین خصوصیت Z390 برخورداری از اتصال شبکه بی سیم 802.11AC با پهنای باند 1.73 گیگابیتی است که اینتل این فن آوری را در زمستان 2017، تقریبا سه ماه پس از ارائه کافی لیک به بازار عرضه کرد. و حالا تقریبا پس از یک سال از ورود این فن آوری، مادربرد های Z390 مجهز به آن – هرچند با تاخیری یک ساله، اما بالاخره وارد بازار شدند. در تیزر ویدیویی که در وبسایت اینتل موجود است، ترکیب کارت وایرلس Wireless-AC 9560 را با پردازنده های نسل هشتم تبلیغ می کند، گویی که در ابتدا قرار بود همزمان با هم عرضه شوند. و حال ترکیب این کارت وایرلس را با نسل نهم پردازنده های اینتل بر روی چیپست Z390 داریم. ناگفته نماند بلوتوث نسخه پنجم نیز داخل این کارت وایرلس به صورت مجتمع وجود دارد که نسبت به نسل پیش از خود دارای برد و پهنای باند بهتری است. البته همیشه چیپ های وایرلس Qualcomm بهتر از Intel بوده، و چیپ های اینتل بهتر از Realtek، من به شخصه خوشحالتر می شدم اگر Z390 مجهز به چیپ وایرلس کوالکام می بود تا اینتل، ولی خوب به هر صورت اینتل از روز اول به دنبال انحصار مطلق در کلیه مبادی ارتباطی موجود بر روی مادربرد های خود بوده است و تمام تلاشش را نیز در این ارتباط می کند تا به آن برسد. دیگر تفاوت عمده مادربرد های Z390 نسبت به نسل پیش از خود، استفاده از مدار VRM قوی تر برای اورکلاک بهتر و بیشتر پردازنده است، بخصوص پردازنده Core i9 9900K که در حالت دیفالت دارای TDP 95W و در اورکلاک واتیج مصرفی آن به بیش از 140W هم می رسد.

و تفاوت پایانی، یک جفت اتصال USB 3.1 Gen. 2 منشعب از چیپست را نیز شاهد هستیم، اتصالی که در مادربرد های Z370 از طریق یک کنترلر ثانویه امکانپذیر می شد. هنوز متاسفانه آنطور که باید تعداد قطعاتی که بتوانند از پهنای باند USB 3.1 Gen.2 استفاده کنند بسیار محدود است. در ایران خاطرم هست فقط یکسری اس اس دی اکسترنال ساندیسک اکستریم توانایی استفاده از چنین پهنای باندی داشتند که به شخصه در حسرت خریدن یکی از آنها ماندم و تمام شد. ولی به هر حال، داشتن اتصالات قوی تر و بهتر همیشه چیز خوبی است ولو قطعه ای برای استفاده از آن در بازار نباشد.

معرفی محصول:

شرکت گیگابایت با تغییر نامگذاری و رده بندی مادربرد های جدید Z390 خود، رویکردی تازه و عملکرد محور را برای طبقه بندی محصولات خود برگزیده است. در نسل جدید مادربرد های گیگابایت، جذابیت مادربرد ها برای کلیه کاربران، بخصوص کاربران حرفه ای، در همه ی رده های کاربری، شامل اداری، گیمینگ و رندرینگ، دو چندان شده است.

در نسل جدید مادربرد های گیگابایت، خانواده Gaming 3 جای خود را به خانواده جدید AORUS Elite می دهد. سری مادربرد های Ultra Gaming جای خود را به سری جدید AORUS Pro می دهند. خانواده AORUS Ultra جایگزین مادربرد های Gaming 5 می شود. مدل AORUS Master جایگزین Gaming 7، و در آخر، تاپترین مدل AORUS Xtreme وارث Gaming 9 خواهد بود. بدین ترتیب، طبق جدول فوق از پایین به بالای هرم، مادربرد های گیگابایت طبقه بندی می شوند. امروز در اتاق تست سخت افزار به سراغ مادربرد Gigabyte Z390 Aorus Pro می رویم که قیمت جهانی برابر 190 دلار دارد. این مادربرد را به همراه پردازنده 9700K شرکت معظم گیگابایت برای بررسی در اختیار مجموعه قرار داده است که از ایشان کمال تشکر را داریم.

