VPNها علی‌رغم مفید بودن می‌توانند برای تولید‌کنندگان محتوا بسیار مضر باشند
1 min read

VPNها علی‌رغم مفید بودن می‌توانند برای تولید‌کنندگان محتوا بسیار مضر باشند

VPNها تقریباً از زمانی که اینترنت به وجود آمده است در اطراف ما بوده‌اند. میل به داشتن یک ارتباط اینترنتی امن باعث شد تا شرکت‌ها و صاحبان سرمایه ترجیح دهند به‌ جای ایجاد ارتباط از طریق شبکه اینترنت عمومی، به فکر ایجاد یک تونل کدگذاری شده برای خود بیافتند.

شبکه خصوصی مجازی یا VPN، علاوه بر مهیاکردن یک ارتباط امن دو ویژگی دیگر نیز دارد که باعث افزایش محبوبیت آن شده‌است.

اولین ویژگی، کمک به دور زدن فیلترینگ و تحریم‌های اینترنتی است که با استفاده از یک اتصال کدگذاری شده به یک منطقه دیگر امکان دسترسی به محتوایی را که در منطقه شما فیلتر شده است را فراهم می‌آورد.

دومین ویژگی، پنهان کردن ردپای وب‌گردی شما از چشمان خارجی است (به‌طور مثال ISP شما که ممکن است آن را به بالاترین پیشنهاد بفروشد).

بااینکه VPNها ردپای شما را در محیط اینترنت از دید خارجی پنهان می‌کنند، یک ویژگی مثبت به‌حساب می‌آید؛ اما خود VPNها گاهی اوقات می‌توانند باعث بروز مشکلاتی برای شما شوند. در واقع اگر به ISP خود اطمینان ندارید، VPN برای شما انتخاب خوبی به نظر می‌رسد اما به‌شرطی که به VPN خود اطمینان داشته باشید؛ VPNها همچنین گاهی می‌توانند برای تولیدکنندگان محتوا نیز زیان‌آور باشند.

با توجه به اهمیت درآمدزایی از فروش محتوا تولیدشده به نسبت هر منطقه، تقلب در این مسئله از طریق VPN بسیار راحت می‌شود که به آن تقلب جغرافیایی گفته می‌شود.

هک سونی در سال 2014 به طور واضح نشان داده است که تولیدکنندگان محتوا چه مقدار از تقلب جغرافیایی آسیب دیده‌اند. همچنین داده‌ها GlobalWebIndex نشان می‌دهد که نتفلیکس 100 میلیون کاربر از چین دارد، این درحالی است که این کمپانی اصلاً سرویس چینی ندارد و این کاربران کسانی بوده‌اند که با استفاده از VPN از نسخه موقت دو هفته‌ای استفاده می‌کرده‌اند.

اگرچه در سال 2016 نتفلیکس اعلام کرده است که راه‌هایی برای مقاومت در مقابل این تقلب‌های VPN محور وجود دارد؛ اما هم‌اکنون به‌ جز بهترین اپراتورها، تقریباً تمامی سایت‌های ITT از طریق VPN آسیب پذیر می‌باشند (دلیلی که باعث جذابیت بیشتر VPN برای کاربران می‌شود).

به‌ طور کلی، با توجه به اینکه آسیب‌پذیری تولیدکنندگان محتوا بهتر شناسایی شده است و راه‌هایی برای جلوگیری از رشد آن مطرح شده است، به نظر می‌رسد که شمارش معکوس برای این نوع استفاده از VPN آغاز شده است.