نقش گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی در زندگی نوجوانان
1 min read

نقش گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی در زندگی نوجوانان

نوجوانان عادت کرده‌اند که هدف اصلی مطالعات و تحقیق‌ها قرار بگیرند؛ امروز ما تحقیق جدیدی درباره آن ها انجام خواهیم داد تا ببینم نقش گوشی‌های هوشمند در زندگی آن‌ها چیست. گزارشات این تحقیق توسط Common Sense Media تهیه شده است و نتایج آن حاصل پاسخ 1413 شرکت کننده بین سن 13 تا 17 سال، در سراسر ایالات متحده آمریکا می باشد.

شمار نوجوانانی که تلفن هوشمند دارند در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است، درحالی که در سال 2012 فقط 41 درصد از آن‌ها تلفن هوشمند داشتند؛ امروزه این رقم به 89 درصد رسیده است. این افزایش چشم‌گیر تلفن‌های هوشمند در نوجوانان، در انتخاب راه ارتباطی آن‌ها با یک‌دیگر نیز تاثیر گذار بوده است. درحالی که در سال 2012 راه منتخب، دیدار رو در رو بوده است، امروز در سال 2018 جای خود را به فرستادن پیام داده است. همچنین به لطف گوشی‌های بهتر و اینترنت پرسرعت‌تر نسبت به گذشته، حالا چت‌های ویدئویی راه مورد علاقه 10 درصد از نوجوانان برای برقرای ارتباط می‌باشد.

وقتی بحث از این می‌شود که چه رسانه اجتماعی مورد علاقه نوجوان برای استفاده است، یک مسئله روشن است؛ آن فیسبوک نیست. درواقع تنها 15 درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که فیسبوک رسانه اصلی اجتماعی آن‌ها می‌باشد. بیشترین آمار‌ها را در رتبه اول اسنپ چت با 41 درصد و بعد از آن اینستاگرام با 22 درصد به خود اختصاص داده اند.

این نظرسنجی و نظرسنجی‌های نظیر آن در گذشته نشان می‌دهند که نوجوانان از آنکه بیش از اندازه با تلفن خود وقت می‌گذرانند آگاه‌ هستند. بیشتر از نصف آن‌ها قبول دارند که تلفن‌هایشان در زمانی که باید تکالیف خود را انجام دهند و یا به اطرافیان خود توجه داشته باشند باعث حواس پرتی آن‌ها خواهد شد. همچنین 42 درصد از آن‌ها واقف هستند که حضور در صفحات اجتماعی مانع از وقت گذرانی آن‌ها با دوست‌هایشان در دنیای واقعی شود.

جالب است که بدانید نوجوانان کمپانی‌های رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را مقصر استفاده بیش از اندازه خود می دانند. 72 درصد از آن‌ها معتقد هستند که کمپانی‌های تکنولوژی کاربران خود را برای گذراندن وقت بیشتر در پلتفرم‌های آن‌ها وسوسه می‌کنند.

مشخص نیست که شرکت‌کنندگان چه چیزی را به عنوان وسوسه می‌بینند، معمولا کمپانی‌ها سعی در این دارند تا با خدمات رسانی بهتر و فراهم سازی امکانات بیشتر کاربران خود را بیشتر در اطراف خود نگاه دارند.

البته نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که نوجوانان نگاهی مثبت به رسانه‌های اجتماعی دارند، یک چهارم از شرکت کنندگان بر این عقیده‌اند که رسانه‌های اجتماعی باعث می شود که کمتر حس تنهایی به آن‌ها دست دهد و از هر پنج نوجوان، یک نفر از آن‌ها اعتقاد دارد که رسانه‌های اجتماعی به آن‌ها اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد و باعث محبوبیت بیشتر آن‌ها می شود.

البته این مسئله تماما خوب نیست. درواقع مجبوبیت نوجوانان در رسانه اجتماعی نکته مثبتی به حساب می‌آید؛ اما اگر این این محبوبیت با موفقیت انجام نشود، باعث ایجاد نا امیدی در آن‌ها خواهد شد. 43درصد از از شرکت کنندگان گفته‌اند که اگر پست آن‌ها در صفحات اجتماعی مورد استقبال قرار نگیرد، آن را پاک خواهند کرد. همین تعداد نیز پاسخ داده اند که اگر به تعداد کافی لایک و کامنت دریافت نکنند احساس بدی به آن‌ها دست خواهد داد.

به طور کلی به نظر می رسد که صفحات اجتماعی مشابه یک محیط مدرسه برای نوجوانان هستند؛ محبوب بودن به شما اعتماد به نفس و روحیه می‌دهد اما در حاشیه بودن و عدم توجه شما را آزرده خاطر خواهد کرد.