بررسی نسخه TUF Gaming Edition کیس MasterBox MB500 و پاور MasterWatt 750W از Cooler Master
1 min read

بررسی نسخه TUF Gaming Edition کیس MasterBox MB500 و پاور MasterWatt 750W از Cooler Master

داستان از آنجا شروع می شود که همزمان با ارائه نسل جدید مادربرد های سری 300 اینتل، شرکت معظم ایسوس تصمیم گرفت به تولید مادربرد های خانواده Sabertooth خاتمه دهد و از دل آن، یک خانواده و نسل جدید از مادربرد ها را به نام TUF Gaming متولد کند. مادربرد های TUF Gaming ایسوس خصوصیاتی نظیر ثبات در عملکرد، دوام بالا برای استفاده 7/24 و همچنین تم متفاوت زرد و نوک مدادی را از خانواده فقید سابرتوث به ارث بردند. ایسوس اما، دو ویژگی دیگر به آنها اضافه کرد، یکی رنگ و لعاب نظامی که در اصطلاح به تم TUF Gaming معروف شده است، و دیگری با حذف موارد لوکس که هزینه های اضافی را به جیب کاربر تحمیل می کرد، مادربردی ارزان قیمت برای گیم را تولید کرده است.

کل فلسفه ی وجودی تاف گیمینگ ایسوس بر پایه پنج ویژگی برجسته، از جمله، استفاده از قطعات مطمئن و با دوام، تم نظامی مخصوص و شخصی سازی شده، تمرکز بر بهبود عملکرد گیمینگ، مقرون به صرفه بودن، و در نهایت، ثبات و راندمان بالا در میدان نبرد، بنا نهاده شده است، و این فلسفه نتیجه ای جز استقبال کاربران و گیمر ها نمی توانست داشته باشد.

اما داستان بدین جا ختم نشد، و در ادامه، شرکت های بزرگ سازنده انواع قطعات و تجهیزات کامپیوتر در یک همگرایی هدفمند به خانواده Asus TUF Gaming پیوستند و برخی از تولیدات خود را که با فلسفه وجودی این خانواده از محصولات ایسوس مشترک می دیدند، با برند TUF Gaming ایسوس طبقه بندی، رنگ آمیزی و تولید کردند. با افزایش تعداد این شرکت ها، یک ائتلاف جهانی به نام TUF Gaming Alliance شکل گرفت. همگرایی شرکت ها در ایجاد ویژگی ها و هدفگذاری مشترک در تولید تجهیزات تاف گیمینگ، با همان پنج خصوصیتی که در بالا گفته شد، عرصه جدیدی را برای بازار گیمینگ بوجود آورد که در آن کاربرها و گیمر ها می توانند، با قیمت کم، تمامی قطعات و تجهیزات مناسب سیستم دلخواه خود را، به صورت هماهنگ با هم، همه مجهز به گواهی جان سخت TUF Gaming ایسوس، تهیه و یک کامپیوتر مچ، شخصی سازی شده و جذاب را برای خود بسازند.

شرکت معظم کولر مستر که ید طولایی در تولید تجهیزات حرفه ای گیمینگ دارد، در طی یک اعلامیه رسمی مورخ 26 آوریل 2018، از پیوستن به پیمان تاف گیمینگ ایسوس خبر داد و محصولات نسخه تاف گیمینگ خود را اعلام کرد. یکی برجسته ترین این محصولات کیس مید تاور Cooler Master MasterBox MB500 TUF Gaming Edition است که خوشبختانه امروز میهمان ماست. البته این تنها محصول مورد بررسی نیست و برخی از دیگر محصولات تاف گیمینگ کولر مستر هم میهمان آزمایشگاه سخت افزاز هستند که به صورت اجمالی به معرفی و بررسی آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

  1. کیس Cooler Master MasterBox MB500 TUF Gaming Edition

کیس میدتاور MB500 نسخه ی Tuf Gaming از نظر فنی کاملا مشابه مدل ساده MB500 کولر مستر است، و تنها تفاوت آنها وجود نقش و نگار نظامی Tuf Gaming است که بر روی شیشه و پنل های جلو و سقف کیس چاپ شده است.

