نقد فیلم سینمایی گرگ بازی + معرفی سایت جهت دانلود
1 min read

نقد فیلم سینمایی گرگ بازی + معرفی سایت جهت دانلود

فیلم «گرگ بازی» اولین ساخته عباس نظام دوست است، فردی که پیش‌تر در عالم سینمای ایران تجربیات ریز و درشتی از جمله دستیار کارگردانی تا حضور در تیم تولید را داشته ولی این بار فیلم مستقل خودش را که فیلمنامه‌آش را همراه با ۳ نفر دیگر نوشته ساخته است.

بودن چهار فیلمنامه نویس در یک فیلم معمولا حکایت آشپز که دوتا باشد غذا یا شور می‌شود یا بی‌نمک را به همراه خواهد داشت ولی در گرگ بازی این اتفاق نیفتاده و شوری و نمکی کار جور دیگری خودنمایی می‌کند. فیلم نظام دوست شروع خوبی و از آن مهم‌تر سوژه نابی در سینمای ایران دارد که در بین آثار تکراری درام و اجتماعی دیگر فیلم‌های این روزهای سینمای کشورمان خودنمایی می‌کند.

 

نقد و بررسی فیلم گرگ بازی

جسارت ساخت فیلمی تریلر–جنایی–معمایی ستودنیست و از این حیث باید به تیم سازنده فیلم تحسین گفت ولی ای‌کاش این تیم کمی بیشتر روی فیلمنامه کار می‌کردن تا اثر نهایی در حد یک فیلم جهانی باشد و نه یک اثر سینمایی که دقیقه به دقیقه با نزدیک شدن به پایان فیلم، تحلیل می‌رود. فیلم به طور حتم نیم‌نگاهی به آثار مشابه خود در جهان (حتی فیلم‌هایی چون غریبه‌ها و شام احمق‌ها و…) داشته و وامدار آثار اینچنینی در سینمای اروپا و انگلستان است، اما بومی‌سازی ایده خوب شکل نگرفته و خود بازی «گرگ‌بازی» حتی اقتباسیست از بازی فرانسوی دورهمی «مرد گرگ‌نما». مشکل عدم اصالت در فیلم گرگ‌بازی یک بحث است و مشکلات فیلمنامه یک بحث جداگانه، اما به‌طور کلی محصول نهایی برای مخاطبی که چندان ریزبین نباشد، یک اثر نوآورانه و خلاقانه است.

داستان فیلم روایتگر چند جوان هنرمند و فعال نمایشی (تئاتر) هست که یک سوژه ناب دارند ولی هیچ سرمایه‌گذاری پیدا نمی‌شود که روی سوژه آنها سرمایه گذاری کند.

رهبر گروه (با بازی نگار جواهریان) سرانجام با دکتری (با بازی علی مصفا) ملاقات می‌کند که به او ابراز تمایل کرده تا در تئاتر این بچه‌ها سرمایه‌گذاری کند. قرار بر این می‌شود که دکتر به همراه همسرش به دیدار تیم نمایشی بیایند و یک بار بازی‌شان را از نزدیک نظاره‌گر باشند. بچه‌ها در خانه موروثی رهبر گروه جمع می‌شوند و با آمدن دکتر و همسرش، هما (با بازی هانیه توسلی) داستان نمایش خود را بازگو می‌کنند.

نقد و بررسی فیلم گرگ بازی

دانلود فیلم گرگ بازی

دانلود فیلم گرگ بازی از هکس دانلود

 

نمایشنامه این بچه‌ها اقتباسیست از یک بازی دورهمی نظیر مافیا که نامش گرگ‌بازی است. در این بازی عده‌ای گرگ هستند، یک نفر ناظر(یا همان خدا در بازی مافیا) و دو نفر هم به ترتیب جادوگر و ‍پیشگو. بازیکنان بازی باید در مراحل مختلف چشمان خود را ببندند و بین اعضای شرکت‌کننده گرگ‌ها را شناسایی کنند، از آنسو گرگها هم باید سعی کنند جادوگر و پیشگو را شناسایی کنند و بازی به همین روال ادامه دارد.

