آیفون XS و XS Max اپل به طور رسمی معرفی شدند

بالاخره انتظار به پایان رسید و امشب اپل نسل جدید گوشی های آیفون را در کوپرتینو معرفی کرد. امشب شبی خاص برای کوپرتینو نشین هاست نه فقط برای اینکه آیفون های جدید معرفی شدند، بلکه اپل بزرگترین آیفون را در تاریخ این کمپانی رونمایی کرد. شرکتی که زمانی اعتقادی به تولید گوشی های بزرگ نداشت، حالا آیفونی با یک نمایشگر غول پیکر رونمایی کرده است که مطمئنا کاربران زیادی از این اتفاق خوشحال هستند. XS و XS Max نام آیفون های جدید اپل هستند که از نظر ظاهری، همان طور که انتظار میرفت بسیار شبیه به آیفون X سال گذشته هستند. ابتدا باید گفت که هر دو مدل در رنگ های طلایی نیز وارد بازار خواهند شد. اتفاقی که سال گذشته برای نسل اول آیفون ایکس رخ نداد. در مورد آیفون XS Max هم باید گفت این مدل نه تنها بزرگترین آیفون تولید شده است، بلکه یکی از بزرگترین گوشی های هوشمند حال حاضر در بازار نیز محسوب میشود.

از نظر نام گذاری، اپل امسال با معرفی یک مدل جدید مجبور به تغییراتی در این زمینه شده و به جز پسوند S، پسوند مکس را نیز برای آیفون بزرگ خود انتخاب کرده است. در عین حال از نظر مشخصات فنی پیشرفت های متعددی را نسبت به سال قبل شاهد هستیم که از جمله آنها میتوان به افزایش رنج داینمیکی صفحه نمایش، صدای استریو وسیعتر اسپیکرها و افزایش سرعت اسکن چهره توسط Face ID اشاره کرد. مقاومت هر دو مدل در برابر آب نیز افزایش پیدا کرده است. اپل از پردازنده جدید A12 Bionic در این دو آیفون استفاده کرده که مدعی است هوشمندترین و قدرتمندترین پردازنده گوشی های هوشمند است که البته این موضوع همواره همزمان با معرفی آیفون های جدید وجود داشته است و میتوانیم به ادعای اپل ایمان داشته باشیم. A12 Bionic اولین تراشه 7 نانومتری اپل محسوب میشود و تیم کوک به اتکا به این پردازنده و دیگر ویژگی های آیفون های جدید، آنها را "پیشرفته ترین آیفون های تاریخ" میخواند.

اما به سراغ خبر بزرگ امشب یعنی آیفون XS Max بازگردیم که به یک نمایشگر بزرگ 6.5 اینچی تجهیز شده است. این گوشی بسیار بزرگتر از آیفون 8 پلاس 5.5 اینچی و حتی بزرگتر از گلکسی نوت 9 سامسونگ با نمایشگر 6.4 اینچی است. بدین ترتیب اپل در ساختن یک آیفون بزرگ کم و کاستی به خرج نداده و پا را فراتر از حد گذاشته است و آیفون XS Max حتی در سال 2018 که گوشی های بزرگ بسیاری تولید شده اند، باز هم یک اسمارتفون بزرگ محسوب میشود. با تولید همچین آیفونی از سوی اپل، میتوانیم تولید گوشی های بزرگتر از قبل را برای آینده تضمین کنیم. اپل در مقابل تولید آیفون بزرگتر مقاومت زیادی به خرج داد اما حالا میبینیم که یک آیفون کاملا بزرگ را تولید کرده است.

