به نظر می‌رسد نورهای مرموز جدیدی در اعماق فضا کشف شده است
1 min read

به نظر می‌رسد نورهای مرموز جدیدی در اعماق فضا کشف شده است

هنوز راز‌های کشف نشده زیادی در کیهان وجود دارد؛ اما ممکن است ما به لطف آموخته‌های ماشینی یک قدم نزدیک‌تر به کشف یکی از آن‌ها باشیم. دانشمندادن دانشگاه کالیفرنیا در مرکز جست و جو برای موجودات فرا زمینی (SETI) برکلی، از سال 2017 یک سیستم آنالیزی هوش مصنوعی برای کشف اطلاعات از انفجار‌های سریع رادیوی (FBR) قرار داده اند.

این درخشش‌های آنی می‌توانند چندین ستاره‌ را تحت تاثیر خود قرار دهند؛ اما ما هنوز نمی‌دانیم که چه عاملی سبب آن‌ها می‌شود. این سیستم آنالیز هوش مصنوعی بیشتر از 3 برابر اسکن‌های قبلی FBR ها را شناسایی کرده‌است.

هر اندازه که این شاهکار مورد پسند قرار گیرد، ما هنوز دلیل به وجود آمدن این درخشش‌ها از منابع FBR ها را نمی‌دانیم. برخی از محققان بر این باور هستند که آن‌ها به ابرنواختر‌ها و تب اختر‌ها مربوط می‌شوند. بعضی از ایده‌ها هم می‌گویند که FRB ها به هوش فرازمینی ارتباط دارند؛ این دقیقا همان دلیلی است که SETI به این پدیده علاقمند می باشد.

داده‌های مورد نظر از تلسکوپ بانک سبز واقع در غرب ویرجینیا به دست می‌آید. این تلسکوپ یک شئ را به FRB 121102 عنوان در آگوست 2017 اسکن کرد. FRB 121102 که در کهکشان دیوارف با فاصله 3 میلیارد سال نوری با ما قرار دارد، یک موضوع داغ در چرخه ستاره‌ شناسی به حساب می آید؛ زیرا تنها منبع شناخه شده از FRB ‌های تکرار شده به حساب می‌آید. سایر FRB از زمان اکتشاف در سال 2007 ، تنها یک بار اتفاق افتاده‌اند. آنالیز‌های قبلی از اطلاعات آن روز در سال 2017 نشان می دهد که بیت و یک FRB از FRB 121102 پدید آمدند. اما این تازه ممکن است کمی از اتفاقاتی باشد که در آنجا رخ داده است.

محققان SETI به رهبری دانشجو دکتری Gerry Zahng، یک شبکه عصبی پیچیده را برای شناسایی انفجار‌های سریع رادیویی در مجموعه داده‌های جمع آوری شده توسط تلسکوپ به کار بردند. روش کار این پروژه که آن را "شنود عبور دهنده" می‌نامند، تفاوت زیادی با روش به کار رفته در شبکه‌های عصبی در تشخیص اشیاء درون عکس‌ها ندارد. بعد از اینکه به شبکه‌ عصبی فهماندیم که FRBها چه شکلی هستند، آن می‌تواند با استفاده از داده‌های تازه یک ارزیابی دقیق را انجام دهد.

بالغ بر 400 ترابایت اطلاعات تلسکوپ بانک سبز در اختیار شنود عبور دهنده قرار گرفته است، که شامل بیت و یک FRB شناخته شده می‌شود. هوش مصنوعی در آن روز به 72 درخشش اضافی اشاره کرده است و 93 انفجار‌های سریع رادیوی را ثبت کرده است.

زیر نظر گرفتن FRB ها به ستاره‌شناسان کمک خواهد کرد که تئوری‌های خود را در ارتباط با منبع سیگنال‌ها توسعه دهند. همچنین با استفاده‌ از تکنولوژی شنود عبور دهنده، حتی ممکن است FRBهای تکرار شده دیگری را نیز در آینده کشف کنیم.