بررسی تخصصی اسپیکر Green GS6115-BT پسر شلوغ و خوش قیمت گرین
1 min read

بررسی تخصصی اسپیکر Green GS6115-BT پسر شلوغ و خوش قیمت گرین

دوستان و همراهان "مجموعه سخت افزار" با شما هستیم به همراه بررسی یک سیستم صوتی جذاب (Green GS6115-BT) از شرکت نام آشنای "پردیس صنعت سیاره سبز (نام تجاری Green). برای شناخت هر چه بیشتر محصولی که می تواند انتخاب ایده آل بسیاری از ما باشد، سخت افزار را همراهی کنید…

قلم نخست

قلب تپنده سرگرمی های ما را موسیقی و صدا تشکیل می دهد؛ چه در ماشین، چه در خانه و اتاق نشیمن و یا حتی در تنهایی و غرق شدن با صدای هدفون، موسیقی بخشی از روح و روان ما است که پرداختن به آن می تواند افزون بر یک سرگرمی، باری از دوش مشکلات روزمره ما در این کشور پر هیاهو بردارد. انتخاب یک پخش کننده صوتی بسیار حایز اهمیت است؛ چه بسیار سیستم هایی که خریداری شده و نه تنها مطابق با نیازهای ما نیستند، بلکه پس از مدتی به دلیل عدم استفاده کنار گذاشته شده و یا با محصولی دیگر تعویض شده اند.

در روزهایی به سر می بریم که خرید چنین محصولاتی برای همه ی ما چندان ساده نخواهد بود پس یک انتخاب عقلانی و البته علمی، امری ضروری برای همه ما به حساب می آید. انتظارات خود را طبقه بندی، الویت بندی و سپس بررسی نمایید تا محصول خریداری شده شما را نا امید نکند!

بررسی تخصصی اسپیکر Green GS6115-BT

با چه محصولی روبرو هستیم؟

از مقدمه های تکراری پرهیز کرده و یک راست به سراغ موارد مهمتر خواهیم رفت؛ شرکت "گرین" در سالهای اخیر با معرفی 2 سیستم صوتی شامل مدل های GS330-BT و GS325-R راهی بازار سامانه های صوتی ایران شد؛ سه ویژگی برجسته این محصولات را می توانستید در عملکرد مناسب صوتی، قیمت و البته خدمات پس از فروش بیابید. هر چند که نام حرفه ای برای هر دو اسپیکر غیر قابل استفاده است، اما به طور حتم شما را نا امید نخواهند کرد. این شرکت برای اولین بار در جریان نمایشگاه "الکامپ 95" از یک محصول جدید خود نیز پرده برداری کرد.

اسپیکر Green GS6115-BT جدید ترین سیستم صوتی این شرکت بود که البته به تازگی و با کمی تاخیر شاهد ورود آن به بازار ایران هستیم. این محصول بر خلاف 2 ست گذشته، از آرایش صوتی 5.1 برخوردار بوده و به نوعی می توان آن را در زمره اسپیکرهای دالبی یا فراگیر هم قرار داد. این سیستم صوتی به دلیل عدم پشتیبانی از اینترفیس های دیجیتالی، تنها می تواند صدای فراگیر را شبیه سازی کرده که خب البته در بسیاری از مدل های مشابه نیز چنین وضعیتی حکم فرما است. با این حال یک درگاه 6 کاناله آنالوگ برای اتصال به DVD/Blu-Ray در آن موجود است که کاربران می توانند به صورت تکی صدای خروجی را به آن متصل کرده و از صدای فراگیر لذت ببرند.

جعبه گشایی و محتویات

بسته بندی اولیه مستحکم، مناسب و البته نسبتا فشرده است. برای راه اندازی GS6115-BT نیازی به خرید هیچ کابل و ابزار دیگری ندارید چرا که گرین تمامی محتویات را به صورت کامل تدارک دیده است. این محتویات شامل:

  • 3 عدد کابل AV که به منظور ارتباط AUX صدا در نظر گرفته شده است
  • آنتن رادیو یک عدد
  • کابل 2 به 1 نوع 3.5 میلی متری به جهت اتصال ساده به سیستم هایی که از این درگاه استفاده می کنند
  • ریموت کنترل
  • ضمانت نامه
  • دفترچه راهنمای فارسی

