اختصاصی: به جای پراید 40 میلیون تومانی چه می توانیم بخریم؟

وضعیت این روزهای بازار خودرو در کشور بسیار پیچیده و متاسفانه در سراشیبی سقوط است. بر کسی پوشیده نیست که با افزایش قیمت چشمگیر خودروها، امکان خرید آنها برای بسیاری از مردم عملا غیر ممکن شده است. رسیدن قیمت خودروی پراید به مرز 40 میلیون تومان، یک اتفاق عجیب و البته مضحک است؛ خودرویی که حتی در بین مدل های ایرانی دارای همانطور که می دانید، بنده در سالهای اخیر به عنوان یک نویسنده سخت افزار، دیجیتال و … دنیای فناوری در تمامی بخش های مجموعه سخت افزار مشغول به خدمت بوده ام؛ اما در این مطلب قصد دارم تا تجارب خود از دنیای خودروها را به صورت شفاف و ساده، با شما عزیزان نیز به اشتراک بگذارم. همچنین شما همراهان نیز می توانید در پایان این مطلبف پیشنهادات خود را با ما در میان گذاشته تا دیگر عزیزان نیز از آنها بهره مند شوند.

در این مطلب به سراغ این پرسش خواهیم رفت که حال پس از رسیدن قیمت خودروی پراید به مرز 40 میلیون و حتی افزایش چشمگیر قیمت دیگر مدل های قدیمی که همچنان در خط تولید سازندگان داخلی باقی مانده اند، قشر متوسط جامعه چه انتخاب هایی را در پیش رو دارد؟ حال با این افزایش شدید قیمت، آیا خرید این خودروها منطقی خواهد بود؟ آیا بهتر نیست تا به جای خرید آنها به مدل های پنهان بازار پرداخته و خودرو هایی با قیمت مناسب و امکانات مشابه را خریداری کرد؟ اینک به شما خواهیم گفت که جایگزین های ارزان قیمت تر از پراید، با توجه به وضعیت فعلی کدام اتومبیل ها خواهند بود.

ستاره های طلایی دوو

شرکت کره ای دوو (Daewoo) در خلال سالهای 75 تا 82، چندین مدل از خودرهای خود را راهی بازار ایران کرد. اسمبل این اتومبیل ها عمدتا بر عهده شرکت کرمان موتور بود. تمامی قطعات مستقیما از کارخانه دوو تامین شده و از جمله 2 مدل بسیار موفق این شرکت در ایران می توان به "دوو سیلو" و "دوو ماتیز" اشاره کرد. دوو سیلو افزون بر بازار ایران، در کشورهای بسیاری عرضه شده و خودرویی لوکس در زمان خود به شمار می رفت که چه بسا در صورت امتداد تولید و عرضه آن، فروش بسیاری از مدل های ایران خودرو در خطر می افتاد!

دوو سیلو ۴ سیلندر بوده و وزن خالص آن ۱۰۲۵ کیلوگرم است و موتور آن در مدل mpfi 80 اسب بخار قدرت دارد و گشتاور این خودرو معادل 128 نیوتون متر بر ۳۲۰۰دور بردقیقه بوده حجم موتور ان نیز ۱۴۹۸ سی سی است. دوو سیلو مدل ارتقا یافته دوو ریسر بوده که از سال ۱۹۹۵ وارد بازارهای جهانی گشت این مدل دوو درست یک سال بعد از تولید در کره جنوبی وارد بازار خودرو ایران شد و شرکت کرمان خودرو خط تولید آنرا در اختیار گرفت شرکت کرمان خودرو در خلال سال‌های ۱۳۷۵ تا اواخر سال ۱۳۸۳ این مدل پر طرفدار دوو را تولید کرد که تعداد ان به ۴۰هزار دستگاه می‌رسد اما به دلیل ورشکستگی شرکت دوو و خرید سهام آن توسط شرکت آمریکایی جنرال موتورز اجازه تولید این خودرو به دلیل تحریم اقتصادی ایران از کرمان خودرو گرفته شد.