هر دو مدل آیفون جدید دارای نسبت تصویر عریض تری نسبت به اکثر گوشی های داخل بازار هستند به همین دلیل آنقدری که به نظر میرسد بزرگ نیستند.­ آیفون XS که با نمایشگر 5.8 اینچی ، درست اندازه آیفون X سال گذشته است و ابعاد این مدل کوچکتر از آیفون 8 پلاس 5.5 اینچی است. XS Max مطمئنا بزرگتر از هر آیفونی است که تا به امروز تولید شده اما باید به خاطر داشت که ارتفاع این گوشی بیشتر شده بنابراین نگهداری آنها با یک دست هنوز هم کار سختی نیست. به گفته اپل، هر دو آیفون جدید مجهز به سیستم کاملا جدید دوربین هستند. مطابق انتظاری که میرفت، هر دو آیفون OLED جدید اپل به دوربین دوگانه مجهزند. دو لنز 12 مگاپیکسلی که یکی از آنها از نوع زاویه عریض و دیگری تله فوتو است که لنز عریض دارای سنسور جدیدی با پیکسل های بزرگتر است و لنز تله فوتو هم گشادگی دیافراگم عریض تری دارد بنابراین هر دو دوربین احتمالا عملکرد بهتری در شرایط نور کم خواهند داشت. گشادگی دیافراگم و رزولوشن دوربین جلو تغییری نکرده است اما احتمالا سرعت تصویربرداری بیشتر شده باشد.

ارتقای مهمی که در بخش دوربین iPhone XS و iPhone XS Max صورت گرفته روش جدید ثبت تصویر آنهاست که اپل آن را فناوری Smart HDR نامیده است که بسیار شبیه به سیستم گوگل در دوربین گوشی های پیکسل است و تصاویر زیادی در این روش ثبت میشوند که دوربین به شکل هوشمند بهترین شات را ذخیره میکند. برای پیکسل های گوگل که این روش جوابگو بود و نتیجه خوبی داشت و طبیعتا همین انتظار را از دوربین آیفون های جدید نیز داریم. همچنین اپل ویژگی های جدیدی را به حالت پرتره دوربین آیفون اضافه کرده که به طور خودکار سوژه ای را جدا و به طور دقیقی پس زمینه را تار میکند و باعث میشود تصاویر پرتره زیبایی ثبت شوند.

دیگر ویژگی جدیدی که مطمئنا بسیاری از دوستداران آیفون منتظر آن بودند و پیش از معرفی در شایعات پیرامون این گوشی ها شنیده بودیم، پشتیبانی از دو سیم کارت است. بله هر دو آیفون جدید قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت را دارند که یک سیم کارت به شکل فیزیکی و سیم کارت دوم از نوع e-SIM مورد استفاده قرار میگیرد. این بدین معناست که اوپراتور باید پشتیبانی از e-SIM را برای استفاده از دو سیم کارت در آیفون های جدید اضافه کند. هر چند مانند گوشی های دو سیم کارته معمولی محسوب نمیشوند اما به هر حال این اتفاقیست که تاکنون در آیفون ها رخ نداده بود. در چین به دلایلی امکان استفاده از e-SIM وجود ندارد به همین دلیل اپل نسخه ای مختص بازار این کشور با قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت فیزیکی تولید میکند.

اپل نسل جدید آیفون ها را با بهینه سازی در قسمت باتری همراه کرده هر چند این بهینه سازی چشمگیر نیست اما iPhone XS نیم ساعت و iPhone XS Max یک ساعت و نیم شارژدهی بیشتری خواهند داشت. همچنین هر دو مدل از اینترنت گیگابیتی LTE پشتیبانی میکنند. آخرین باری که اپل آیفونی را با اندازه جدید معرفی کرد سال 2014 و زمان معرفی آیفون 6 و 6 پلاس بود و پیش از آن اپل اصرار به تولید آیفون های 4 اینچی داشت و همین باعث شد سازندگان گوشی های اندرویدی خود را بالا بکشند چرا که کاربران به طور مشخصی دوستدار گوشی هایی با نمایشگر بزرگ بودند. حالا امشب اپل با معرفی iPhone XS Max دروازه جدیدی بر روی بازار گوشی های هوشمند سایز بزرگ باز کرد. نظر شما در مورد iPhone XS Max و iPhone XS چیست؟