گرین چه برای ما آورده است؟

گرین آمپلی فایر و ساب ووفر را به صورت یکجا طراحی کرده و 5 بلندگوی کوچکتر سوراند نیز برای آن در نظر گرفته شده تا آرایش 5.1 به نام آن رقم بخورد. نخستین مسئله ای که توجه شما را جلب می کند، متریال و کارایی بدنه است. خش پذیری بدنه تا حدودی توجه شما را جلب می کند که البته در بخش های براق بدنه است. یک نمایشگر دیجیتالی در بالای ساب ووفر تعبیه شده است؛ گرین برای جلوگیری از طراحی زمخت و ساده، صفحه ای تیره رنگ و شفاف را در بالای ساب ووفر نصب کرده و نمایشگر خطی به رنگ نارنجی است.

به سراغ سوراند ها می رویم؛ "دیافراگم" (Cone) بلندگوها از نوع کاغذی بوده و برای افزایش صداهایی با فرکانس پایین، "محافظ" یا همان Dust Cover از نوع بسته و مسطح طراحی شده است. البته این نوع طراحی در ساراندهای وحتی میدرنج های بسیاری دیده می شود. البته باید مراقب باشید که شیطنت بچه ها، موجب خرابی ساراندها نشود چرا که هیچ حفاظی برای آنها طراحی نشده که البته همین مسئله زیبایی و پرتاب صدای بیشتری را در پی دارد! در بالای ساراندها نیز تیوترکوچکی قرار دارد که بر خلاف برخی مدل های مشابه، با طراحی گول زننده روبرو نبوده و این بخش واقعا حاوی تیوتر است.

به سراغ ساب ووفر می رویم؛ مشخصات فنی ساب ووفر را در ادامه ی بررسی خواهیم گفت اما پیش از آن به سراغ طراحی می رویم. ساب ووفر دارای یک حفاظ مستحکم پلاستیکی است که در نگاه اول احساس خواهید کرد که با توری فلزی روبرو هستیم؛ در بالای ووفر، کلیدهای اصلی شامل 6 کلید فرمان به صورت میکروسوئیچ تعبیه شده است. در این بخش خبری از ولوم آنالوگ نیست که منفی یا مثبت بودن آنها کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

یکی از نکات مثبت این ووفر، استفاده از دیودهای LED RGB است که برای مدیریت آن نیز یک کلید اختصاصی بر روی ریموت کنترل قرار گرفته است. بدون شک در مهمانی، مراسم و …این ویژگی جذابیت و هیجان را افزایش خواهد داد؛ خصوصا در حالتی که ضربان بر اساس فرکانس های صوتی تغییر می کند.

برای وصل شدن همه چیز محیا شده است؛ فقط بگوییم چه می خواهید؟

به جرات، بدون تعارف و بدون مبالغه، باید بگوییم هرگونه اینترفیسی که فکرش را بکنید در اسپیکر Green GS6115-BT خواهید یافت! درگاه های ارتباطی شامل موارد سیمی و بدون سیم، شامل موارد زیر است:

درگاه های ارتباطی برای ارسال صدا

بلوتوث نوع Bluetooth 4.0 + LE

درگاه AUX برای ارسال صدای استریو یک عدد

ورودی DVD برای ارسال صدای 6 کاناله 1 عدد

کارت خوان SD با پشتیبانی از فایل های MP3

رابط USB 2.0 یک عدد

رادیو FM با طول موج 88~108 مگاهرتز

ویژگی های اسپیکر Green GS6115-BT

پارامترهای فنی یکی از مهمترین مواردی است که در حین خرید بدان توجه خواهیم کرد؛ از آنجایی که با یک سیستم صوتی نیمه حرفه ای روبرو هستیم، پس پیش از آزمایش های صوتی و ادامه بررسی به سراغ فاکتورهای فنی و مولفه های مهم آن می رویم. در ادامه این موارد را مطالعه خواهید کرد:

پارامترهای فنی

مشخصات

توان آمپلی فایر (Total AMP Power)

115 وات با احتساب 40 وات برای ساب ووفر و 75 وات برای سوراند ها

نوع ساب ووفر (Subwoofer)