مدل ساده MasterBox MB500 به قیمت 70 دلار و نسخه ی تاف گیمینگ به قیمت 80 دلار عرضه می شود که آن 10 دلار اختلاف هزینه چاپ نقش و نگار تاف گیمینگ بر روی بدنه کیس شده است. از مهمترین خصوصیات این کیس که در جدول مشخصات آمده است، می توان به موارد زیر اشاره کرد: استفاده از پنل شیشه سکوریت یا Tempered Glass به قطر چهار میلیمتر، پشتیبانی از انواع ایرکولر ها تا ارتفاع 16 سانتیمتر، پشتیبانی از رادیاتور های واتر کولینگ تا حداکثر ارتفاع 360 سانتیمتر، پشتیبانی از مادربرد تا حداکثر سایز ATX، پشتیبانی از پاور تا حداکثر ارتفاع 18 سانتیمتر، پشتیبانی از کارت گرافیک تا حداکثر طول 40 سانتیمتر، و مجهز بودن آن به کنترلر نورپردازی RGB به همراه سه فن 12 سانتیمتری پیشفرض RGB

به دلیل فاصله ی بسیار کم مادربرد تا سقف کیس، پشتیبانی از رادیاتور های واترکولینگ عملا محدود به پنل جلوی کیس است، و تنها محل دیگری که می توان به آن یک رادیاتور 12 سانتیمتری نصب کرد، در بخش پشت کیس است. نکته ی دیگر آنکه، این کیس امکان نصب درایو های نوری یا ODD را ندارد، که خوب فقدان آن، لزوما منفی نیست و نشان از منسوخ شدن استفاده از DVD رایتر ها است.

لازم به توضیح است که این کیس به صورت اسمبل شده و آماده، به همراه تمامی قطعات داخل آن توسط شرکتهای محترم کولرمستر و ایسوس در اختیار ما قرارگرفت، ضمن تشکر از هر دو شرکت، به جهت بررسی دقیق مجبور به جداسازی کلیه قطعات و سپس اسمبل مجدد آنها شدیم. به دلیل اینکه هیچکدام از قطعات جعبه و یا وسایل همراهی نداشتند، اجبارا امکان بررسی مفصل تک به تک آنها وجود ندارد، ولیکن سعی کردیم در زمان اسمبل مجدد، تا جای ممکن حس اسمبل کردن سیستم از صفر را برای خواننده تداعی کنیم.

شیشه حرارت دیده 4 میلیمتری مورد استفاده در پنل کناری سراسر سمت چپ کیس را فرا می گیرد و فقط دارای 2 پیچ در بخش فوقانی است و این موضوع به زیبایی هرچه بیشتر آن کمک کرده است. طرح روی آن نیز با الهام از نقش و نگار نظامی تاف گیمینگ ایسوس به گونه ای طراحی شده که کارت گرافیک در وسط، بالای خط سفید قرارگرفته و به خوبی مشخص باشد. در مجموع این نقش نگار مانع از خودنمایی قطعات درونی کیس نمی شود.

استفاده از نقش و نگار و لوگوی ائتلاف تاف گیمینگ در پنل سمت راست کیس نیز خودنمایی می کند. ابعاد و مرز بندی نشق و نگار مورد استفاده در این پنل متقارن با حاشور های مورد استفاده بر روی پنل شیشه ای است. جنس پنل از استیل است و کیفیت و مقاومت خوبی دارد.

بخش اتصالات فرانت پنل کیس در بخش فوقانی کیس قرار دارد، و بر روی آن از سمت راست به ترتیب، یک عدد LED نشانگر فعالیت درایو ذخیره سازی، دو درگاه USB 3.0، دکمه ی بزرگ روشن کردن سیستم که به شکل آرم کولر مستر است و حاشیه آن به رنگ سفید روشن می شود، بعد جک های صوتی هدفون و میکروفون را داریم و در منتها علیه سمت چپ، یک دکمه ی بسیار ریز برای ریست کردن سیستم. دکمه ی ریست یه کم بیش از اندازه ریز است به گونه ای شاید ناخن گربه بتواند از آن استفاده کند، اگرچه سیستم ها دیگر آنچنان نیاز به ریست شدن ندارند، اما وجود این دکمه همچنان یک نیاز است. در مجموع امکانات IO Panel کیس برای این رده کاربری مناسب ارزیابی می شود.

