آیا خرید پژو 405 عاقلانه است؟

درست است که این روزها بازار خودرو تنوع زیادی پیدا کرده و مدل‌های متنوعی به بازار آمده است، اما بعضی از خودروهای تولید داخل هنوز طرفداران خاص خود را دارند و بسیاری آنها را یک سرو گردن بهتر از خودروهای چینی و وارداتی می‌دانند. یکی از این خودروها پژو 405 است که هنوز هم تولید می‌شود و در بازار پرآشوب خودرو توانسته سرپا بماند. خرید پژو 405 چه در بازار آزاد و بنگاه‌های ماشین و چه در سایت‌های آنلاینی چون دیوار پررونق است، خودرویی خانوادگی که صفر آن نزدیک به 40 میلیون تومان قیمت دارد.

پیکان سال‌های سال تنها سکان‌دار خودروهای تولید داخلی بود تا اینکه شرکت ‎های خودروسازی داخلی، برای رهایی از دست پیکان باطراحی‌ قدیمی‌اش، برآن شدند روی خودروی جدیدی سرمایه گذاری کنند به اسم پژو 405. این خودرو که از سال 1368 تولید می‌شود، حال برای خودش سن و سالی دارد. در ابتدا دو مدل GLI و GLX به بازار عرضه می‌شدند اما این روزها 405 در سه مدل GLX ( جی ال ایکس )، پژو 405 GLX CNG ( مدل دو گانه سوز ) و پژو 405 SLX روانه بازار می‌شود. حداکثر سرعت پژوی 405 ایران 177 کیلومتر در ساعت است و می‌تواند شتاب صفر تا 100 کیلومتر را در 12 ثانیه برود.

از نظر فنی پژو 405 GLX و مدل دوگانه سوز تفاوت چندانی با هم ندارند، با این تفاوت که مدل دوگانه سوز از سوخت گاز هم استفاده می‌کند و به دلیل تجهیزاتش فضای بیشتری از عقب این خودرو را اشغال می‌کند. SLX مدل بهبود یافته خودروی 405 است که در همان ابعاد و با استفاده از عملکردهای جدید طراحی و عرضه می‌شود. در مدل جدید 405، گذشته از سیستم بهبود یافته کنترل موتور (EMS ) Valeo ، در غربیلک فرمان قابلیت نصب کیسه هواایجاد شده است. یکی از مشکلات پژوهای 405 GLX مصرف سوخت بالای آنهاست، مشکلی که در SLX بهبود پیدا کرده. موتور 16 سوپایه TU5 با قدرت 108 اسب بخار در این خودرو باعث شده مصرف سوخت کمتری نسبت به مدل پژو 405 GLX داشته باشد.

تفاوت‌های GLX و SLX

برای خرید پژو 405 بد نیست تفاوت‌های دو تیپ GLX و SLX را هم بدانید. پژو SLX گذشته از مصرف سوخت بهترش، دارای بادگیر در صندوق عقب، چراغ مه شکن، چراغ جلو و عقب جدید، کلید بازکن صندوق عقب از داخل اتاق، سیستم بهبودیافته کنترل موتور و موتور 1600 با 16 سوپات با 110 اسب بخار قدرت است. اما ایرادهایی هم به این خودرو وارد است مثل اینکه موتور این تیپ، گشتاور کمتری نسبت به تیپ GLX دارد، به طوری که حتی 405های معمولی را هم نمی‌تواند در شتابگیری پشت سر بگذارد و از آن سبقت بگیرد. اگرچه این را هم بگوییم که این خودرو در طراحی و امکانات بهتر از GLX است. آنهایی که تجربه ماشین سواری با این خودرو را داشته‌اند معتقدند GLX آب و روغن کم می‌کند و کابینش زود به صدا می‌افتد و در مقابل SLX صدای موتورش بلند است ولی اگر بخواهید خودرویی بخرید که قطعاتش به راحتی پیدا شود خرید پژو 405 کار عاقلانه‌ایست.

منبع : ویرلن