سعید کنگرانی درگذشت

سعید کنگرانی بازیگر قدیمی سینمای ایران به دلیل سکته قلبی درگذشت.

آقای کنگرانی در فیلم‌های جنجالی “دایره مینا” به کارگردانی داریوش مهرجویی، در “امتداد شب” به کارگردانی پرویز صیاد با تهیه کنندگی بهمن فرمان‌آرا و پربیننده‌ترین سریال تلویزیونی ایران؛ “دایی‌جان ناپلئون” به کارگردانی ناصر تقوایی بازی کرد.

سعید کنگرانی متولد سال ۱۳۳۳ با “رضا موتوری” به کارگردانی مسعود کیمیایی وارد سینمای ایران شد.

او بعد از آن در فیلم “دایره مینا” به کارگردانی داریوش مهرجویی ایفای نقش کرد که سه سال توقیف بود.

او کمی بعد در سریال پربیننده “دایی‌جان ناپلئون” به کارگردانی ناصر تقوایی نقش سعید را بازی کرد که قصه سریال کلا از نگاه او به مخاطب ارائه می‌شود.

بعد از اینکه او در فیلم در “امتداد شب” به کارگردانی پرویز صیاد هم‌بازی گوگوش شد، شهرتی مضاعف کسب کرد.

پس از انقلاب ایران آقای کنگرانی در “پرواز در قفس” و “فصل خون” به کارگردانی حبیب کاوش ایفای نقش کرد. او در سال ۶۰ در فیلم “گرداب” به کارگردانی حسین دوانی هم بازی کرد اما این فیلم توقیف شد. موضوع این فیلم اعتیاد و دیگر ناهنجاری‌های اجتماعی بود. از سال ۶۴ از ادامه فعالیت آقای کنگرانی جلوگیری شد.

سعید کنگرانی در سال ۱۳۶۷ از ایران رفت بعد از حدود ۱۶ سال به ایران بازگشت و در فیلم سینمایی “ازدواج به سبک ایرانی” به کارگردانی حسن فتحی بازی کرد.

چندی بعد آقای کنگرانی در گفتگویی با ماهنامه عصر اندیشه که واکنش‌های زیادی ایجاد کرد از بهمن فرمان‌آرا و شهره آغداشلو لنتقاد کرد و از گذشته خود تبری جست.

بعد از آن باز سکوت خبری در مورد این بازیگر قدیمی سینمای ایران حاکم بود تا همین اواخر که در خبرها آمد بناست سعید کنگرانی بعد از چند سال بار دیگر با سریال نمایش خانگی “رقص روی شیشه” به کارگردانی مهدی گلستانه در برابر دوربین حاضر ‌شود.

آقای کنگرانی اخیرا در تئاتری به نام “نیرنگ اورنگ” در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت.

منبع :ایسنا

نوشته سعید کنگرانی درگذشت اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.