قطعات، مدارچاپی و کلید های به کار رفته در پشت پنل خوب بسته شده اند، به عبارتی خبری از چسبکاری حرارتی نیست و نحوه اتصال آنها به کیس با پیچ و به صورت کشویی طراحی شده است. جنس و کیفیت کابلها در پشت پنل واقعا ستودنی است و کولر مستر اگرچه برای پایین آوردن قیمت از برخی امکانات چشم پوشی کرده است ولیکن از کیفیت متریال مورد استفاده نکاسته و استاندارد کیفی را در تک تک اجزای کیس رعایت کرده است.

پنل جلوی کیس طراحی شیکی دارد و نیمی از بخش پایین آن پوشیده از فیلتر های ثابت ضد گرد و غبار است که خوشبختانه به دلیل وجود امکان جداسازی کامل از بدنه، به راحتی می توان در تمیز کردن دوره ای سیستم آن را برد داخل حمام و با آب و صابون شستشو داد.

پایه های کیس، دارای ارتفاع 3 سانتیمتری هستند و از این جهت برای تهویه پاور که فن ورودی آن در زیر قرار می گیرد، خیلی خوب ارزیابی می شود. اصولا داشتن یک کیس پاشنه بلند برای ما که در ایران زندگی می کنیم خیلی مهم است چرا که خیلی وقت ها کیس را بر روی زمین یا فرش قرار می دهیم، و در صورتی که پایه های کیس کوتاه باشد، عملا ورودی هوای پاور بسته شده و باعث آسیب دیدن قطعات می شود. به لطف وجود این پایه های بلند، چنین مشکلاتی در مورد کیس MB500 وجود نخواهد داشت.

سرتاسر اسکلت تمام استیل کیس از پوشش مشکی رنگ برخوردار است. سینی پشت مادربرد از استحکام خوبی برخوردار است. خبری از پوشش های پلاستیکی برای درزهای عبور کابل های اصلی نیست که برای پایین نگه داشتن هزینه از این پوشش ها استفاده نشده است. محلی برای ODD نیست ولیکن دو صفحه برای قراردادن SSD بر روی کف کیس طراحی شده است که در صورت استفاده از اس اس دی می توان آنها را به نمایش گذاشت. گارد محافظ پاور یک تکه، و به بدنه اصی پرچ شده است. برای نمایش زیبایی برچسب روی پاور، یک پنجره بر روی گارد طراحی شده که به زیبایی اسمبل می افزاید.

شاسی کیس از پشت مجهز به Routing کابل کشی است. تعداد 20 عدد جایگاه اتصال بست پلاستیکی در محل های استراتژیک برای مدیریت کابل کشی راحت قرار گرفته که کار را برای کاربر بسیار راحت می کند. کابل های متصل به IO Panel شامل یک کابل USB 3.0، کابل HD Audio، و کابل های مخصوص دکمه های پاور، ریست، و LED های فعالیت هارد و روشن بودن سیستم می باشد. در تصویر یکسری کابل از فنهای متصل به جلوی کیس به پشت آمده که به آنها در هنگام بررسی فنها می پردازیم. بخش پایین کیس نیز شامل محفظه پاور و جایگاه کشویی هارد دیسک ها می باشد.

جایگاه کشو های هارد دیسک، دارای دو کشو می باشد، و محل آن در نزدیکی فن پایین کیس است تا گردش هوا به خوبی هارد دیسک ها را خنک کند. منافظ عبور هوا هم در دیواره و هم در سقف جایگاه هر گونه امکان بلوکه شدن هوای گرم درون محفظه را از بین می برد و می توان اطمینان داشت گرمای منتشر شده توسط هارد دیسک ها به خوبی دفع و تهویه می شود. الحق نمره ی کولرمستر در زمینه طراحی مهندسی این بخش بیست است.

کشو های نگهدارنده هارد، می توانند از SSD نیز پذیرایی کنند. کولرمستر برای ساختار کشو ها از پلاستیک ضخیم و مقاوم استفاده کرده و همچنین مکانیزم خشابی جالبی برای قرارگیری هرچه راحت تر هارد دیسک برای آنها طراحی کرده است.

