در یوگا بوک جدید لنوو، صفحه جوهر الکترونیکی جایگزین کیبورد شده است
1 min read

در یوگا بوک جدید لنوو، صفحه جوهر الکترونیکی جایگزین کیبورد شده است

لنوو حسابی با سبدی پر پا به نمایشگاه IFA امسال گذاشته است و دستگاه های جدیدی را با خود به برلین آورده است. لپ تاپ Yoga Book 930 این شرکت را کمی سخت میتوان توصیف کرد و گفت دقیقا با چه دستگاهی روبرو هستیم. در واقع این محصول یک لپ تاپ است اما در آن به جای کیبورد فیزیکی، از یک صفحه با جوهر الکترونیکی استفاده شده که با وجود لمسی بودن، حین تایپ بازخورد لمس دکمه ها را به کاربر انتقال میدهد. اما اسم لپ تاپ هم کاملا شایسته این دستگاه نیست چرا که یوگا بوک جدید بسیار باریک و کوچک است و در مقایسه با یک کامپیوتر تمام و کمال، بیشتر شبیه به یک برگه کاغذ است.

البته به اشتباه نیفتید، Yoga Book 930 لنوو یک کامپیوتر تمام عیار است که به ویندوز 10 و نسل هفتم پردازنده های شرکت اینتل مجهز شده است و به خوبی قادر است از پس پردازش های نه چندان سنگین بربیآید. مانند اکثر مدل های سری یوگا، این مدل هم دارای یک لولای 360 درجه است که کاربر میتواند با چرخش کامل آن، از دستگاه به عنوان یک تبلت استفاده کند بنابراین Yoga Book 930 هم یک لپ تاپ و هم یک تبلت است. مانند هر تبلت ویندوزی دیگری از این دستگاه هم میتوانید با قلم استایلوس استفاده کنید. امکان یادداشت برداری، ویرایش اسناد و خواندن آنها به کمک صفحه جوهر الکترونیکی وجود دارد.

در مورد یوگا بوک جدید لنوو میتوان گفت این دستگاه به قدری جذاب و خاص طراحی شده که بیشتر شبیه به طراحی های مفهومی است در حالی که این محصول از اکتبر امسال با قیمت 999.99 دلار آماده فروش خواهد بود. برای مدل بروزرسانی شده این دستگاه با پردازنده سریع تر و اطلاع از قیمت آن، مانند نسخه ای که قابلیت پشتیبانی از شبکه LTE را دارد باید منتظر بمانیم.

البته این اولین باری نیست که لنوو دستگاهی را با چنین طراحی معرفی میکند. یوگا بوک سال قبل شکل مشابهی داشت اما در آن به جای صفحه جوهر الکترونیکی، از پنل حساس به فشار استفاده شده بود که حس چندان خوشآیندی نداشت. در عین حال یوگا بوک نسل قبل کمبودهای قابل توجهی داشت که مهم ترین آنها، برخورداری از پردازنده نسبتا قدیمی بود. آن محصول در دو نسخه اندروید و ویندوز روانه بازار شد. اما امسال لنوو از محصول سال گذشته درس گرفته و بسیاری از آن مشکلات را رفع کرده است. بزرگترین پیشرفت در مدل جدید استفاده از پردازنده ای بهبود یافته به همراه دو پورت USB-C، سنسور اثر انگشت و البته صفحه جوهر الکترونیکی است. به طور مشخصی لنوو بر روی لپ تاپ های رده بالای سری یوگا تمرکز کرده و آنها را کاملا به تبلت های میان رده نه چندان جذاب ویندوزی و اندرویدی ترجیح داده است. با این حال این بدین معنا نیست که یوگا بوک جدید بدون مشکل است و لنوو تمام ایرادات را رفع کرده است.

تایپ روی صفحه لمسی برای دستگاهی همچون یک لپ تاپ با وجود برخوداری از قابلیت انتقال بازخورد جالب به نظر نمیرسد. در واقع این شکل از تایپ به اندازه تایپ با کیبورد فیزیکی آرگونومیک نیست. اما اگر با این مشکل کنار بیآیید، ویژگی های در کیبورد لمسی یوگا بوک جدید وجود دارند که بسیار جالب به نظر میرسند. یکی از این ویژگی ها، دکمه بیضی شکل قرار گرفته در پائین کیبورد است که اگر روی آن لمس کنید، وسعت آن زیاد میشود و تبدیل به یک ترک پد بزرگ میشود و با لمس بر روی خارج از آن، مجددا تبدیل به یک بیضی کوچک خواهد شد. متاسفانه لنوو دکمه ای را در این کیبورد برای ایموجی ها در نظر نگرفته است.

علاوه بر این، ترفندهایی در صفحه جوهر الکترونیکی برای زمانی که کاربر از قلم استایلوس استفاده میکند نیز در نظر گرفته شده است که کار را آسان میکند. به طور مثال با کشیدن و رها کردن میتوانید هر چیزی را در هر برنامه ویندوزی کپی کنید. همچنین میتوانید از تشخیص شخصیت حروف اپیتیکال استفاده کنید تا دست خط شما تبدیل به متنی در برنامه شود. در نمونه آزمایشی که لنوو به نمایش گذاشته، تغییر حالت در صفحه جوهر الکترونیکی با تاخیری چند ثانیه ای انجام میشود که انتظار میرود در نسخه نهایی، با افزایش سرعت این مشکل رفع شود. نظر شما در مورد Yoga Book 930 چیست؟