ساب 6.5 اینچی 8 اهم با توان کلی 40 وات و ابعاد دقیق 250 میلی متر در 327 میلی متر در 357 میلی متر

سوراند (Surround)

5 عدد با توان 15 وات برای هر یک، 4 اهم و 3 اینچ+تیوتر های 1 اینچ و 4 اهمی

پوشش فرکانسی صدا (Frequency Range)

20 هرتز تا 20 کیلوهرتز

نسبت سیگنال به نویز (SNR)

85 دسی بل

ریموت کنترل (Remote Control)

دارد

سیستم های تست

برای تست دقیق پارامترهای صدا، فراگیر، بازی، سینمایی و …به سراغ یک پخش کننده کاملا حرفه ای رفته ایم. یکی از سخت افزارهای صوتی شرکت MSI که در مادربردهای گیمینگ و حرفه ای آن تعبیه شده است، شامل AUDIO BOOST 4 با وفاداری به Hi-Fi، برنامه Nahimic Sound، محافظ DE-POP، و آمپلی فایر داخلی است. این سیستم صوتی از 32 بیت بر روی نرخ 120 دسی بل پشتیبانی می کند.

از آنجایی که میکروفون لپ تاپ ها از مدل های معمول و غیر حرفه ای است، به جهت تست دقیق تر صدا، از یک "میکروفون کالیبراسیون Samsung" استفاده کردیم. صدای خروجی را در حالت های گوناگون مورد بررسی قرارداده و فاصله میکروفون تست نیز در فواصل گوناگون قرار گرفت.

((میکروفون کالیبراسیون سامسونگ))

تست های اسپیکر Green GS6115-BT

در وهله نخست، ساب ووفر را به تنهایی مورد آزمایش قرار داده و بلندگوهای جانبی را از آن جدا کردیم. از آنجایی که اصوات با فرکانس پایین دارای حجم جا به جایی بالایی بوده و معمولا در فواصل و زوایای متفاوت نیز یک خروجی را به نمایش می گذارند، خروجی صدای ساب ووفر در 2 فاصله 1.5 و 2.5 متر مورد بررسی قرار گرفته و همانطور که مشاهده می کنید، خروجی ها تقریبا بدون تفاوت خاصی هستند.

ساب ووفر 6.5 اینچی اسپیکر Green GS6115-BT برای چنین محصول و سِتی کاملا مناسب بوده و طیف عظیمی از فرکانس 78.45 هرتز را به خوبی پوشش می دهد. این نشان از صدای مناسب ووفر برای چنین سیستمی میانی است. نکته: تقویت ووفر در این تست انجام گرفته بود. از طریق تنظیمات، می توانید صداهای خروجی را مدیریت کرده و ما نیز در این آزمون صدای ساب ووفر را تقویت کردیم تا بهترین خروجی را در تست دریافت نماییم.

در فواصل دیگر نیز موفق به دریافت صدای خروجی مناسب در بازه فرکانسی 50~90.43 Hz شدیم.

در بخشی دیگر، به سراغ تست صدای Vocal رفتیم که در فیلم و سریال، و یا صدای خواننده در موسیقی نیز بسیار حائز اهمیت است. برای این آزمون، صدای خروجی را افزایش داده و ولوم را به نهایت بردیم. همانطور که مشاهده می کنید، پخش کردن جزئیات در Vocal نیز برای اسپیکر Green GS6115-BT قابل قبول بوده و صدای 20 کیلوهرتز برای دریافت Vocal مناسب مقداری کاهش دارد. بازه فرکانسی 100 هرتز تا 5 کیلوهرتز که برای صحبت کردن خانم و آقایان است نیز کیفیت مناسب و قابل قبولی دارد.

و اما در ادامه به سراغ صدای ترکیبی رفته و کار را با موسیقی پی گرفتم. یک ترک با کیفیت 320 کیلوبایت و نهایت صدا را در این بخش انتخاب کرده و ولوم را بر روی حداکثر قرار دادیم. فاصله 2 میکروفون تست ما نیز چیزی در حدود 1.5 متر از اسپیکر قرار گرفته و خوشبختانه کمترین نرخ شکست فرکانس و اعوجاج را دریافت کردیم. هر چند که در برخی از موسیقی ها مقداری اعوجاج در فرکانس ها وجود دارد و بلندگوها به دلیل فشار بالای Amp دچار کاهش بازدهی و اعوجاج می شوند، اما این امر به دلیل تفاوت در خروجی های مختلف، طبیعی است.