کابینت پاور می تواند انواع منابع تغذیه تا حداکثر طول 18 سانتیمتر را پذیرایی کند، البته، این نکته حائز اهمیت است که با توجه به کلفتی کابل های اغلب پاور ها معمولا بخش جلوی پاور خیلی شلوغ می شود و لزوما یک پاور 18 سانتیمتری نمیتواند به راحتی جای بگیرد، بنابراین پیشنهاد می شود که پاور های حداکثر تا طول 16 سانتیمتر مورد استفاده قرارگیرد. شیوه ی قرارگیری پاور بدین صورت است که یک پنجره به پشت بدنه پاور پیچ می شود و سپس پاور به صورت کشویی داخل محفظه قرار میگیرد، و پنجره به بدنه ی کیس پیچ می شود. در صورتی که از پاور های فول ماژولار مانند پاور مورد بررسی استفاده کنید، وجود این پنجره باعث می شود موقع تمیز کردن سیستم مجبور نباشید دائم پیچ های اصلی پاور را باز و بسته و هرز کنید. کافیه دو پیچ دو طرف پنجره را به آرامی بپیچانید و پاور را از جایگاه کشویی خارج کنید. مکانیزم بی نقص است. در کف کیس منافظ عبور هوا به خوبی تعبیه شده است و یک فیلتر ضد گرد و غبار نیز در زیر کیس قرار می گیرد تا از ورود گرد و غبار به داخل محفظه پاور جلوگیری کند. دوستان فراموش نکنند، حداکثر هر سه ماه یک بار باید این فیلتر ها با آب و صابون تمیز شوند.

تعداد سه فن با پارت نامبر 202000560-GP به صورت پیشفرض بر روی کیس عرضه می شود. در این فنهای RGB که پروانه ی آنها شیری رنگ است، نورپردازی از بخش موتور به پروانه ساطع می شود. هر کدام 2 کابل دارند، یکی کابل 3 پین گردش موتور و دیگری کابل 4 پین RGB که می توان آن را به کنترلر RGB کیس و یا کنترلر RGB مادربرد متصل کرد. حداکثر گردش فنها 1000RPM است و فوق العاده عملکردی بی صدا دارند. کولر مستر از مکانیزم Rifle Bearing در آنها بهره برده است. کولر مستر کنترلر گردش دور فن برای این کیس در نظر نگرفته است و هر سه فن به کمک یک کابل مبدل یک به سه مولکس به پاور مستقیما متصل می شود. با توجه به اینکه اتصال مستقیم فنها به پاور باعث چرخش با حداکثر سرعت می شود و لزوما کیس به این میزان گردش هوا نیاز ندارد، اکیدا توصیه می شود کابل 3 پین گردش موتور را به مادربرد متصل کنید تا تصمیم به چرخش و یا افزایش و کاهش سرعت فنها بر عهده مادربرد باشد. مادربرد های ایسوس از نرم افزار Fan Xpert برای این کار استفاده می کنند که بسیار کاربردی است.

تصویر فوق از آنجهت مهم است که فاصله ی پین های مادربرد تا سقف را نشان می دهد، و بیانگر این موضوع است که فضای کافی برای استفاده از رادیاتور در سقف نیست اما در جایگاه فن پشت کیس می توان یک رادیاتور 12 سانتیمتری نصب کرد. پنجره پشت مادربرد به اندازه کافی بزرگ و مناسب ارزیابی می شود. در این مرحله همزمان با اسمبل مجدد، یکی یکی قطعات رو معرفی می کنیم.

  1. مادربرد Asus TUF Z370-Pro Gaming

این مادربرد رده متوسط چیپ Z370 اینتل پارسال در همین ایام میهمان سخت افزار بود و یک بررسی خوب از آن منتشر کردیم، که می توانید به آن مراجعه کنید. صد البته هنوز پارسال تب تم تاف گیمینگ فراگیر نشده بود، ولیکن به عنوان یک مادربرد مخصوص گیمینگ تست ها رو فوق العاده پاس کرد. خبر خوب اینکه الان مطمئن هستیم که این مادربرد از کلیه پردازنده های نسل نهم اینتل Whisky Lake نیز پشتیبانی می کند، بنابراین تا سال آینده میلادی نیز، این مادربرد روی بورس خواهد بود.

