بازداشت مدیر هوآوی در لهستان به اتهام جاسوسی
1 min read

بازداشت مدیر هوآوی در لهستان به اتهام جاسوسی

به نظر می‌رسد که این روزها هوآوی نمی‌تواند خودش را از جنجال و حاشیه دور کند. اول از همه که فروش محصولات پرچمدار این کمپانی در آمریکا ممنوع شد و مقامات این کشور به سران هم پیمان خود هشدار دادند که آنها هم باید خرید دستگاه‌های چینی را ممنوع کنند. پس از آن منگ وان‌ژو، مدیر مالی شرکت که دختر بنیانگذار هوآوی هم است، به دلیل فروش تجهیزات غیرقانونی به ایران در زمان تحریم‌ها در کانادا بازداشت شد. حالا مدیر شعبه لهستان هوآوی نیز به اتهام جاسوسی بازداشت شده است.

جزئیات مربوط به دستگیری این شخص هنوز مبهم است. براساس گزارش‌ها، 2 نفر در این ماجرا دستگیر شده‌اند؛ یک شخص چینی که کارمند هوآوی است و یک شخص لهستانی که نماینده سابق آژانس امنیت بین‌المللی بوده و حالا درگیر کسب و کارهای اینترنتی است. ظاهراً حبس آنها 3 ماه به طول خواهد انجامید.

دلیل این همه نفرت از هوآوی چیست؟

هوآوی

این شرکت چینی در طول چند سال گذشته به خوبی پیشرفت کرده و جایگاه خود را به سرعت در بازار جهانی بهبود بخشیده است. اما با افزایش سهم بازار، نگرانی‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. ظاهراً هوآوی روابط بسیار نزدیکی با دولت چین دارد و بسیار نگرانند که این شرکت به صورت کاملاً مستقل فعالیت نکند. با توجه به تجهیزات مخابراتی این کمپانی که در سراسر جهان توزیع شده است، عده‌ای می‌گویند که آنها به راحتی می‌توانند برای دولت چین جاسوسی کنند.

همه چیز در مورد گوشی‌ها نیستگوشی هوآوی

فناوری‌های هوآوی به عنوان اجزای اصلی در شبکه‌های اپراتورهای تلفن در سراسر جهان استفاده می‌شود. هنگامی که اخبار در خصوص قطع همکاری هوآوی و چند کشور را مشاهده می‌کنید، بیشتر آنها در خصوص تجهیزات در حال توسعه شبکه 5G است. از زمانیکه اتهامات مربوط به جاسوسی در مورد هوآوی شنیده می‌شود، تجهیزات این کمپانی تحت نظارت بیشتری هستند و به اپراتورها توصیه می‌شود که از تأمین کنندگان دیگر تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنند.

در حال حاضر تجهیزات 5G هواوی در آمریکا، کانادا، ژاپن، استرالیا، نیوزلند و هند ممنوع شده است. این کمپانی همچنان مشغول مذاکره با انگلستان، آلمان، ایتالیا و فرانسه است تا مانع تجریم تجهیزاتش در این کشورها شود. همانطور که می‌توان حدس زد، این وضعیت بخشی از جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین است و یکی از دلایل تحریم برند اپل در چین می‌باشد.

آیا گوشی هوآوی من مخفیانه از من جاسوسی می‌کند؟

بسیاری بر این باورند که هوآوی می‌تواند نرم‌افزارهای جاسوسی را به نوعی در گوشی‌های خود شخصی‌سازی کند. البته این شرکت موضوع جاسوسی را از اساس رد می‌کند. در هر حال اما هیچ شواهدی مبنی بر جاسوسی پیدا نشده است.