صفحات اجتماعی در زمینه بازاریابی و روابط تجاری جای خود را به پیام‌رسان‌ها می‌دهند
1 min read

صفحات اجتماعی در زمینه بازاریابی و روابط تجاری جای خود را به پیام‌رسان‌ها می‌دهند

هم اکنون با گذشت تعداد کاربران اپلیکیشن‌های پیام رسان از 1.3 میلیارد نفر، به نظر نمی‌رسد که دیگر صفحات اجتماعی پلتفرم مناسبی برای بازاریابی و روابط تجاری باشند. این آمار بر اساس توییت اخیر کارشناسان بازاریابی و سئو در SEMrush، نقل قول از رئیس MobileMonkey و کارشناس بازار یابی دیجیتال Larry Kim در کنفرانس INBOUND 2018 این ماه، می‌باشد.

این نظریه ممکن است کمی ضد و نقیض به نظر به رسد؛ زیرا گزارش های اخیر نشان می‌دهند که فیسبوک به اندازه دو میلیارد کاربر ماهانه فعال دارد اما برای اپلیکیشن‌های پیام رسان مانند پیام رسان فیسبوک و سرویس چتبات، به جای استفاده ماهانه، ملاک آمار استفاده روزانه بوده است. این درحالی است که در آمار مربوط به صفحات اجتماعی کاربرانی که در طول ماه فقط یک یا چند بار به طور مثال فیسبوک خود را چک می‌کنند را هم شامل می‌شود.Kim می‌گوید که این مسئله باعث می‌شود تا این پلتفرم‌ها دیگر متد ارتباطی بین صاحبان کسب‌ و‌ کار و مشتریان یا مشترکان نباشند.

این پیامد‌ها گریبان گیر ایمل‌ها نیز خواهند شد، در واقع رشد پیام‌رسان‌ها مسلما آن‌ها را کمی به حاشیه برده است. در یک مقایسه، با ارسال پیام‌های بازاریابی توسط هر دو پلتفرم ایمیل‌ها و پیام رسان‌ها، نرخ خواندن پیام‌های پیام رسان‌ها 20 درصد اعلام شد، این درحالی است که ایمل آماری بهتر از یک درصد را به خود اختصاص نداد. در واقع از هر صد پیام ارسال شده توسط این دو پلتفرم که به دست کاربران رسیده است، کاربران پیام‌رسان‌ها 20 عدد از آن‌ها و کاربران ایمیل‌ها فقط یک عدد را باز کرده اند. پیام رسان‌ها راه بسیار متفاوتی برای رسیدگی به این فعل و انفعالات پیشنهاد می‌کنند. به جای دسترسی به مخاطبین به عنوان یک گروه، صاحبان سرمایه و ارائه دهنده‌گان خدمات می‌توانند با مخاطب یک ارتباط تعاملی‌‌تر و شخصی تر در بخش‌های مختلف و متفاوت برقرار کنند.

چیزی که SEMrush و MobileMonkey بیان می‌کنند لزوما چیز جدیدی نیست و هم اکنون بسیاری از رسانه‌های اجتماعی بر پایه پیام رسانی، از آن در حال استفاده هستند. به طور مثال سرویس تجاری واتس اپ از اپلیکیشن اصلی آن جدا است و از آن برای ایجاد و مدیریت یک حساب کاربری تجاری برای برقراری ارتباط با کاربران واتس اپ استفاده می‌شود.