لنوو Yoga C630 معرفی شد: پردازنده جدید کوالکام و عمر باتری 25 ساعته

با اتفاقاتی که سال گذشته در دنیای لپ تاپ ها رخ داد و مایکروسافت و کوالکام برای ساخت لپ تاپ های ویندوزی که در آنها از پردازنده های مبتنی بر معماری ARM استفاده میشد، وارد همکاری شدند، پیش بینی میشد که امسال شاهد ورود مدل های این چنینی به بازار کامپیوترهای قابل حمل باشیم. اتفاقی هیجان انگیز که مطمئنا بسیاری در انتظار آن نشسته بودند. کمپانی لنوو، از پیشتازان تولیدکننده لپ تاپ های ویندوزی با پردازنده های ARM محسوب میشود و حالا در برلین و در جریان نمایشگاه IFA 2018، لپ تاپی جدید از سری یوگا معرفی کرده است که اولین لپ تاپ مجهز به پردازنده جدید کوالکام محسوب میشود.

لپ تاپ Yoga 630 WOS از پردازنده جدید کوالکام یعنی اسنپدراگون 850 برخوردار شده است. پسوند WOS مشخص میکند این دستگاه مجهز به تراشه اسنپدراگون و ویندوز 10 است. همان طور که گفته شد، Yoga 630 اولین لپ تاپ مجهز به اسنپدراگون 850 محسوب میشود که این پردازنده به طور تخصصی برای کامپیوترهای مجهز به ویندوز 10 طراحی شده است. این پردازنده در جدیدترین لپ تاپ های بر پایه معماری ARM به کار گرفته خواهد شد.

لپ تاپ قبلی بر پایه پردازنده های ARM شرکت لنوو یک مدل هیبریدی با قابلیت سوئیچ بین حالت های لپ تاپ و تبلت (جداشدنی) بود اما Yoga 630 بیشتر شبیه به یک لپ تاپ معمولی است که البته قابلیت چرخش کامل صفحه نمایش و تبدیل شدن به یک تبلت بزرگ را نیز دارد. به واسطه شباهت بیشتر این دستگاه به یک لپ تاپ معمولی، Yoga 630 دارای طراحی آلومینیومی پولیش شده و کیفیتی ساختی که از یک لپ تاپ انتظار دارید است. این دستگاه مجهز به یک صفحه نمایش 13.3 اینچی با پنل IPS و رزولوشن Full HD است که از قلم استایلوس نیز پشتیبانی میکند. Yoga 630 در کانفیگ های مختلفی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت که از 4 یا 8 گیگابایت رم، 128 یا 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی برخوردار است. در بخش اتصالات نیز این لپ تاپ دارای جک هدفون و دو پورت USB-C میباشد.

لنوو مدعی است که لپ تاپ جدیدش 30 درصد نسبت به مدل پیشین Miix 630 عملکرد بهتری دارد و از شارژدهی بسیار خوب 25 ساعته باتری برخوردار خواهد بود. در حالی که میزان عمر باتری این لپ تاپ فوق العاده به نظر میرسد، راندمان و کارایی مسئله مهم تری در دستگاه مشابه Yoga 630 است که باید با دیگر لپ تاپ های مبتنی بر ARM مورد قیاس قرار گیرد و همچنین میزان سازگاری و شکل عملکرد با برنامه های مختلف نیز مورد آزمایش قرار گیرد. اکثر برنامه های ویندوز به شکل شبیه سازی شده روی لپ تاپ های ویندوزی مجهز به پردازنده های ARM بدون مشکل اجرا میشوند اما برخی از آنها، محدودیت هایی دارند. به لطف چیپست اسنپدراگون 850، لنوو Yoga 630 از شبکه موبایل LTE نیز پشتیبانی میکند.

بدون شک میتوان گفت Yoga 630 یکی از جذاب ترین لپ تاپ های ویندوزی مبتنی بر ARM است که تا به امروز معرفی شده و بارزترین نقطه قوت آن را میتوان برخورداری از جدیدترین چیپست اسنپدراگون 850 دانست. این در حالیست که برخی از اینگونه لپ تاپ ها به اسنپدراگون 835 که سال گذشته در پرچمداران اندرویدی استفاده میشد مجهز و در عمل با مشکلاتی مواجه بودند. در نهایت، لپ تاپ Yoga 630 لنوو از ماه نوامبر با قیمت 849.99 دلار روانه بازار خواهد شد.