ماهواره پیام به اقیانوس هند افتاد

دو روز پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد که ماهواره پیام در مرحله سوم پرتاب موفق به رسیدن به سرعت کافی نشده و نتوانسته در مدار آرام بگیرد. حالا احمد معتمدی، رئیس دانشگاه امیرکبیر درخصوص چگونگی این ماهواره توضیحاتی ارائه داد. او گفت:

ماهواره پیام متعلق به دانشگاه امیرکبیر روز سه‌شنبه توسط ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرتاب شد. عملکرد فنی ماهواره مطلوب بود و به مدت دقیقه از فضا سیگنال فرستاد که این موضوع نشان میداد ماهواره خوب کار می‌کند. به دلیل اشکال در نحوه پرتاب ماهواره نتوانست در مدار 500 کیلومتری زمین واقع شود. پرتابگر در محاسبه سرعت اولیه‌ای که باید به ماهواره داده می‌شد مشکل داشت و ممکن است که این موضوع به سوخت هم مرتبط باشد. اما پیام از نظر مسیر پرتاب و پرواز مشکلی نداشت.

بیشتر بخوانید: ماهواره پیام در مدار زمین قرار نگرفت

معتمدی اعلام کرد از آنجاییکه GPS پیام تا آخرین لحظه فعال بوده، مطلع هستند که این ماهواره در اقیانوس هند سقوط کرده است.

جهرمی که در روزهای گذشته خبر از پرتاب دومین ماهواره با نام "دوستی" در آینده‌ای نزدیک داده بود، به نظر می‌رسد که پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر هم در رابطه با ساخت ماهواره جدید دستوراتی داده است. معتمدی اظهار داشت که طبق این دستور، طراحی و ساخت نمونه بعدی را با نام "پیام 2" را آغاز کرده‌اند و قرار است که در کمتر از 1 سال آن را بسازند. رئیس سازمان فضایی کشور هم اعلام کرد که ماهواره دوستی که توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف ساخته شده، قرار است به زودی پرتاب شود. او در این راستا گفت:

دوستی از مدت‌ها پیش تست سازگاری با پرتابگر را آغاز کرده و موفقیت آمیز بوده. تاریخ دقیق پرتاب آن را به زودی اعلام می‌کنیم. این ماهواره قرار است در مدار 250 تا 350 کیلومتری زمین قرار گیرد. ماندگاری آن 45 روز است و ماهواره تحقیقاتی است. دوستی نیز با پرتابگر کاملا بومی به فضا پرتاب می‌شود.

او همچنین اعلام کرد که در حال حاضر ماهواره‌های "ظفر" و "ناهید 2" در حال تکمیل هستند و ساخت ماهواره "ناهید 1" نیز به پایان رسیده است.