منحنی اورکلاک NVIDIA Scanner چگونه کار می کند؟
1 min read

منحنی اورکلاک NVIDIA Scanner چگونه کار می کند؟

در روزهای اخیر به چند ویژگی جدید انویدیا در زمینه کارت گرافیک های GeForce RTX 20 اشاره کردیم که از جمله آنها می توان به امکان اورکلاک در یک کلیک اشاره کرد. خب این مسئله جدیدی نیست؛ می دانیم که کمپانی های مطرح جهان در زمینه تولید کارت گرافیک، بارها به ارائه چنین برنامه های نرم افزاری در کنار کارت گرافیک های خود پرداخته اند. پس برجستگی این فناوری در کارت گرافیک های Turing در چیست؟

برای توضیح امکان اورکلاک آنی در کارت گرافیک های تورینگ، به بخش هایپر لینک شده مراجعه نمائید. در ادامه به سراغ بخش نرم افزاری داستان می رویم؛ این شرکت از یک برنامه ترکیبی (نرم افزار-سخت افزار) با نام "اسکنر" (Scanner) استفاده می کند. این برنامه که با سازندگان کارت گرافیک توسعه یافته است، دارای یک کتابخانه سطح پایین اختصاصی با نام NV Scanner API است که به طور خاص برای تولید برنامه هایی مبتنی بر اسکنر طراحی شده است.

این برای اولین بار است که یک برنامه اورکلاک دارای کتابخانه اختصاص است. این برنامه که همچنان در حال توسعه است، یک منحنی را ایجاد می کند؛ این منحنی بر اساس ولتاژ، فرکانس و توانایی تهویه، یک اورکلاک پایدار را به صورت هوشمند ایجاد می کند. برای این منظور تنها کافی است که کاربران به برنامه نرم افزاری مراجعه کرده و با یک کلیک به اورکلاک محصول بپردازند. اسکنر با پیدا کردن بهترین فرکانس با ثبات، GPU را اورکلاک می کند. اما دست کم در نمونه اولیه اسکنر، نیازمند صرف زمان 20 دقیقه برای آزمون های استرس و پیدا کردن بهترین فرکانس خواهید بود که در این حالت اورکلاک دستی می تواند با سرعت بیشتری به سرانجام برسد؛ اما تبعات آن منفی آن نیز مد نظر قرار می گیرد. پس بهتر است که به برنامه اسکنر اعتماد کنیم.