موجودی محدود برای AMD Radeon VII و دیگر حواشی آن

شرکت AMD کارت گرافیک Radeon VII را به عنوان یک پاسخ موقتی به معماری NVIDIA Turing در جریان کنفرانس خود در حاشیه CES 2019 رونمایی کرد؛ این کارت گرافیک فاقد ویژگی هایی مانند DXR و هوش مصنوعی بوده و از این رو واکنش NVIDIA را در پی داشت. این واکنش به دلیل مقایسه این محصول با سری NVIDIA RTX بود.

کارت گرافیک Radeon VII تنها در نسخه های مرجع تولید خواهد شد؛ این خبری بود که در روز گذشته نیز توسط برخی از رسانه ها تائید شده و ما نیز آن را برای شما عزیزان منتشر کردیم. کارت گرافیک Radeon VII در لیتوگرافی 7 نانومتری تولید شده و ریخته گری آن بر عهده TSMC است. دلایلی برای این امر وجود دارد که از جمله آنها احتمالا می توان به فشار به خطوط تازه تاسیس لیتوگرافی 7 نانومتری اشاره کرد.

و اما در ادامه شاهد اخبار دیگری هستیم که نشان می دهد AMD تنها 5 هزار عدد از کارت گرافیک AMD Radeon VII را تولید کرده و راهی بازارهای جهانی خواهد کرد. خبر محدودیت تولید این کارت گرافیک به خودی خود می تواند یکی از دلایل عدم تولید مدل های Custom از آن تلقی شود. همچنین این بخش خبری با یک مسئله مهم دیگر ادامه پیدا می کند؛ Radeon VII با قیمت 699 دلار به بازار معرفی شده و این احتمال وجود دارد که AMD در حین فروش آن ضرر کند!

این شرکت قیمت تمام شده Radeon VII را کمتر از مقداری اعلام کرده است که به سوددهی برای آن برسد. تولید اولیه این کارت گرافیک تنها 5 هزار نسخه خواهد بود که در بخش هایی AMD آن را انکار کرده است؛ به فرض تولید 5 هزار کارت گرافیک Radeon VII، مبلغی برابر با 3.5 میلیون دلار به حساب این کمپانی واریز می شود. این در صورتی که است تمامی مدل ها با قیمت همان 699 دلار به فروش برسد. در نهایت برای اطمینان از این اخبار، باید کمی دیگر نیز صبر کنیم…