  1. پردازنده مرکزی Intel Core i7 8700K

این پردازنده پرچمدار خانواده Coffee Lake است، از ویژگی های مهم آن می توان به معماری ساخت ++14 نانومتری، 6 هسته و 12 رشته پردازشی، حداکثر فرکانس کاری 4.7 گیگاهرتز، حداکثر توان مصرفی 95 وات و مقدار 12 مگابایت کش Level3 اشاره کرد. به لطف مادربرد Asus Tuf Z370-Pro Gaming این پردازنده مثل هولو تا 5 گیگاهرتز برای تمام هسته ها اورکلاک شد.

  1. ایرکولر Cooler Master MasterAir MA620P TUF Gaming Edition

خوشبختانه پارسال زمستان نسخه ی ساده ی ایر کولر فوق العاده ی MasterAir MA620P را بررسی کردیم، برای اطلاعات بیشتر در مورد امکانات و توانایی های این ایرکولر حتما به آن مطلب رجوع کنید. به طور کلی MasterAir MA620P که اینکه نسخه ی Tuf Gaming آن در دست بررسی است، یکی از بهترین ایرکولر های تولید شده در دنیاست. شش لوله ی انتقال حرارت، فنهای قابل جدا سازی و جابه جایی، و نمایی زیبا، همه از امکانات خاص این کولر فوق العاده هستند. در تصویر فوق ما محل قرارگیری فن جلوی کولر را به پشت منتقل کردیم تا نمای RGB رمها مشخص شود، البته بعدا در بخش رم، به آن اشاره خواهیم کرد.

نویز فوق العاده کم فنها و پروانه های شفاف مجهز به RGB که توانایی کنترل شدن توسط کنترلر مستقل RGB کولرمستر ویا اتصال خروجی RGB مادربرد را دارند، از جمله خصوصیات این فنهای منقش به پترن تاف گیمینگ است.

  1. رم Geil Super Luce RGB SYNC Series TUF Gaming Alliance GLTS432GB2666C19QC

همانطور که در پارت نامبر مشخص است، رمهای فوق از یک کیت چهار کاناله برداشته شده است. این رمهای ساخت شرکت Geil دارای بالک های RGB هستند و از Aura Sync ایسوس به خوبی پشتیبانی می کنند و به راحتی می توان نورپردازی آنها را از طریق نرم افزار ایسوس همسان سازی کرد. این رمهای زیبا نقش و نگار تاف گیمینگ دارند، و حداکثر فرکانس کاری آنها 2666 مگاهرتز با تایمینگ CL19 است که خیلی جالب نیست، و متاسفانه از XMP پشتیبانی نمی کنند، و کاربر می بایستی به صورت دستی فرکانس و تایمینگ را تنظیم کند. این رمها صد البته خوش قیمت هستند و امیدواریم روزی وارد بازار ایران شوند.

شانه های این رمها ارتفاع مناسبی دارند و به هیچ وجه مزاحم ایرکولر نشدند، و یا بهتر است اینگونه تفسیر کنیم، کولر MA620P به اندازه ای ارتفاع مناسب دارند که تداخلی با شانه های رمها پیدا نمی کند. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، فن سمت راست کولر را به سمت چپ انتقال دادیم تا نمای شانه های RGB رمها مشخص شود.

تصویر فوق از تست پهنای باند حافظه ی AIDA64 نمایانگر پهنای باند و میزان تاخیر آنهاست. این رمها را دفتر محترم ایسوس در اختیار ما قرار داده است که تشکر ویژه داریم.

  1. درایو ذخیره سازی PLEXTOR PX-512M9PeY

خوشبختانه همین چند هفته ی گذشته بررسی مفصلی از این درایو قدرتمند در وبسایت منتشر کردیم این حافظه پر سرعت، مجهز به نورپردازی RGB است و در حال حاضر از بهترین های بازار به شمار می رود.

  1. کارت گرافیک Asus ROG Strix GTX1070 O8G Gaming

خوب در مورد کارت گرافیک امیدواریم ایسوس نسخه های مخصوص خانواده Tuf Gaming را هم تولید کند تا بتوان گرافیکی با قیمت بهتر به همراه نقش و نگار همسان با این سیستم ست کرد. فعلا تا زمانی که چند مدل گرافیک تاف گیمینگ هم وارد بازار شود، موقتا علارغم میل باطنی، محدود به مدلهای استریکس ROG هستیم.

