هیولای 64 هسته ای AMD رکورد سنگین خود را ثبت کرد!
1 min read

هیولای 64 هسته ای AMD رکورد سنگین خود را ثبت کرد!

نسل بعدی پردازنده های کلاس سرور AMD EPYC در لیتوگرافی 7 نانومتری تولید می گردد؛ هر چند که سهم نسل نخست از EPYC ها تنها بخش کوچکی از بازار سرور را به دست آورد، اما رضایت بخش بودن عملکرد آنها، مشتریان بیشتری را برای نسل دوم به همراه داشت. و اینک بنچمارکهایی از یک پرچمدار 64 هسته ای، با لیتوگرافی 7 نانومتری منتشر شده است که به خودی خود بسیار جالب توجه است.

مدل های 7 نانومتری این شرکت در اوایل سال 2019 راهی بازار خواهند شد و با توجه به بنچمارک امروز، باید بگوییم که با قدرتمند ترین CPU سرور جهان روبرو هستیم. این پردازنده در نمونه مهندسی خود، در پایگاه داده Cinebench مورد بررسی قرار گرفته و امتیاز حیرت انگیز 12587 را به ثبت رسانده است که به عنوان مثال از پردازنده 12 هسته ای اینتل Xeon X5650 به طور چشمگیری بالاتر است. افزایش تعداد هسته ها در ترکیب MCM، کاهش لیتوگرافی به 7 نانومتری و امکان افزایش ترانزیستورها، از عوامل قدرت حیرت انگیز پرچمدار EPYC است که البته نام از اسلاید حذف شده است.

برای درک بهتر، امتیاز AMD Ryzen Threadripper 2990WX را در همین بنچمارک مثال می زنیم؛ Ryzen Threadripper 2990WX سریعترین پردازنده این گروه است که دارای 32 هسته و 64 رشته پردازشی است. امتیاز کسب شده در همین بنچمارک، توسط این پرچمدار، در حدود 5500 است. همچنین پردازنده EPYC 7601 نیز در این بنچمارک به امتیاز 6000 رسیده است. در نتیجه با یک هیولای سرور مواجه هستیم. پیشبینی می گردد که EPYC های 7 نانومتری در نمایشگاه CES 2019 به طور رسمی رونمایی شوند. این خانواده می توانند سهم AMD از بازار سرورها را گسترش دهند.