JackRabbot 2 رباتی که برای شما قهوه می‌آورد
1 min read

JackRabbot 2 رباتی که برای شما قهوه می‌آورد

با بازویی با دو انگشت، اندامی که گویا ایستاده و در عین حال نشسته است و چشم‌های بزرگ کارتونی، JackRabbot 2 یک ظاهر صمیمانه به خود می‌گیرد؛ رباتی که توسط محققان دانشگاه استنفورد ساخته شده است و هفته پیش برای اولین بار از آن در نمایشگاه دانشگاه رونمایی شد.

هدف پروژه JackRabbot 2، که بین سازندگان آن به‌عنوان JR2 شناخته می‌شود، ساختن رباتی است که نه تنها در وسعت دانشگاه استنفورد کارایی داشته باشد بلکه وقتی توسط افراد محاصره شده است نیز کار خود را انجام دهد. به هر حال اگر قرار است در آینده با ربات‌ها کار و زندگی کنیم بهتر است که قوانین این هم‌زیستی را هرچه زودتر بیاموزیم.

پروفسور Silvio Savarese، رئیس پروژه JackRabbot 2 و Roberto Martin-Martin، پژوهشگر فوق دکتری کامپیوتر در این رابطه گفته‌اند:

"JR2 بر بودن در محیطی انسانی تمرکز می‌کند. فنّاوری‌های پیشین فقط درباره حرکت دادن یک ربات از نقطه A به نقطه B بوده‌اند. اما ما قصد داریم تا JR2 از نقطه A به نقطه B حرکت کند در حالی‌ که از قوانین مکالمه بین انسان‌ها و آداب معاشرت پیروی می‌کند. رباتی که به حریم خصوصی و گروهی از انسان‌ها که در حال صحبت کردن می‌باشند احترام می‌گذارد، در مواردی که می‌خواهد از کنار فردی عبور کند بیشتر توجه می‌کند و حتی در صورت نیاز سرعت خود را کاهش می‌دهد."

همان‌طور که از نام این ربات برمی‌آید، JR2 دومین ربات از سری JackRabbot است. به این ربات جدید سخت‌افزار قابل توجه ای اضافه شده است؛ مانند دو پردازنده گرافیکی، سنسورهای بهتر، دوربین‌های عمقی بر روی سرش، میکروفون‌ها و یک بازو. همچنین این ربات قادر به باز کردن درها و کشوها، گرفتن و آوردن قهوه برای ما می‌باشد.

بعلاوه این ربات به‌ گونه‌ای طراحی شده است که در رفتار خود با انسان‌ها به تعامل بپردازد؛ مثلاً در هنگام برقراری ارتباط از بازوی خود، لبخند یا اخم، نور، آهنگ و یا صدای ساده‌ای استفاده می‌کند. به طور خلاصه، این ربات همان خدمت‌کار رویاهایمان به نظر برسد. البته محققان پروژه می‌گویند که JR2 هنوز به‌طور کامل آماده ارائه نیست و به‌طور متوسط از 1 تا 10 نمره 7 را به میزان آمادگی آن به برای رسیدن به فاز مصرف می‌دهند.

به عنوان مثال بر طبق گفته محققان پروژه، این ربات در مورد جهت‌یابی عمومی نمره 8 را دریافت می‌کند اما وقتی صحبت از ارتباط با محیط اطراف می‌شود، نمره 6 را به خود اختصاص می‌دهد. آن‌ها می‌گویند که بر روی نقاط ضعف JR2 کار خواهند کرد تا به زودی ارائه شود و به شما کمک کند که محصولات خود را تحویل دهید، شما را در فرودگاه راهنمایی کند و در خانه به یک دستیار کارآمد برای شما تبدیل شود.