شرکت گیگابایت تا به امروز 14 مادربرد مجهز به چیپ Z390 را وارد بازار کرده است. بخش های مختلفی از این مادربرد ها به نورپردازی RGB مجهز هستند، گیگابایت از صفحات مسی دو لایه برای تخته مدار این مادربرد ها استفاده کرده است و توانایی اورکلاک رمها در این مادربرد ها به بیش از 4133 مگاهرتز افزایش یافته است.

طبق چارت فوق، مادربرد Gigabyte Z390 Aorus Pro از جمله مادربرد های میان رده گیگابایت محسوب می شود که در سایز ATX عرضه می گردد. نسخه ی دیگر این مادربرد مجهز به Wi-Fi اینتل و بلوتوث نسخه 5 است که خوب آن از نظر قیمتی بیش از 190 دلار ارزش خواهد داشت. اصولا برتری چیپ Z390 نسبت به چیپ Z370، اضافه شدن ارتباط شبکه بی سیم AC اینتل با پهنای باند 1.7 گیگابیتی و همچنین اضافه شدن ارتباط بلوتوث نسخه 5 است، اما مادربرد Gigabyte Z390 Aorus Pro فاقد چنین امکاناتی است.

نمای بیرونی، طراحی و بسته بندی:

سر فالکون بر روی جعبه مادربرد با تم مشکی و نارنجی خانواده Aorus خودنمایی می کند. در مورد اطلاعات روی جعبه می توان به پشتیبانی از SLI و Crossfire، استفاده از فن آوری نورپردازی نسل جدید RGB Fusion، سیستم تغذیه 1+12 فازی دیجیتالی، و فن آوری SMART FAN5 اشاره کرد.

در پشت جعبه امکانات خاص این مادربرد تشریح شده است که از جمله مهمترین آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

استفاده از سیستم نورپردازی RGB Fusion با پشتیبانی از رشته های دیجیتالی LED، طراحی پیشرفته مدارد تغذیه، استفاده از سینک های خنک کننده برای درگاه های M.2، استفاده از چیپ صوتی Realtek ALC1220-VB، و بهره گیری از پنل ثابت I/O

اقلام داخل جعبه، شامل دفترچه راهنما، DVD درایور ها، چهار عدد کابل SATA 6G، دو عدد ترمیستور سنجش دمای اکسترنال، کابل اکستنشن RGB، و مبدل RGB دیجیتالی می شود.

از نظر ابعاد مادربرد GIGABYTE Z390 Aorus Pro استاندارد ATX دارد و تم غالب مدار چاپی آن مشکی مات با ته لحجه تیتانیومی به همراه سینک های آلومینیومی است. سینک های خنک کننده از آلیاژ بسیار مرغوب و خنک ساخته شده اند و کار خود را به درستی انجام می دهند. بر روی I/O Panel یک گارد زیبا قرار گرفته و نام Aorus بر روی آن نقش بسته است. این آرمور به نمای مادربرد زیبایی می دهد.

از دیگر امکانات استاندارد مادربرد Z390 می توان به چهار اسلات رم DDR4 که در مجموع 64 گیگابایت رم تا فرکانس بالای 4400 مگاهرتز را پشتیبانی می کند اشاره کرد. همچنین سه اسلات PCIE Gen.3 X16 گرافیک که در بهینه ترین حالت می توان به صورت Two Way SLI/Crossfire همزمان در حالت (x8/x8) فعالیت کنند و دو سوکت M.2 که می توانند تا 32GB/s سرعت نقل و انتقال داده ها داشته باشند، در این برد حضور دارند. سوکت M.2 فوقانی مجهز به سینک خنک کننده است که می تواند اس اس دی های M.2 را تا بالاترین سایز ممکن پشتیبانی کند.

امکانات سخت افزاری:

مادربرد Z390 Aorus Pro مجهز به مدار VRM دیجیتالی 1+12 فازی است که توسط یک کانکتور 8 پین و یک کانکتور 4 پین پاور تغذیه می شود. ریل های VCore و گرافیک مجتمع از طریق چیپ Intersil ISL69138 به شکل 1+6 فاز تغذیه می شوند و پس از آن به لطف PWM های توسعه دهنده ISL6617 به 12 فاز افزایش می یابند تا قدرت لازم را به ماسفت ها بدهند.

تعداد 12 عدد از تنظیم کنندگان جریان مرحله ای یا Power stages به نام SiC634 وظیفه رگلاتوری برق رسانی VCore بر عهده دارند که این مدل توانایی عبور 50 آمپر قدرت را دارد. یک مدل 50 آمپری دیگر به نام SiC632 نیز وظیفه تغذیه ریل گرافیک مجتمع را دارد که به نسبت مدل 634 کنترلر ضعیفتری است.

