واتساپ با پشت سرگذاشتن فیسبوک محبوب‌ترین برنامه گوشی هوشمند شد

احتمالاً در جریان این موضوع هستید که فیسبوک علاوه بر شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام دارای یک پیام‌رسان محبوب به نام WhatsApp است. هر دو برنامه در کنار برنامه اصلی فیسبوک و فیسبوک مسنجر در میان کاربران بسیار محبوب هستند. اما جالب است بدانید که محبوبیت برنامه پیام‌رسان واتساپ به تازگی از برنامه شرکت مادر در سراسر جهان بیشتر شده است.

براساس گزارش سالانه State of Mobile که توسط موسسه تحقیقاتی App Annie منتشر شده است تعداد کاربران فعال ماهانه واتساپ برای اولین بار در ماه سپتامبر سال 2018 از فیسبوک بیشتر شده است. از آن زمان تا امروز شبکه اجتماعی فیسبوک ظاهراً نتوانسته جایگاه همیشگی خود را در میان کاربران پیدا کند و واتساپ همچنان پرطرفدارتر از این برنامه بوده است. البته هنوز به طور دقیق مشخص نیست که اختلاف تعداد کاربران این دو برنامه چقدر است. مارک زاکربرگ که همواره عاشق اعداد و ارقام چشمگیری بود که برنامه‌ها در زیر چتر فیسبوک داشتند، نسبت به این مساله واکنش خاصی نشان نداد.

در اوایل سال گذشته به طور رسمی اعلام شد که واتساپ 1.5 میلیارد کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان دارد در حالیکه تعداد کاربران فیسبوک در سال 2017 بیش از 2 میلیارد نفر اعلام شده بود. باوجود آنکه فیسبوک موبایل از محبوبیت خوبی در میان کاربران موبایلی برخوردار است، با این حال تعداد کاربران دسکتاپ این برنامه هم همچنان بالا است. فیسبوک در تلاش بود که در سال 2018 از نظر کاربران فعال ماهانه موبایلی واتساپ را شکست دهد، اما رشد تعداد کاربران واتساپ در ماه سپتامبر نشان داده است که بدست آوردن جایگاه نخست در میان برنامه‌های موبایلی دیگر کار چندان راحتی نیست.

یکی از دلایلی که باعث شده جایگاه فیسبوک متزلزل شود و رشد کاربران آن با روند سابق ادامه پیدا نکند، اخباری است که در خصوص رسوایی‌های این شرکت در زمینه دسترسی فیسبوک به اطلاعات شخصی کاربران حتی زمانیکه کاربر این شبکه اجتماعی نیستند، می‌باشد. حتی چندی پیش اخباری مبنی بر این موضوع منتشر شد که این شبکه اطلاعات کاربران را در اختیار شرکت‌هایی مانند اسپاتیفای و نتفلیکس قرار می‌دهد. جالب است که باوجود تمامی این اخبار منفی، فیسبوک همچنان یکی از محبوب‌ترین و پردرآمدترین‌ها در میان کاربران به حساب می‌آید.