ماهواره پیام در مدار خود قرار نگرفت
1 min read

ماهواره پیام در مدار خود قرار نگرفت

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور چند وقتی بود که در حساب توئیتر خود و دیگر شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌هایی مانند "ماهواره" و "آینده روشن" از وضعیت ماهواره پیام و مراحل پیشرفت آن خبر می‌داد. جهرمی چندی پیش اعلام کرده بود که تست‌های ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر با موفقیت انجام شده است و این ماهواره به سازمان فضایی تحویل داده شده است.

جهرمی روز گذشته با انتشار توئیتی اعلام کرد: "خبرهای خوبی براتون دارم، حدس بزنید چی شده؟ #آینده‌روشن". طبیعی بود که واکنش کاربران به عنوان یک ایرانی حدس‌های خنده‌دار و شبیه به جوک بود و شاید به جرأت بتوان از میان بیش از 5900 پاسخی که به این توئیت جهرمی داده شد، حتی یک نفر هم حدس درستی نزد. با این حال صبح امروز وزیر ارتباطات در 2 توئیت جداگانه اعلام کرد که خبر خوب قرار بود که در رابطه با ماهواره پیام باشد، اما این امکان میسر نشد. جهرمی در توئیت اول خود گفت:

#خبر_خوب طلب شما، بامداد با وزرای ICT دولت‌های 8ام تا 12ام به پایگاه فضایی امام خمینی رفتیم. ماهواره‌بر با طی 2 مرحله موفق، در مرحله 3 به سرعت کافی نرسید و "پیام" در مدار آرام نگرفت. "دوستی" در انتظار حضور در مدار، باجوانان عزم کردیم مجدد بسازیم.

او اینگونه ادامه داد:

دوست داشتم با #خبرخوب همه را شاد كنم اما گاهی زندگی آن‌طور كه انتظار داريم پيش نميرود…ولی نبايد كوتاه بياييم ومتوقف شويم. دقيقا در همين شرايط است كه ما ايرانيان با بقيه ملت‌ها در روحيه وشجاعت متفاوتيم. اين بار هم با تلاش بيشتر، به دنيا ثابت می‌كنيم كه "دوستی" موفق می‌شود انشاالله.

ماهواره پیام توسط پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر و به درخواست سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده بود. براساس طراحی صورت گرفته در این ماهواره قرار بود که اگر در مدار قرار گیرد، در هر روز 15 گذر داشته باشد. مأموریت‌های پیش روی ماهواره پیام بررسی پوشش گیاهی، بهبود پایش گرد و غبار، حریق و اراضی کشاورزی، ذخیره و ارسال داده، بررسی اثر پرتوهای کیهانی و عملکرد ماهواره بود که حالا به‌طور قطع به آنها دست پیدا نخواهد کرد. باید دید که آیا "دوستی" موفق به انجام این عملیات می‌شود یا خیر. پیش‌بینی شما چیست؟