اخراج مدیر هوآوی لهستان پس از بازداشت به اتهام جاسوسی
1 min read

اخراج مدیر هوآوی لهستان پس از بازداشت به اتهام جاسوسی

وال استریت ژورنال گزارش داده است که هوآوی، غول مخابراتی چینی جهان، پس از بازداشت یکی از مدیران به دلیل جاسوسی در کشور لهستان آن را اخراج کرده است.

هوآوی دومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان با اخراج کارمندش Wang Weijing خودش را از ماجرای پیش آمده کنار کشید. هوآوی در بیانیه خود در این راستا اعلام کرده است که ویجینگ با اعمال خود برای شرکت "بدنامی" به همراه آورده است. البته اعلام شده است که رفتار او "هیچ ارتباطی با شرکت" نداشته است و تأکید داشته که رفتار آنها در همه کشورها قانونی می‌باشد. وال استریت گزارش داده است که پیش از دستگیری، این کارمند مسئولیت فروش تکنولوژی‌های هوآوی را به مشتریان دولتی در لهستان داشته است، بازاری که برای هوآوی بسیار حائز اهمیت است.

با وجود آنکه هوآوی اعلام کرده است هیچ ربطی به ماجرای بازداشت کارمند خود نداشته، با این حال، خبر فوق ممکن است باعث افزایش در واشنگتن شود، چرا که آنها هموار هوآوی را تهدیدی برای امنیت ملی می‌دانستند. هوآوی همواره اتهامات جاسوسی از شهروندان آمریکایی را رد کرده است و آن را غیرقابل اثبات خوانده، هر چند که ممکن است خبر دستگیری جدید آن را تغییر دهد. البته این بخش کوچکی از اخبار منفی علیه هوآوی در چند وقت اخیر بوده است.

در ماه دسامبر سال 2018، منگ وان‌ژو مدیر ارشد مالی این شرکت در کانادا و به دستور مقامات ایالات متحده دستگیر شد. دولت آمریکا عقیده دارد که این خانم با شرکت غیرواقعی در زمان تحریم‌های ایران تجهیزات آمریکایی وارد ایران کرده است. ایالات متحده تلاش می‌کند تا نفوذ هواوی را در جهان تضعیف کند. این کشور با هشدار به هم پیمانان خود مانع استفاده از تجهیزات 5G شرکت هوآوی در بسیاری از کشورها مانند استرالیا، نیوزلند، ژاپن و … شده است. این در حالیست که هوآوی بارها اعلام کرده کارمندان این شرکت مستقل از دولت پکن کار می‌کنند. این‌ها همگی بخشی از جنگ تجاری میان آمریکا و چین است که رئیس جمهور آمریکا، ترامپ سعی دارد در مذاکره با رئیس جمهور چین، شی جین‌پینگ به توافقی دست پیدا کند.