برای این سیستم کارت گرافیک ROG Strix GTX1070 را بر روی سیستم بستیم تا، اگرچه ROG با TUF Gaming سنخیتی ندارد، اما حداقل هر دو تولید یک شرکت می باشند. حداکثر فرکانس GPU این کارت گرافیک در پروفایل OC به 1860 مگاهرتز می رسد و مجهز به 8 گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5 است. از نظر نورپردازی مجهز به Aura Sync و از نظر خنک کنندگی دارای سه فن با قابلیت عملکرد 0dB در لود پایین می باشد.

  1. پاور Cooler Master MasterWatt 750W TUF Gaming Edition

قلب تپنده ی سیستم تاف گیمینگ موضوع بررسی، این پاور جدید از از کولر مستر است. در جدول رده بندی پاور های کولر مستر، خانواده MasterWatt به عنوان سری میان رده یا همان Mainstream، یک پله بالاتر از خانواده MasterWatt Lite و یک پله پایین تر از خانواده MasterWatt Maker قرار می گیرند. پاور های سری مستر-وات نیمه ماژولار و نیمه فنلس هستند، و رنج قدرت آنها از 450 تا 750 وات است. پاور های مستر وات به عنوان پاور های میان رده، مجهز به استاندارد مصرف بهینه 80Plus برنزی می باشند و از توانایی های خیلی خوبی برای پاسخگویی به نیاز کاربران امروزی برخوردار هستند. پاور مورد بررسی ما مدل 750 وات است و پرچمدار این خانواده به شمار می آید.

نسخه ی معمولی MasterWatt 750 تقریبا80 دلار قیمت دارد و نسخه ی تاف گیمینگ آن تقریبا 10 دلار گرانتر به قیمت 90 دلار عرضه می شود. این پاور به نوعی Semi-Fanless یا نیمه فنلس است بدین معنا که پاور های فنلس معمولا تا لود 25 الی 35 درصد بدون فن کار می کنند، اما این پاور تا لود 15 درصد عملکرد بدون فن دارد که بودن این قابلیت واقعا یک نیاز است، اغلب مدتی که کاربران پشت کامپیوتر هستند معمولا به وبگردی مشغولند و سیستم در این حالت لود پایینی دارد، و بهتر است سکوت برقرار باشد. این موضوع هم در طول عمر فن پاور موثر است و هم آرامش کاربر بیش از پیش در هنگام کار با سیستم تضمین می شود. ناگفته نماند این فن حتی در حداکثر گردش خود به نویز 29dB می رسد که همچنان بی صدا و کم صدا قلمداد می شود. این پاور همچنین مجهز به مدار فعال تصحیح کننده ضریب توان پاور یا PFC Active است و استاندارد ATXV12 2.4 دارد.

هر چه راندمان پاور بهتر باشد، مصرف برق کمتر و پاور بهینه تر کار می کند. پاور مستر وات مزین به گواهی مصرف بهینه 80Plus برنزی است که به معنای 85 درصد عملکرد بهینه پاور است. با ذکر یک مثال اهمیت این موضوع را شرح می دهیم: معادله بدین شکل است، اگر بر فرض سیستم 750 وات مصرف داشته باشد، این پاور 882 وات برق مصرف می کند تا بتواند 750 وات نیرو برای سیستم فراهم کند. این معنای مصرف بهینه برنزی است که برای پاور خانگی کاملا مناسب ارزیابی می شود. اما خبر خوب این است که این گواهی 80Plus Bronze برای مستر وات با ولتاژ ورودی 115 ولت کسب شده است، و مفهوم آن این است اگر ولتاژ ورودی را 230 ولت، به مانند استاندارد سیستم برق در ایران در نظر بگیریم، میزان مصرف بهینه پاور به بیش از 85 درصد صعود خواهد کرد که به نوعی یک ارزش افزوده برای ما کاربران ایرانی است.

شرکت اصلی سازنده یا OEM خانواده مستر وات، شرکت تایوانی HEC/COMPUCASE Enterprise Co است که کولر مستر تولید این پاور ها را به آنجا سفارش داده و از برای تضمین کیفیت و عملکرد خوبشان، آنها را با برچسب گارانتی 5 ساله عرضه می کند.