این سیستم تغذیه در کنار سینک های خنک کننده، عملکرد بی نظیری را در اورکلاک پردازنده از خود به نمایش می گذارند. جلوتر مشاهده خواهیم کرد دمای بخش VRM چقدر خنک است و می تواند به اورکلاک موفق با این مادربرد کمک کند.

یکی از نکات برجسته در مادربرد های گیگابایت، توازن طراحی و در عین حال نظم بصری بی نقص در چینش اجزا و قطعات بر روی مادربرد است. این شیوه طراحی حرفه ای بسیار جذاب و دلنشین است. این مادربرد مجهز به 8 هدر فن PWM/DC، شامل دو اتصال فن برای CPU FAN و OPT FAN، چهار عدد برای کنترل فن های متصل به کیس، و دو عدد مخصوص پمپ های واترکولینگ می باشد. کلیه این هدر ها توسط نرم افزار Smart Fan 5 زیر مجموعه System Information Viewer مدیریت و کنترل می شوند.

نکته ای که می خواهم توجه ها را به آن جلب کنم، استفاده از کانکتور های مرسوم RGB در این نسل از مادربرد های گیگابایت است که تغییر مهمی در سیاست RGB گیگابایت به شمار می رود. در بررسی های گذشته مادربرد های گیگابایت، بخصوص در بررسی مادربرد Gigabyte Z370 Aorus Gaming 7 از رویکرد گیگابایت نسبت به سیستم RGB کمی شکایت داشتیم و توضیح دادیم چرا سیستم RGB گیگابایت برای عموم کاربران دشوار است. کانکتور های عجیب و غیر سازگار با دیگر قطعات RGB که نیاز به مبدل داشت و تعداد مبدل ها کم بود، خلاصه اینکه، گیگابایت به این نگرانی ها در نسل جدید Z390 پاسخ داده است و هم اینکه کلیه مادربرد های جدید گیگابایت مجهز به کانکتور 4 پین RGB متداول عرضه می شوند که اتصال آنها را به تجهیزات RGB بسیار سهل تر و ساده تر می کند. این مادربرد مجهز به دو کانکتور 4 پین مجزای RGB 5050، و دو کانکتور 3 پین RGB دیجیتالی می باشد که البته، می توانید برای خروجی RGB دیجیتالی، ولتاژ 5 یا 12 ولت را برای خروجی آنها برگزید که امکان تغییر ولتاژ به لطف یک اتصال پین در نزدیکی این کانکتور ها میسر می شود. بابت این تغییر رویکرد باید یک تشکر حسابی از مهندسین طراحی گیگابایت کرد.

نکته ای که باید در مورد این مادربرد اشاره کرد، درگاه USB 3.1 مخصوص اتصال فرانت پنل کیس، که در زیر اسلات های رم قرار داده شده از نوع نسل اول یا همان USB 3 می باشد. بنابراین اگر به دنبال اتصالات USB 3.1 نسل دوم در این مادربرد هستید، باید گفت همه ی آنها در پشت پنل I/O حضور دارند که کمی جلوتر به ان اشاره خواهیم کرد.

سینک چیپست ابعاد بزرگ و متناسب دارد و آرم فالکن روی آن به LED RGB مجهز است. مطابق معمول Z390 ها، تعداد 6 عدد درگاه SATA III، و همچنین دو درگاه M.2 که هر دو مجهز به سینک خنک کننده هستند در این مادربرد حضور دارند. در بخش پایین به غیر از خروجی های RGBاز نوع 5050 و دیجیتال، تعداد 4 درگاه USB 2.0 نیز یافت می شود.

روی این مادربرد سه اسلات گرافیک قرار دارد که دو عدد از آن مجهز به Armor استحکام دهنده اسلات هستند. این ویژگی از مادربرد و کارت گرافیک در درازمدت، بخصوص در صورت استفاده از کارتهای گرافیک سنگین، محافظت خواهد کرد. در بخش صوتی، با کنترلر Realtek ALC1220-VB روبه رو هستیم که به خازن های با کیفیت و کلاس صوتی Hi-Fi از نوع WIMA FKP2 مجهز است. این بخش صوتی با تفکیک کانال های چپ و راست بر روی لایه های PCB به صورت مجزا نسبت به تاثیرات نویز در مدار های اطراف ایزوله است. در زیر این بخش، گیگابایت از LED های RGB برای نورپردازی استفاده کرده است.