ناظر حق دخالت در روند بازی را ندارد.

 

بازی این بچه‌ها به همراه دکتر و همسرش آغاز می‌شود ولی گویا شرکت ‌کنندگان بیشتر از انکه این موضوع را یک بازی بدانند، آن را خیلی جدی گرفته‌اند و عقده‌های شخصی زندگانی را وارد بازی می‌کنند. در این بین فلش‌بک‌هایی هم دیده می‌شود که حکایت از روابط شرکت‌کنندگان حاضر دارد و بیشتر به تماشاگر سرنخ می‌دهد که این رفتارهای خصمانه از چه سبب رخ می‌دهد.  همانطور که خلاصه داستان به‌ظاهر پیچیده فیلم را خواندید، متوجه تفاوت آن با سایر آثار وطنی و تشابه آن با فیلم‌های هالیوودی را هضم کردید. بازی گرگ بازی فی نفسه بازی جذابیست ولی دستمایه قرار گرفتن آن در یک فیلم تریلر–معمایی به سطحی‌ترین شکل ممکن صورت گرفته. بسیاری از فلش‌بک‌ها که قرار است دلایل رفتار بازیبازان را نشان دهد نیز صحنه‌هایی اضافه و زاید هستند (دستگیری کاوه و آزاد شدنش به چه کار داستان می‌آید؟) و برخی دیگر نیز با عقل سلیم جور در نمی‌آید.

حتی روایت حال حاضر فیلم نیز دارای صحنه‌های اضافی زیادیست که معلوم نیست چرا در فیلم قرار گرفته‌اند؟ (شکاک بودن مینا به مهران برای هیزبازی‌هایش چه دردی از معمای فیلم دوا می‌کند؟؟ ) فیلم از اواسط که وارد فاز جنایی خود می‌شود، رنگ و بوی جدی‌تری به خود می‌گیرد که متاسفانه بازهم در مشکلات فیلمنامه جان می‌بازد. اتفاقاتی که در طول داستان می‌افتد، جذابیت لازم را دارند ولی جمع کردن و توضیح منطقی دادن برای آنها در دسترس نیست و فیلم در مواردی فقط سوژه‌های ناب را بدون آنکه بتواند آنها را بشکافد وارد داستان می‌کند. این موضوع نشان از ضعف چهار فیلمنامه‌نویس حاضر دارد که صرفا ایده‌های خام را توانستند به تصویر بکشند ولی از پرداخت به آنها عاجز مانده‌اند.

گرگ بازی فقط از منظر فیلمنامه ضربه خورده و دیگر موارد اصول فیلمسازی در آن به‌خوبی رعایت شده است.

بازی بازیگران مطرح و نابازیگران کنار آنها دیدنیست و با اینکه نگار جواهریان کمی از تکراری بودن بازی رنج می‌برد، ولی شخصیت خود را به خوبی در فیلم خلق کرده است. فیلمبرداری خاص فیلم باعث شده که آن وهم و اضطراب به خوبی به مخاطب منتقل شود و استفاده از سه صدا‌پیشه مشهور کشورمان در نقش افسران پلیس، از دیگر شیرین‌کاری‌های جالب نظام دوست است.

فیلم گرگ بازی افق بلندی را در سینمای ایران در نظر گرفته که برای رسیدن به آن قدش کمی کوتاه است ولی می‌تواند چندتایی پله را به خوبی بالا برود و گلیم خودش را به نحوی از آب بیرون بکشد. با این حال به طور حتم فیلمساز بهتر می‌توانست در طول ۲ ساعت زمان فیلم خود، سرودستی به فیلمنامه بکشد و آن را کاری بهتر از آب در بیاورد و آن را از یک اثر معمولی به فیلمی درخشان تبدیل سازد.