منظور از خروجی های گوناگون، بخش I/O است. به عنوان مثال زمانی که گوشی موبایل خود را از طریق بلوتوث یا رابط آنالوگ 3.5 میلی متری به اسپیکر Green GS6115-BT متصل می کنید، اپلیکیشن پلیر شما می تواند تنظیمات EQ متفاوتی داشته و از این رو تفاوت در خروجی بسیار متفاوت خواهد بود. به هر حال اعوجاج ایجاد هم قابل قبول به نظر می رسد.

به گفته ی گرین، نسبت سیگنال به نویز (SNR) در Green GS6115-BT برابر با 85 دسی بل است؛ در تست های ما نیز این مقدار 80~88 دسی بل بوده و صدای خروجی حتی برای راه اندازی مهمانی های خانگی شما نیز کفایت خواهد کرد.

در ادامه به سراغ آمپلی فایر و بردهای الکترونیکی اسپیکر Green GS6115-BT رفتیم. پیچیدگی خاصی در این بخش مشاهده نشده و یک سیستم Amp ساده اما کارآمد برای آن در نظر گرفته شده است. این آمپلی فایر 115 واتی توسط یک هیت سینک تهویه شده و بخشی از حرارت خود را به فلز پشت اسپیکر منتقل می کند که تا جای ممکن بتواند از دمای این بخش بکاهد.

بدنه ساب ووفر هم مانند اسپیکرهای کوچکتر از متریال چوب ساخته شده است که در تولید صدای بم نیز کارایی خواهد داشت. همچنین در کنار آن نیز یک خروجی هوا قرار گرفته است.

ریموت کنترلی که برای اسپیکر Green GS6115-BT طراحی شده است، در عین سادگی کارآمد بوده و کلید های نرم آن احساس خوبی را به شما خواهد داد. این ریموت کنترل با 2 عدد باتری AAA تغذیه می گردد. برای نمایش و تغییر حالت های نورانی نیز یک کلید LED مجزا در آن به کار گرفته شده است. این اسپیکر می تواند از DVD صدای دالبی را مستقیما از طریق رابط های چند گانه آنالوگ دریافت کرده و یا PRO-LOGIC را شبیه سازی نماید که برای این منظور هم یک کلید اختصاصی در ریموت کنترل تعبیه شده است.

سینمای خانگی، ساندبار یا اسپیکر Green GS6115-BT؟

قیمت ساندبارهایی که در بازار موجود است (در برندهای سرشناس) چیزی در حدود 800 الی 1 میلیون و 900 هزار تومان در ساده و میانی ترین مدل ها است؛ سینمای خانگی نیز با شروع قیمت های میلیونی، در بازار ایران خرید و فروش می شوند؛ کاربرد اصلی تمامی این محصولات، خروجی صدا بوده و انتظار اولیه ما از خرید چنین محصولی دریافت صدای با کیفیت و حجم نسبتا بالا به همراه امکان ارسال صدا از طریق راه های متفاوت است.

در نتیجه خرید اسپیکر Green GS6115-BT به نسبت بسیاری از ساندبارها، عقلانی و اقتصادی به نظر می رسد. این محصول با قیمت زیر 800 هزار تومان و گارانتی گرین، دارای خروجی صدای بین 80 الی 90 دسی بل است؛ ورودی های آن متعدد بوده و حتی بلوتوث نیز صدای بدون سیم را از Device های گوناگون دریافت می کند که سرعت راه اندازی آن نیز بسیار بالا است. دیودهای LED و امکان نصب در مکان های گوناگون نیز از برتری های این محصول به شما می روند. دیگر ویژگی آن، قیمت مناسب به نسبت رقبایی نظیر Creative SBS A550 است.

در پایان سخت افزار نشان خرید "محصولی با ارزش خرید بالا" را به اسپیکر Green GS6115-BT اهدا می کند.

{REVIEW} label=امتیاز; decimal=1; max=10; راندمان=9; امکانات=9; طراحی=8.5; ارزش=10; {/REVIEW}