هیجان سینما در خانه
1 min read

هیجان سینما در خانه

پرده‌های بزرگ سینما و صدای فراگیر داخل سالن، همیشه تجربه تماشای فیلم در سینما را از خانه‌ها متمایز می‌کرد. به همین دلیل رقابتی دائمی میان برندهای بزرگ دنیای صدا و تصویر خانگی برای نزدیک شدن هرچه بیشتر به یک تجربه سینمایی در جریان بوده است. این رقابت از نظر تصویر گام‌هایی بزرگ برداشت.

اولین مسئله اندازه تصویر بود که سال‌ها پیش با ورود نسل تلویزیون‌های پلاسما تلاش شد نمایشگرهای بزرگ‌تر فراگیر شود ولی به دلیل کیفیت نامطلوب تصویر استقبال چندان گرمی از آن نشد. اما حالا و با ورود تلویزیون‌های فوق پیشرفته‌ای مانند QLED سامسونگ، تماشای فیلم روی نمایشگرهایی با اندازه 65 تا 85 اینچ با کیفیت واقعی به یک روند عادی در خانه ها تبدیل شده است.

اما چیزی که می‌ماند صداست. ایجاد صدایی شبیه سالن‌های سینما یکی از چالش‌های مهم بود زیرا رقابت بر سر عرضه تلویزیون‌های باریک‌تر با حاشیه کمتر، جای چندانی برای کار روی میزان و کیفیت صدا باقی نمی‌گذاشت. اولین قدم برای حل این مشکل طراحی و عرضه محصولاتی به اسم سینمای خانگی بود.

یک سیستم عریض و طویل که با اتصال به تلویزیون صدایی با کیفیت مطلوب را در خانه پخش می‌کرد. این سری از محصولات هرچند توانست در سال‌های ابتدایی عرضه از نظر صدا توجه طیف گسترده‌ای از کاربران را جلب کند اما چند مشکل مهم مانع از فراگیر شدن و ماندگاری آن شد.

مشکل اول بزرگ و جاگیر بودن این سیستم بود. سینماهای خانگی معمولا متشکل از یک باکس مرکزی، یک ووفر و دو یا چهار بلندگوی جانبی بودند. این یعنی کلی سیم که باید برای اتصال آنها به هم و به تلویزیون، کشیده می‌شد و در نتیجه بهم ریختگی زیادی را در اطراف تلویزیون ایجاد می‌کرد. از طرف دیگر برای رسیدن به مطلوب‌ترین حالت صدا، بلندگوهای سینمای خانگی باید به شکلی مشخص در بخش‌های مختلف خانه قرار می‌گرفتند و این یعنی باید دکور خانه را بر اساس آنها تنظیم می‌کردیم.

همه این مشکلات در کنار کوچک‌تر شدن خانه و تلاش برای حذف وسایل بزرگ و جاگیر نهایتا طراحان را به سمت عرضه محصولی جدید برد. ساندبار پاسخی است برای همه این مشکلات، یک محصول جمع و جور با صدایی فوق‌العاده و فراگیر که به بهترین شکل با هر دکوری سازگاری دارد.

شرکت سامسونگ تا کنون 9 سری از محصولات ساندبار خود را تولید کرده است که 7 سری آن در لوازم صوتی ایران نیز وجود دارد. نام ساندبار از شکل آن گرفته شده است. یک نوار باریک که تعداد زیادی بلندگو را در خود جای داده و می‌تواند صدایی بسیار بلند و با کیفیت تولید کند. مدل‌های امروزی ساندبار با امکان اتصال بی‌سیم به تلویزیون‌های هوشمند ساخته می شوند و به این ترتیب خبری از بهم ریختگی کابل‌ها در اطراف تلویزیون نخواهد بود.

بلندگوهای داخل ساندبار در جهت‌های مختلف کار گذاشته شده‌اند و با استفاده از فناوری‌های پرتاب صدا کاری می‌کنند که حس حضور در یک سالن سینما به بیننده دست دهد.

اما دنیای امروز ما مملو از انواع وسایل موبایلی و سرگرمی است. هرکدام از اعضای خانواده ممکن است هر لحظه بخواهد موسیقی یا فایل صوتی را از داخل گوشی یا تبلت خود پخش کند. دیگر نیازی نیست مانند روش‌های قدیمی گوشی خود را با کابل به دستگاه وصل کرده یا موسیقی را روی حافظه جانبی ریخته و آن را به تلویزیون یا سینمای خانگی خود وصل کنید. ساندبار با امکان اتصال ساده بلوتوثی به موبایل این کار را برای شما فوق‌العاده ساده کرده است.

در مجموع ساندبارها با توجه به زیبایی ظاهری، کوچک و قدرتمند بودن توانسته‌اند جای خود را به عنوان گزینه اصلی خانه‌های امروزی در حوزه صدا باز کنند. در واقع اکنون با داشتن یک تلویزیون QLED در کنار یکی از ساندبارهای پرقدرت سامسونگ، می توانید در هر لحظه سینما را داخل خانه خودتان تجربه کنید.