کولر، بخاری قوی، برقی بودن تمامی شیشه ها، رانندگی نرم و فضای جا دار و پایندگی این خودرو در کنار ایمنی قابل قبول، سیلو را به یک اتومبیل محبوب مبدل کرد. هر چند که با یک مدل قدیمی روبرو هستیم، اما با توجه به شرایط فعلی کشور، انتخاب این خودرو همچنان می تواند در مدل های تمیز مد نظر قرار گیرد. مدل های دست دوم این خودرو با قیمت های 10 الی 35 میلیون تومان در بازار فعلی خرید و فروش می شوند. خوشبختانه همچنان شاهد عرضه قطعات این خودرو در جهان هستیم و از این نظر مشکلی وجود ندارد. انتخاب یک دوو سیلو تمیز و مطمئن، می تواند در این وضعیت بازار خودرو ایده آل باشد.

دومین خودروی این کمپانی، "ماتیز" نام دارد. ماتیز یک خودروی شهری با امکاناتی نظیر شیشه های برقی، کولر، مصرف بسیار پایین سوخت و البته امنیت بسیار بالا است. دوو ماتیز سه سیلندر بوده و حجم موتور آن به ۸۰۰cc می‌رسد. وزن این خودرو ۸۵۱ کیلوگرم است و در سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ در انگلستان طراحی شده‌است. در سال ۲۰۰۳ شرکت جنرال موتورز قصد داشت تا با تولید و عرضه این خودرو با نام جدید شورلت اسپارک، بخشی از بازار کشور چین را بدست بیاورد. ولی هنگامی که خودرو خود را در نمایشگاه خودرو چین عرضه نمود، با کمال تعجب متوجه شد که خودرو چینی QQ۳ با ظاهری کاملاً مشابه توسط شرکت چری اتومبیل و با قیمت تنها ۲۰۰۰ دلار عرضه شده‌است. بعدها این خودرو چینی در ایران توسط شرکت مدیران خودرو با نام ام‌وی‌ام ۱۱۰ مونتاژ گردید.

ام وی ام 110 یا همان MVM 110 یک کپی ضعیف از ماتیز بود که با موتور و قطعات ضعیف تر، راهی بازار شد. کمبود قطعات، عدم تامین قطعات از سوی تولید کننده چینی، طول عمر پایین قطعات گیربکس و … از جمله مشکلات MVM 110 است. ماتیز بعد ها با مدل Matiz M300 نیز در بسیاری از کشورها تولید شد. جالب است بدانید که نمره امنیت و حفاظت از سرنشینان ماتیز 19 است ۶ نمره ی آن مربوط به تصادف از جلو و ۱۳ نمره نیز مربوط به برخورد های جانبی است که نشان می دهد ماتیز در تصادف از بغل خودروی بسیار مستحکمی است. این در حالی است که نمره امنیت "زانتیا" بسیار کمتر بوده و حداکثر به عدد 9 می رسد! ماتیز با امنیت بالای خود و امکانات رفاهی مشابه پراید، دارای ارزش خرید بسیار بیشتری است که در حال حاضر با قیمت های 9 الی 17 میلیون تومان به فروش می رسد.

فولکس واگن گل

فولکس واگن گل یک خودرو کوچک تولید شده توسط فولکس واگن برزیل است که بر پایهٔ پلتفورم فولکس واگن پولو از سال ۱۹۸۰ عرضه می‌گردد. نمونه‌های دیگری از این خودرو از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۳ در آمریکای شمالی با نام فولکس واگن فاکس عرضه گشت. در ایران نیز این خودرو مدتی توسط شرکت کرمان خودرو عرضه گردید. این خودرو که در آمریکای جنوبی بیش از ۵ میلیون عدد به فروش رسیده‌است، از سال‌های ۱۹۸۷ در برزیل و ۱۹۸۸ در آرژانتین پر فروش‌ترین خودرو شده‌است. گل نام خود را از زبان برزیلی به معنی «هدف» و «مقصود» گرفته‌است. این خودرو در کلاس خودرو کامپکت کوچک قرار گرفته، طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده‌است. فولکس گلی که کرمان خودرو مدتی آن را مونتاژ کرد از موتور ۱۸۰۰ سی سی ۸ سوپاپ بهره می‌برد که سرعتی معادل ۱۸۰ کیلومتر و شتاب ۱۱ ثانیه‌ای داشت.

