هوآوی به‌راحتی و با شکست اپل دومین سازنده گوشی هوشمند در سال 2019 خواهد شد
1 min read

هوآوی به‌راحتی و با شکست اپل دومین سازنده گوشی هوشمند در سال 2019 خواهد شد

سال 2018 از آن سال‌هایی بود که گوشی‌های هوشمند با استقبال چندان خوبی از سمت کاربران روبه‌رو نشدند و به طور کلی روند فروش گوشی‌ها آنطور که باید و انتظار می‌رفت صعودی نبود. اصلی‌ترین دلیل آن را هم می‌توان بالاتر رفت بازه قیمتی گوشی‌ها بالارده دانست. بسیاری از موسسات تحقیقاتی پیش‌بینی می‌کنند که در سال 2019 هم شاهد روندی مشابه خواهیم بود. به عنوان مثال Credit Suisse برآورد کرده است که سه ماه اول سال 2019 کاهش بسیار بزرگی در تولید گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان اتفاق خواهد افتاد. با این حال TrendForce پیش‌بینی می‌کند که فروش کلی سال احتمالاً چندان بد نباشد.

اگر پیش‌بینی این موسسه تحقیقاتی درست باشد، در سال جاری در سراسر جهان 1.41 میلیارد گوشی هوشمند تولید خواهد شد. این میزان 3.3 درصد از میزان برآورد شده در سال 2018 کمتر است. علاوه‌براین انتظار می‌رود که تقاضای کلی چندان پربار نباشد و دلیل اصلی آن عدم نوآوری‌های چشمگیر در این صنعت است. البته جنگ تجاری میان چین و آمریکا هم به عنوان یک دلیل اصلی کاهش تقاضا در بازار گوشی‌های هوشمند عنوان شده است. اگر تنش میان دو کشور همچنان روبه افزایش باشد، تولید گوشی هوشمند در 2019 در مقایسه با سال گذشته ممکن است 5 درصد کاهش داشته باشد. اپل در حال حاضر به طرز دراماتیکی تحت تأثیر این جنگ تجاری تولید محصولات خود را کاهش داده است و این به هوآوی فرصت داده است تا جایگاه خود را به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ گوشی هوشمند در جهان تثبیت کند.

اگرچه این روند روبه رشد هوآوی قرار نیست که تا ابد ادامه داشته باشد، با این حال آنها در سال 2018 بیش از 205 میلیون دستگاه تولید کرده‌اند و برنامه‎ریزی آنها رشد 8 درصدی در سال جاری و رسیدن به رقم 225 میلیون دستگاه است. در صورت دستیابی به این رقم هوآوی فاصله خود را با اپل در جایگاه سوم بیشتر از پیش خواهد کرد.

اپل انتظار دارد در سال جاری 189 میلیون آیفون تولید کنند که این میزان 13 درصد از سهم بازار را تشکیل خواهد داد و در مقایسه با سال 2018 کاهش 15 درصدی دارد. هوآوی با رقم مورد انتظار خود 16 درصد از تولید گوشی هوشمند در سال 2019 را در اختیار خواهد گرفت، هر چند که هنوز به طور دقیق مشخص نیست جنگ تجاری میان چین و آمریکا تا چه اندازه بر روی تولیدات آنها تأثیرگذار خواهد بود.

در جایگاه نخست، سامسونگ فقط به نظر می‌رسد قصد دارد تا حد ممکن از ضرر بیشتر جلوگیری کند و با هدف تصاحب 20 درصدی از بازار گوشی به عنوان مهره اصلی در بازی باقی بماند. هر چند که قدرت گرفتن رقیبان چینی عرصه را برای غول کره‌ای هر لحظه سخت‌تر و سخت‌تر می‌کند. شیائومی، اوپو و ویوو سه نمونه از این رقیبان هستند که انتظار می‎رود در جایگاه چهارم، پنجم و ششم باقی بمانند.