با توجه به قدرت 750 واتی این پاور و تجهیز آن به مجموع 4 خروجی 8 پین PCIe، می توان یک جفت GTX1070 و یا حتی یک جفت GTX1080 را با آن SLI کرد. البته، دوتا GTX1080 خیلی لب مرزی است و سقف پیشنهاد ما برای این پاور، حداکثر استفاده از دو کارت GTX1070Ti است. کابل های برق PCIe پاور قطور و از نوع 16AWG است که به خوبی می تواند میزان جریان 10 آمپر را از خود عبور دهد. کابل های جدا شونده همه فلت و صاف هستند که این موضوع مدیریت کابل کشی را آسان می کند.

این پاور مجهز به تک ریل 12 ولت است که می تواند تا 750 وات قدرت خروجی داشته باشد. ریل های 5 و 3.3 ولت توسط مبدل DC-DC از همان تک شاخه 12 ولت تولید می گردد. از نظر مدارهای محافظتی، مستروات 750، مجهز به مدار محافظت از دمای بالا OTP، مدار محافظت از افزایش توان خروجی ریل ها بیش از میزان قابل تحمل OPP، مدار محافظت از کاهش شدید ولتاژ UVP، مدار محافظت از افزایش شدید میزان جریان OCP، مدار محافظت از افزایش شدید میزان ولتاژ OVP، و مدار محافظت از اتصالی یا SCP می باشد. در مورد خازن ها، کولر مستر در این مدل از خازن های تایوانی استفاده کرده است.

اسمبل سیستم را با بستن کولر بر روی مادربرد، و سپس رمها، و بعد از پاور شروع می کنیم، کابل برق 4+4 پردازنده را از سوراخ نزدیک سقف کیس بیرون می آوریم. پنل پشت مادربرد را به جایگاه خودش در کیس جا می زنیم، به دلیل بزرگی کولر و عدم دسترسی به منتها علیه سمت چپ فوقانی مادربرد، ابتدا کابل برق را به سوکت مربوطه متصل می کنیم و از چفت شدگی آن اطمینان حاصل می کنیم. سپس مادربرد را آرام با زاویه 30 درجه به سمت جایگاهش سوق می دهیم. با گذاشتن مادربرد بر روی پینها، پیچ های آن را می بندیم، و سپس، به سراغ کارت گرافیک، و اس اس دی می رویم.

اس اس دی پلکستور را در پایین ترین اسلات PCIe نصب می کنیم که متصل به چیپست است، دقت کنید اگر اس اس دی PCIe را به اسلات وسطی نزدیک کارت گرافیک نصب کنید، از پهنای باند کارت گرافیک کاسته خواهد شد و سیستم شما عملا دچارگلوگاه برای کارت گرافیک می شود. بنابراین حتما اس اس دی PCIe را در پایین ترین اسلات نصب کنید تا از پهنای باند چیپست استفاده کند. حال با عبور کلیه کابل ها، به مدیریت کابل کشی می پردازیم. سعی بر این است تا میزان پراکندگی کابل ها و در دید بودن آنها به حداقل ممکن برسد.

حال مسیر عبور کابل ها را دسته دسته طوری کنار هم قرار می دهیم تا با بست های پلاستیکی زیپ، بتوان به پشت سینی کیس آنها را بست.

این هم از نتیجه ی کار، اسمبل راحت و بی دردسر با کیس MB500 کولرمستر. در مجموع، شرکت کولر مستر محصولات خوبی را برای همراهی با اکو سیستم تاف گیمینگ ایسوس راهی بازار کرده است. امیدواریم این کیس و بقیه قطعات کولر مستر وارد بازار ایران نیز شود.