این خودرو پر شتاب، سریع، قدرتمند، جا دار و جوان پسند است. گل بر پایه پلتفرم های آلمانی طراحی و تولید شد. گل حتی در بسیاری از کشورهای عربی نیز به تولید رسید. این خودرو با قیمت مناسب خود می تواند به طور موقت هم که شده جایگزین خودروهایی نظیر پراید 111، پژو 206 و حتی سدان هایی مانند 206 اس دی شود. موتور پازده و شیشه های برقی با کولر نسبتا قوی از هم ویژگی های آن به شمار می روند. تنها نقطه ضعف این خودرو در تامین قطعات است که با وجود عرضه قطعات، اما قیمت آنها مقداری بالا است.

سیتروئن زانتیا

سیتروئن زانتیا نام خودرو خانوادگی است که طراحی و تولید آن توسط شرکت سیتروئن انجام شده‌است. اولین خودرو از این مدل در فرانسه در سال ۱۹۹۳ تولید و تولید آن در ۲۰۰۱ متوقف شده‌است. بر اساس آمار شرکت سیتروئن تا سال ۱۹۹۸ ۱٫۸ میلیون دستگاه از این خودرو به فروش رفته‌است. پس از توقف تولید این خودرو، شرکت سایپا تا سپتامبر ۲۰۱۰ اقدام به تولید و عرضه این خودرو در ایران نمود. زانتیا خودرویی ساده بود که در آن هیچ آپشن دیجیتالی دیده نمی شود. با این وجود قیمت نهایی آن مقداری بیش از اندازه بود. هر چند که حرکت با 3 چرخ، امکان تنظیم ارتفاع (سیستم هیدرو پنتوماتیک)، شتاب و قدرت بالای موتور و عدم واماندگی موتور جزو ویژگی های آن است، اما معایبی نظیر ایمنی نه چندان بالا نیز در کنار خودرو در حال حرکت بوده و هستند.

با توجه به افزایش قیمت خودرهای موجود در بازار، زانتیا که چند سال از توقف تولید آن در ایران می گذرد نیز جو گیر شده و با قیمت های بالایی به فروش می رسند. اما هنوز هم می توان یک اتومبیل زانتیا با قیمت مناسب (بین 30 تا 55 میلیون تومان) را جایگزین خودرهای چینی و ایرانی با قیمت سرسام آور کرد.

سخن پایانی:

این مطلب تنها به برخی از نمونه های موجود در بازار ایران اشاره کرده و عمدتا کاربران با بودجه هایی پایین و متوسط را هدف قرار داده است. از جمله دیگر خودروهایی که می توان در این بخش بدانها اشاره کرد، "اپل کورسا"، "اپل استرا" و مواردی از این دست است. این محصولات به عنوان خودرهای ارزان قیمت، از آپشن هایی حتی به مراتب بیشتر از پراید و دیگر خودروهای تولیدی بهره می برند.

در حالت دیگر، حتی می توان خودروهای کارکرده را جایگزین خودروهای صفر کیلومتر کرد. به عنوان مثال، یک خودروی پژو 405، 206 و یا حتی سمند و… را می توان به عنوان یک اتومبیل مناسب در این وضعیت نه چندان مناسب بازار، خریداری کرد.

حال شما بگوئید؛ پیشنهاد شما برای خرید خودروی ارزان قیمت تر، به جای پراید 40 میلیون تومانی چیست؟ این مسئله را در نظر بگیرید که همبستگی و نخریدن یک خودرو که با قیمت بسیار بیشتر از ارزش آن، که برخی از تشنج آن توسط دلالان بازار به وجود آمده است، می تواند موجبات کاهش قیمت آن را فراهم سازد.