امکان استفاده از 128 گیگابایت حافظه DDR4 در مادربردهای MSI Z390 ممکن شد
1 min read

امکان استفاده از 128 گیگابایت حافظه DDR4 در مادربردهای MSI Z390 ممکن شد

تا پیش از معرفی پلتفرم Intel Core i9000 و چیپست Z390، پلتفرم های میانی دسکتاپ در تمامی مدل ها، حتی AMD، از حداکثر 64 گیگابایت حافظه رم بهره می بردند. اما با معرفی پردازنده های Intel Core i9000، امکان پشتیبانی از 128 گیگابایت حافظه برای MSDTها فراهم شد. حال با خبر شده ایم که کاربران مادربردهای MSI Z390 نیز امکان استفاده از 128 گیگابایت حافظه رم را دریافت خواهند کرد؛ در حال حاضر این امکان برای تمامی برندها فراهم نشده و بسته به عملکرد شرکت سازنده دارد.

کاربران مادربردهای MSI Z390 به بروزرسانی بایوس، امکان پشتیبانی از 128 گیگابایت حافظه رم را دریافت خواهند کرد. این در حالی است که پلتفرم های High-End Desktop برای پشتیبانی از 128 گیگابایت حافظه، از 8 اسلات رم استفاده کرده ولی در دسکتاپ میانی، با 4 اسلات می توان از 128 گیگابایت رم استفاده کرد. اما چگونه؟

کمپانی ایسوس برای این منظور به سمت نوعی اسلات با نام Double Capacity DIMM یا DC DIMM رفت که البته در حوزه استانداردهای JEDEC هم نبود. چند نمونه محدود از مادربردهای این شرکت دارای اسلات DC DIMM است اما پشتیبانی MSI از حافظه های رمی با ظرفیت 128 گیگابایت، تحت استاندارد انجمن JEDEC است. اژدهای تایوانی برای این منظور هیچ محدودیتی قائل نشده و کاربران می توانند با مادربرد ارزان قیمت Z390-A Pro یا حتی پرچمداری مانند MEG Z390 Godlike، از 128 گیگابایت حافظه رم استفاده نمایند.

یعنی به عبارت دیگر، در بسیاری از موارد، هزینه خرید کیت های DDR4 شما از قیمت CPU و مادربرد هم بیشتر می شود! به هر حال این یک قابلیت جذاب برای کاربران و توسعه دهندگانی است که با این پلتفرم به سراغ پردازش های Workstation می روند.