آیا ویژگی کنترل ضربان قلب در ساعت اپل مورد تایید پزشکان است؟
1 min read

آیا ویژگی کنترل ضربان قلب در ساعت اپل مورد تایید پزشکان است؟

سری 4 ساعت اپل دوباره برگشته است، اما اینبار با یک جهش فوق‌العاده در زمینه تکنولوژی درمانی.

Jeff Williams، مدیرعامل اپل، در هنگام معرفی این محصول گفته است که این ساعت می‌تواند ضربان قلب را با دقت مثال‌ زدنی‌ای اندازه بگیرد و به‌ اندازه‌ای حساس است که آریتمی‌ها (غیرطبیعی بودن ریتم قلب) را تشخیص دهد؛ تکنولوژی درمانی، خود یک صنعت جداگانه به‌حساب می‌آید و سریعاً در حال رشد است. حالا با سری 4 ساعت اپل، این کمپانی بالاخره وارد آن شده است.

پلتفرم‌هایی مانند Cerebro (یک برنامه بر پایه هوش مصنوعی که به پرستاران امکان می‌دهد تا بیماران را تحت نظر داشته باشند) و DxtER (یک ماشین ساخته شده بر پایه هوش مصنوعی که علائم حیاتی کسانی که در شرایط بحرانی هستند را تحت نظر می‌گیرد) برای واکنش سریع در شرایط بحرانی و فوری طراحی‌شده‌اند. اما ویژگی ثبت ضربان قلب (ECG) ساعت اپل برای لحظات بحرانی مرگ و زندگی نمی‌باشد؛ این ویژگی برای شرایط بلند مدت طراحی‌ شده‌است و مناسب افرادی است که بیماری آن‌ها برای مدت‌ها همراهشان خواهد بود و یا افرادی که با ضربان غیر منظم دست‌ و پنجه نرم می‌کنند.

ساعت اپل اولین گجت پوشیدنی حساب می‌آید که تحت تأیید کامل سازمان غذا و دارو آمریکا قرارگرفته است؛ امری که یک پیروزی بزرگ برای اپل به‌حساب می‌آید.

وقتی اپلیکیشن ECG باز می‌شود و تاج دیجیتال (دکمه‌ای که در قسمت راست ساعت وجود دارد) فشرده می‌شود، دو مجموعه مجزا از سنسورها، یکی در پشت ساعت و دیگری در پایه آن شروع به کار می‌کنند. از این سنسورها برای اندازه گیری ریتم و ضربان قلب، دقیقاً مثل یک شاخص ECG استفاده می‌شود.

ویژگی دیگری که این ساعت ارائه می‌دهد، این است که در صورتی که پوشنده یک حرکت سریع داشته باشد و یا زمین بخورد و تا مدت 60 ثانیه بی‌حرکت بماند و پاسخ ندهد یک تماس درخواست کمک ارسال می‌کند.

اما چیزی که درمورد ساعت اپل بسیار تأثیر گذار به نظر می‌رسد، تنها وجود قابلیت ECG در آن نیست؛ بلکه سطح ریز محاسبات و تکنولوژی درمانی است که در آن گنجانده شده است.

دستگاه‌های ECG سنتی به آن‌ها ECG پوستی نیز گفته می‌شود. این دستگاه از یک سری حسگر (بین 5 تا 12 عدد) استفاده می‌کنند و آن‌ها را بر روی اندام و سینه فرد نصب می‌کنند. با نصب آن‌ها در قسمت‌های مختلف، دستگاه یک الگوی کامل از ضربان قلب در نقاط مختلف بدن را ضبط می‌کند. نتیجه ECG مجموعه‌ای از این ورودی‌ها خواهد بود؛ یک اسکن دقیق و قابل‌اعتماد از ضربان قلب و ریتم آن.

یک ECG می‌توند متوجه بیماری‌های آریتمی و حمله‌های قلبی بشود. ساعت جدید اپل درنظر دارد تا تمام این ویژگی‌ها را تنها با قرار گرفتن انگشت کاربر بر روی تاج دیجیتال به مدت 30 ثانیه فراهم آورد.

این مسئله قطعاً یک شاهکار از جانب اپل به‌حساب می‌آید؛ اما خب نظر متخصصان و پزشکان در این‌باره چه می‌باشد؟ آیا ساعت اپل به اندازه‌ای که اپل ادعا می کند قابل اعتماد می‌باشد؟ در ادامه به چند پاسخ‌ از پزشک متخصص قلب، دکتر Ashok Panjabi، از مرکز تخصصی قلب در مومبایی میپردازیم.

نظر شما درباره این ویژگی ساعت اپل چیست؟

این مسلما اولین گجت پوشیدنی مجهز به ECG نمی باشد؛ اما چیزی که ارائه می‌دهد نسبت به سایر محصولات مشابه، جذابتر به نظر می‌رسد.

آیا تاییدیه FDA آن را قابل اعتماد‌تر می‌کند؟

FDA یک سازمان معتبر است که مهر تایید آن آزمایش‌های بسیار سختی را می‌طلبد. اما اگر بخواهیم صرفا بخاطر تاییدیه FDA به این دستگاه اعتماد کنیم، خب این یک مسئله جدا است.

چه چیزی در مورد ساعت اپل غیر قابل اطمینان است؟

این دستگاه بسیار حساس می‌باشد و ممکن است عواملی مثل عصبانیت و استرس را به عنوان بیماری به حساب آورد.

در پایان، آیا نهایتا می‌توان از ساعت گوگل برای کمک به بیماران قلبی استفاده کرد؟

من فکر می کنم که اینکه دستگاهی وجود داشته باشد که همیشه بیمار تحت نظر باشد فوق‌العاده است؛ اما این ویژگی جدید اپل هنوز باید برای وارد شدن به استفاده عملی مراحل زیادی را پشت سر بگذارد و مورد آزمایش‌های زیادی قرار بگیرد.