در پنل پشت مادربرد، 3 درگاه USB 3.1 Gen.2 حضور دارد که دو عدد از آنها به رنگ قرمز از نوع A، و یک عدد از نوع C است. همچنین سه درگاه USB 3.1 Gen.1، یک درگاه Lan گیگابیتی متصل به کارت شبکه Intel I219V به چشم می خورد. خروجی تصویری برای گرافیک مجتمع تنها شامل یک درگاه HDMI می شود. خروجی صدای Optical در کنار پنج خروجی و ورودی صوتی که می تواند در ست آپ های 7.1 کاناله صوتی مورد استفاده قرار گیرد. در آخر چهار درگاه USB 2.0 نیز گیگابایت برای I/O پنل این مادربرد تدارک دیده است.

معرفی سیستم تست :

کارت گرافیک MSI GTX 1060 ARMOR 6G OC

این کارت گرافیک با فرکانس کاری 1759 مگاهرتز، 6 گیگابایت حافظه از نوع GDDR5، حداکثر فرکانس حافظه تا 8008 مگاهرتز، رابط حافظه 192 بیتی، توان مصرفی 120 وات، یک ورودی برق 8 پین و سیستم خنک کننده کارآمد، گزینه مناسبی برای گیمرها است. کارت گرافیک GTX 1060 انتخاب خوبی برای کاربرانی است که می خواهند در رزولوشن 1080 پیکسل بازی ها را روان اجرا کنند. این کارت می تواند در این رزولوشن حتی در حداکثر تنظیمات هر بازی، به خوبی جوابگوی نیاز شما باشد. این کارت گرافیک توسط شرکت MSI در اختیار ما قرار داده شده است.

حافظه G.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8G

این سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است.

درایو ذخیره سازی PLEXTOR M8PE M.2 NVME 256G

اس اس دی مورد استفاده PLEXTOR M8PE 256G با سرعت بسیار بالا به پروتکل NVME 1.2 مجهز است و از طریق رابط PCIe Gen.3 x4 به درگاه M.2 متصل می شود. استفاده از فناوری DRAM Cache Buffer، و موتور تصحیح خطای ECC از جمله امکانات آن به حساب می آید. این حافظه دارای سرعت نوشتن 900 مگابایت در ثانیه و سرعت خواندن 2000 مگابایت در ثانیه است. اس اس دی مورد نظر توسط شرکت پلکستور برای سیستم تست دفتر مجله سخت افزار ارسال شده است.

درایو ذخیره سازی SAMSUNG 860 EVO 250G

اس اس دی مورد استفاده برای تست درگاه SATA III، آخرین نسل از درایو های خانواده EVO سامسونگ است که به لطف کنترلر قدرتمند MJX، و حافظه های 3D TLC NAND، و کش DDR4، حداکثر سرعت خواندن 550MBps و حداکثر سرعت نوشتار 520MBps را در اختیار سیستم قرار می دهد. ناگفته نماند سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بر روی این درایو به ترتیب 98K IOPS و 90K IOPS می باشد.

خنک کننده GREEN GLACIER 360-EVO

این قویترین واتر کولر شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) است که در حال حاضر از پر فروش ترین واتر کولر های بازار ایران به شمار می رود. از جمله ویژگی های این خنک کننده می توان به استفاده از رادیاتور 360 میلیمتری آلومینیومی، استفاده از سه فن 12 میلیمتری کم صدا مجهز به LED های قرمز با طول عمر 100 هزار ساعت، واتر پمپ بلبرینگ سرامیکی قدرتمند بی صدا با طول عمر 80 هزار ساعت، واتر بلاک کاملا مسی مجهز به نمایشگر نشان دهند دمای کولانت و دور پمپ اشاره کرد. این رادیاتور برای تست توسط دفتر گرین در اختیار ما قرار داده شده است که تشکر ویژه داریم.

خمیر سیلیکون گرین GREEN GT-4 PREMIUM

برای تست پردازنده از خمیر سیلیکن جدید گرین GT-4 Premium استفاده کردیم. این خمیر سیلیکن با ضریب انتقال حرارت 5.0W/m.K، قابلیت استفاده در پردازنده و کارت گرافیک را در دامنه دمایی منفی 40 تا 240 درجه سانتی گراد، داراست. شرکت گرین با فرمولاسیون جدید و استفاده از مواد با کیفیت این خمیر سیلیکن را برای استفاده های حرفه ای تولید کرده، و آن را در اختیار آزمایشگاه تست مجله سخت افزار قرار داده است که سپاسگذاریم.

