کاهش 50 درصدی فروش آیفون در هند، خبر از مشکلاتی فراتر از چین می‌دهد

با وجود آنکه آشکارا اعلام می‌شود که بازار چین، دلیل اصلی افت فروش جهانی گوشی‌های آیفون اپل است، حالا عملکرد ضعیف این کمپانی در بازار هند نشانه‌ای از بزرگتر بودن دامنه مشکلات است. Economics Times امروز گزارش داده است که میزان فروش غول کوپرتینویی در بازار هند 50 درصد افت داشته است.

با توجه به داده‌های به دست آمده توسط موسسه تحقیقاتی کانترپوینت میزان فروش اپل در سال 2018 چیزی در حدود 1.6 تا 1.7 میلیون دستگاه بوده است، این در حالیست که سال 2017 میزان فروش دستگاه‌های آیفون در هند 3.2 میلیون بوده است. دلیل اصلی این کاهش فروش قیمت بالا و رقابت شدید آیفون‌های اپل با پرچمدارهایی با قیمت بسیار پایین‌تر مانند گوشی‌های وان‌پلاس است. در بین سال‌های 2014 تا 2017 میزان فروش گوشی‌های اپل دو برابر شده بود و از 1.5 میلیون دستگاه به 3.2 میلیون رسیده بود. این میزان افزایش ربط نسبتاً مستقیمی با افزایش میزان فروش گوشی از 80 میلیون دستگاه در سال به 150 میلیون دارد. اما متأسفانه برای اپل این وضعیت پایدار نبود و میزان فروش دستگاه‌های آن را به سال پیش بازگردانده است.

بازار روبه رشد و کاهش میزان فروش اپل باعث شده سهم کوپرتینویی‌ها در هند به شدت کاهش داشته باشد. در واقع پس از گرفتن 2.3 درصد و 2.4 درصد از سهم بازار در سال‌های 2016 و 2017، حالا گوشی‌های آیفون تنها 1.2 درصد از سهم بازار هند را به خود اختصاص داده‌اند. در حال حاضر مشخص نیست که اپل تصمیم دارد چگونه کاهش محسوس میزان فروش محصولات خود در بازار هند را جبران کند، اما شاید ورود گوشی نسبتاً اقتصادی این کمپانی، یعنی iPhone XR به بازار هند بتواند تا حدی این ضرر را برای آنها جبران کند. این گوشی می‌تواند در نقش گوشی iPhone SE2، نسل دومی از گوشی‌ای که از محبوبیت فوق‌العاده‌ای در میان کاربران هندی برخوردار بود ظاهر شود.