وجود سه دوربین در آیفون بعدی چه کاربردی خواهد داشت؟
1 min read

وجود سه دوربین در آیفون بعدی چه کاربردی خواهد داشت؟

چندی پیش اولین تصویر رندر شده از آنچه تصور می شود ظاهر آیفون بعدی است در حساب کاربری onleaks@ در توییتر منتشر شد. به جز ساختاری شبیه به آیفون های قدیمی تر که زبان طراحی ثابت محصولات اپل است، آنچه بیش و پیش از هر چه جلب توجه می کرد بخش دوربین ها بود. جایی که در یک فضای مربعی شکل در گوشه بالای بدنه دستگاه سه دوربین و یک فلش در پیکربندی زیگزاگ شکلی کنار هم قرار گرفته بودند. پس از آن چندین منبع دیگر نیز به استفاده اپل از سه دوربین اشاره کردند تا به نظر برسد این کار حداقل در یکی از آیفون های سال 2019 انجام می شود. استفاده از سه دوربین اتفاق جدیدی نیست. حتی همین حالا گوشی های Sub Premium دیگری هستند که از سه یا چهار دوربین بهره می برند و هر یک از آنها دارای قابلیت خاص (مانند زوم، گستره دید عریض تر و مونوکروم) هستند. اما به نظر می رسد اپل منظور دیگری از به کارگیری سه دوربین داشته باشد. طبق شایعات، دوربین های اپل سه وظیفه "تشخیص سه بعدی پیشرفته" ، "زوم بهبود یافته" و "عملکرد بهتر در شرایط نوری ضعیف" را بر عهده خواهند داشت.

تشخیص سه بعدی پیشرفته

اپل در سال های اخیر نشان داده تمایل ویژه ای به ترکیب کردن واقعیت افزوده در گوشی های خود دارد. استفاده از ARKit یکی از نمودهای این استراترژی است. حالا دوربین سه گانه می تواند دستگاه های اپل را در تشخیص فضایی سه بعدی بهتر یاری کنند. بر اساس گزارشات اپل حساب ویژه ای بر روی این قابلیت باز کرده و آن را حتی دقیق تر و کاربردی تر از سنسورهای TrueDepth که از آنها برای تشخیص چهره استفاده می کند می داند. تصویربرداری استریوسکوپی با استفاده از سنسورهای بیشتر برای گرفتن عکس از سوژه از نماهای مختلف یکی از ویژگی های هیجان انگیزی است که به این ترتیب به آیفون ها اضافه خواهد شد.

زوم بهتر

همچنین ساختار سه گانه دوربین ها به گوشی های آیفون کمک خواهد کرد برای اولین بار به زوم سه برابری اپتیکال مجهز شوند. در حال حاضر گوشی های آیفون 7 پلاس، آیفون 8 پلاس، آیفون 10، آیفون XS و آیفون XS Max نیز دارای قابلیت زوم اما تا میزان 2 برابر هستند. پیش از این شرکت هایی مانند هواوی از لنزهای سه گانه با زوم سه برابر استفاده کرده و توانایی های قابل ملاحظه آن را به نمایش گذاشته اند.

تصاویر بهتر در محیط های تاریک

دیگر نکته ای که اپل می تواند خود را در آن به جایگاه بالاتری برساند کیفیت تصاویر گرفته شده در محیط ای تاریک است. سنسور سوم می تواند نور بیشتری جذب کرده و سپس به کمک پردازش های هوش مصنوعی از آن برای بهبود کیفیت تصاویر استفاده نماید. اپل پیش از این نیز با قابلیت Smart HDR جزئیات نور و سایه عکس های گرفته شده توسط دوربین آیفون ها را بهبود بخشیده بود و از Depth Control نیز به منظور ایجاد افکت عمق میدان استفاده می کرد. اما رقیب اصلی آنها یعنی گوگل با معرفی Night Sight برتری محسوسی را در محیط های تاریک به دست آورد و به نظر می رسد اپل نیز به کمک لنز سوم بخواهد بار دیگر توان رقابت خود را در بازار دوربین ها افزایش دهد.