بررسی کارایی:

پردازنده نسل نهمی 9700K دارای 8 هسته بدون امکان Hyper-Threading است بنابراین تعداد رشته های پردازی به همین تعداد 8 عدد محدود است. پردازنده9700K به ازای هر هسته تنها 1.5 مگابایت کش سطح سوم دارد، و در مجموع این پردازنده دارای 12 مگابایت کش Level 3 می باشد. این پردازشگر از نظر خنک کنندگی بسیار بهینه تر از نسل پیش از خود است چرا که اینتل از لحیم به جای خمیر سیلیکن برای چسباندن Die به IHS استفاده کرده است. بنابراین قدرت اورکلاک آن بالاست. برای تست این مادربرد، یک بار کلیه تست ها را به صورت پیش فرض گرفته و ثبت کردیم و بار دوم کلیه تست ها را در حالت اورکلاک شده پردازنده گرفته و ثبت کردیم. برای اورکلاک تنها به افزایش ضریب پردازنده اکتفا کردیم و تمام هسته ها را نیز به صورت Sync یا همسان شده در یک فرکانس ثابت قرار دادیم. با این مادربرد توانستیم پردازنده ی 9700K را تا فرکانس 5.2 گیگاهرتز اورکلاک کنیم که تقریبا 300 مگاهرتز بیش از توان اسمی آن به شمار می رود. در زمینه اورکلاک رمها نیز توانستیم آنها را از فرکانس 3600 مگاهرتز به 4000 مگاهرتز با تایمینگ 19 اورکلاک کنیم.

دمای پردازنده 9700K در فرکانس پیش فرض، در هنگام بی کاری حداقل 29 درجه و در هنگام لود به حداکثر 61 درجه سانتیگراد می رسد. دمای این پردازنده در فرکانس 5.2 گیگاهرتز، در هنگام بیکاری حداقل به 37 درجه و در هنگام لود به حداکثر 92 درجه می رسد.

دمای بخش VRM مادربرد نیز همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، در زمان بی کاری و اورکلاک نمایان است که به حداکثر 54 درجه سانتیگراد در هنگام اورکلاک رسیده است که این میزان نشان از عمکرد مناسب کولینگ گیگابایت در بخش VRM دارد.

حال به سراغ نتایج تست ها می رویم.

نتیجه گیری:

مادربرد GIGABYTE Z390 Aorus Pro همان چیزی است که از یک محصول خوب و عالی از گیگابایت انتظار داریم. این مادربرد یک محصول میان رده از چیپ Z390 اینتل است که به قیمت 190 دلار در بازار های جهانی به فروش می رسد. این مادربرد در برخی از تست ها بالاتر از دیگر رقبای رده بالاتر خود قرار گرفت که باعث شگفتی شد. عملکرد آن در مجموع فراتر از انتظار بود و نمره ی بسیار خوبی را از آن خود کرد.

تنها شکایت ما، محدود می شود به فقدان Wi-Fi و بلوتوث نسخه ی پنج، که بنیان و ذات Z390 با آن گره خورده ولیکن این مادربرد از آن محروم است. جالب اینکه گیگابایت یک نسخه Wi-Fi دار از همین مدل را هم روانه بازار کرده است که تنها 10 دلار گرانتر به فروش می رسد. به شخصه حاضرم 20 دلار بدهم اما مادربردم مجهز به Wi-Fi گیگابیتی اینتل و بلوتوث نسخه ی پنج باشد، و مطمئن هستم خریدارای که 190 دلار برای یک مادربرد هزینه می کند، لنگ 10 دلار نیست که از Wi-Fi بزند. امیدواریم این مادربرد در هنگام ورود به ایران قیمتی متعادل و زیر 3 میلیون تومان داشته باشد تا ارزش خرید بالاتری نسبت به دیگر رقبا پیدا کند.

در مجموع سایت سخت افزار نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار را به این مادربرد خوش ساخت اهدا می کند.

{REVIEW} label=امتیاز; decimal=1; max=10; راندمان=8.9; امکانات=8.0; بایوس=9.0; اورکلاک و کولینگ=8.9; طراحی=8.0; نرم افزار=9.0; کیفیت ساخت=8.5; ارزش خرید خارج از ایران=8.5; {/REVIEW}