ورود گوشی‌های رجیستر نشده و ترخیص 600 هزار گوشی گمرک و همچنان مشکلی به نام قیمت در بازار موبایل
1 min read

ورود گوشی‌های رجیستر نشده و ترخیص 600 هزار گوشی گمرک و همچنان مشکلی به نام قیمت در بازار موبایل

بازار موبایل ایران چند ماهی است که وضعیت خوبی ندارد و تلاش های مسئولین در جهت سر و سامان دادن به این وضعیت همچنان بی نتیجه مانده است. این مشکلات باعث ایجاد تخلفات گوناگون نیز شده است. در جدیدترین نوع این تخلف ها گوشی های رجیستر نشده، بدون کد فعال سازی در بازار خرید فروش می شود. کمبود کالا وارد شده از سوی واردکننده رسمی و افزایش نرخ دلار، دو عاملی هستند که باعث نابسامی بازار موبایل شده اند.

پیش تر عنوان می شد که به بازار آمدن کالاهای توقیف شده در گمرک این آشفتگی را برطرف خواهد کرد، اما حالا حتی باعث و بانی ترخیص این کالاها هم امیدی به بهبود وضعیت ندارد. آذری جهرمی، وزیر ارتباطات به تازگی از رفع مشکل ترخیص 600 هزار گوشی توقیف شده در کمرگ خبر داد در حساب توئیتر خود نوشت:

در جلسه قبلی هیات دولت دستورالعمل نحوه ترخیص کالاهای وارد شده بدون ارز تخصیصی از گمرک به تصویب رسید. بنابراین موانع قانونی ترخیص 600 هزار گوشی تلفن همراه موجود در گمرک رفع شد.

این درحالیست که بازار ایران سالانه به 20 میلیون گوشی تلفن همراه نیاز دارد که از ابتدای سال تنها 2 میلیون و 220 هزار دستگاه گوشی موبایل قانونی وارد کشور شده و حتی بخشی از این واردات نیز مربوط به سال 96 بوده است. بنابراین با توجه به اختلاف شدید عرضه و تقاضا، باید ورود کالاهای جدید به بازار تسریع شود. به همین دلیل است که جهرمی در پاسخ به اینکه آیا ورود این تعداد گوشی تأثیری بر روی قیمت ها خواهد داشت و یا باید قیمت های پیشین را به طور کل فراموش کنیم، اینگونه پاسخ داده است:

نه خیلی هم؛ ذهن مردم این است که همه چیز به قبل برگردد مثلا گوشی بشود 3 میلیون تومان. نه اینکه قیمت های قبلی را فراموش کنیم؛ اما واقعیت این است که اکنون قیمت ارز چقدر است؟ 2 عامل باعث گرانی شده است، هم کاهش جنس هم افزایش نرخ ارز.

اخیراً رئیس اتحادیه دستگاه مخابراتی هم از ترخیص 5 هزار گوشی با ارز آزاد از گمرک خبر داده است و گفته که این گوشی ها پس از قیمت گذاری به بازار عرضه می شود. گفته شده است که این گوشی‌ ها متعلق به دو یا سه شرکت است که هر کدام حدود 1500 گوشی وارد کرده‌اند. اما از آنجاییکه این گوشی ها با ارز آزاد وارد شده اند و تنها 5 هزار عدد هستند، نمی توان از آنها انتظار تغییری هر چند کوچک در بازار موبایل داشت.