سرعت 1.5 برابری نسل آینده تراشه حافظه در گلکسی S10

در ماه جولای سال گذشته سامسونگ از نسل جدید چیپ‌های LPDDR5 DRAM خود رونمایی کرد. این چیپ‌ها بهبود قابل توجهی را از نظر عملکرد در مقایسه با چیپ‌ها فعلی LPDDR4 نشان می‌دادند. اما تا امروز حافظه‌های جدید در درون هیچ گوشی هوشمندی استفاده نشده‌اند. اما حالا به لطف خبرهای جدید، این روند به زودی تغییر خواهد کرد و شاهد حضور چیپ‌های نسل بعد در پرچمداران گلکسی S10 خواهیم بود.

زمانیکه نسل فعلی و آینده این تراشه‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم، استاندارد LPDDR5 افزایش عملکرد 1.5x را به ارمغان خواهد آورد که این میزان قابل توجهی است. افزایش یک و نیم برابری به معنای انتقال اطلاعات با نرخ 51.2 گیگابایت بر ثانیه می‌باشد. البته این در آینده می‌تواند بهبود قابلیت‌های نظیر ضبط ویدئو با کیفیت 4K، ویرایش و بازپخش آن خواهد بود. علاوه‌براین با تبدیل شدن هوش مصنوعی به عنوان یک مشخصه کلیدی در گوشی‌های هوشمند، عملکرد هوش مصنوعی باید حالا سریع‌تر و کارآمدتر از از قبل این چیپ باشد. تراشه جدید همچنین نقش مهم دیگر خود را در زمانی بازی خواهد کرد که بحث بر سر شبکه 5G باشد و این شبکه به طور گسترده در جهان مورد استفاده قرار گیرد، در آن زمان افزایش سرعت انتقال داده‌ها در این تراشه محسوس خواهد بود.

همانند بسیاری دیگر از تکنولوژی‌های جدید، تراشه LPDDR5 به عمر باتری هم کمک خواهد کرد. این تراشه‌ها برای کم کردن ولتاژ، زمانیکه داده کمتری مورد نیاز است، طراحی شده‌اند. علاوه‌براین حالت جدید “deep sleep mode” (خواب عمیق) میزان مصرف باتری را می‌توان به اندازه 30 درصد کاهش دهد.

با توجه به اینکه ساخت این تراشه هزینه بیشتری برای سامسونگ داشته و قیمت آن بالاتر از نسل قبل خواهد بود، ممکن است این کمپانی کره‌ای در نظر داشته باشد تا استفاده از آن را محدود به دستگاه‌های پریمیموم خود، یعنی Galaxy S10، Galaxy S10+ و Galaxy S10 5G کند. این یعنی نسخه کوچکتر و ارزان‌قیمت‌تر، Galaxy S10E با چیپ LPDDR4 عرضه خواهد شد. پرچمداران سامسونگ قرار است که 20 فوریه (اول اسفند) به صورت رسمی معرفی شوند. با اخبار تکمیلی در آن روز در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.