نتیجه گیری:

در بخش پایانی، ابتدا سراغ کیس، و سپس به پاور می پردازیم. در مورد کیس MasterBox MB500 TUF Gaming به این موارد مثبت باید اشاره کرد: طراحی زیبا، تم زیبای تاف گیمینگ، کولینگ فوق العاده، طراحی مهندسی شده، استفاده از متریال با کیفیت، نورپردازی خوب به لطف سه فن 12 سانتیمتری RGB مجهز به درایور، نورپردازی قابل همسان سازی با مادربرد، ارتفاع مناسب برای انواع کارت گرافیک، پاور، و ایرکولر، دارای پوشش محافظ پاور، مجهز به فیلتر های ضد گرد و غبار قابل شستشو، پنل شیشه ای، امکان جداسازی کامل قاب فرانت پنل، پشتیبانی از رادیاتور ها تا طول 36 سانتیمتر، مدیریت کابل کشی مناسب، ودر پایان ارتفاع خوب پایه های کیس. از جمله موار منفی هم می توان به عدم امکان نصب درایو نوری و فقدان پوشش های پلاستیکی برای سوراخ های اصلی عبور کابل در کف سینی کیس اشاره کرد. از لحاظ ارزش خرید این کیس فوق العاده ارزان و تنها 80 دلار قیمت دارد؛ حیف که پول ایران ارزش ندارد وگرنه پارسال 80 دلار معادل 280 هزارتومان بود، و امروز 80 دلار به معنای یک میلیون و صد هزار تومان است. بنابراین در صورت موجود شدن در بازار ایران، انتظار قیمتی که می توان برای این کیس در نظر گرفت، در همین حد و حدود است.

در بخش دوم، در مورد پاور MasterWatt 750 TUF Gaming باید اعتراف کرد، از نظر ظاهری طراحی نسخه ی تاف گیمینگ این پاور بسیار شکیل تر و زیبا تر از نسخه ی ساده ی آن است. واقعا اگر بنا بر انتخاب شخصی هم مطرح باشد، بین نسخه ی ساده و نسخه ی تاف گیمینگ MasterWatt 750، من حتما نسخه ی تاف گیمینگ را انتخاب می کنم، حتی اگر مادربرد TUF Gaming نداشته باشم. علاوه بر طراحی زیبا، این پاور از انواع مدارهای محافظتی برخوردار است و با گواهی 80Plus برنزی مصرف بهینه ی 85 درصدی دارد که برای کاربری خانگی در رده متوسط کاملا مناسب است. کابل های این پاور نیمه ماژولار است و کابل های ماژولار دارای ساختاری فلت می باشند که به هنگام مدیریت کابل کشی کاربر را دچار سختی نمی کنند. همچنین طول کابل ها به اندازی کافی بلند می باشد. با سختگیری زیاد، تنها مورد انتقاد ما نسبت به پاور MW 750 استفاده از خازن های تایوانی به جای ژاپنی در مدار آن است. قیمت نسخه ی ساده MasterWatt 750 برابر 995 هزار تومان است و احتمالا نسخه ی تاف گیمینگ آن اگر موجود شود، 100 هزار تومان گرانتر می باشد. به هر صورت، این پاور ارزش خرید بالایی دارد.

نحوه ی امتیاز دهی کلی به این سیستم با توجه به قطعاتی که اسمبل شده اند، خواهد بود، بنابراین هر قطعه امتیاز کلی مربوط به خود را از 10 دارد و امتیاز کل، مربوط به کل سیستم مورد بررسی است. لازم به ذکر است، امتیاز قطعاتی که پیش از این بررسی کردیم مانند مادربرد، ایرکولر MA620P، و درایو ذخیره سازی، معادل امتیازی است که در هر بررسی به آنها داده ایم.

با ذکر این نکته که برای خرید کلیه محصولات کولر مستر می توانید به فروشگاه های معتبر آنلاین مثل لیون کامپیوتر مراجعه بفرمایید، در مجموع، به کیسCooler Master MasterBox MB500 TUF Gaming Edition نشان منتخب گیمر های سایت سخت افزار، به کولر Cooler Master MasterAir MA620P TUF Gaming Edition نشان پیشنهاد شده توسط سایت سخت افزار، و به پاور Cooler Master MasterWatt 750W TUF Gaming Edition نشان بالاترین ارزش خرید توسط سایت سخت افزار اعطا می گردد.

{REVIEW} label=امتیاز; decimal=1; max=10; پردازنده=9.5; مادربرد=9.1; رم=8.0; کارت گرافیک=9.0; درایو ذخیره سازی=9.4; پاور=8.9; کیس=8.8; کولر=8.5; {/REVIEW}