نظرسنجی: پراید بخریم یا آیفون‌های جدید را؟
1 min read

نظرسنجی: پراید بخریم یا آیفون‌های جدید را؟

اینکه هزینه خرید یک گوشی هوشمند معادل با خرید یک خودرو باشد به خودی خود شبیه به جوک می ماند، اما موضوع زمانی تأسف بار می شود که ارزش واقعی هیچکدام از دو کالا معادل هزینه ای که شما پرداخت می کنید نیست.

اپل 10 روز پیش از آیفون های جدید خود رونمایی کرد. آیفون Xs و Xs Max دو گوشی پرچمداری بودند که از امروز فروش آن ها در سراسر جهان آغاز شده است. نمی توان از کلمه خوشبختانه برای پیش فروش همزمان این دو گوشی در بازار ایران استفاده کرد. چرا که همانطور که پیش بینی میشد این دو گوشی با قیمت های نجومی پای به بازار کم فروغ ایران گذاشته اند.

در بازار جهانی نسخه 64، 256 و 512 گیگابایتی آیفون Xs به ترتیب 999، 1149 و 1349 دلار قیمت دارند. قیمت نسخه بزرگتر، یعنی آیفون Xs مکس هم با همین میزان حافظه به ترتیب 1099، 1249 و 1449 دلار می باشد. این درحالیست که قیمت گوشی iPhone Xs Max در بازار ایران از 27 میلیون آغاز شده و حتی به 43 میلیون تومان هم میرسد.

نسخه 512 گیگابایتی آیفون Xs مکس 1449 دلار است و با قیمت دلار آزاد در بازار (14,470 تومان) ارزش این گوشی 20,967,030 تومان خواهد شد. با این حال به نظر میرسد تنها فروشنده فعلی آیفون های جدید در بازار ایران، این گوشی را 23 میلیون گرانتر از قیمت واقعی دستگاه به فروش میرساند. طبق ادعای فروشنده این گوشی ها قانونی و رجیستر شده اند. با این وجود، هر هزینه ای که برای قانونی کردن این گوشی ها پرداخت شده، نمی تواند توجیه سود 23 میلیون تومانی فروشنده باشد. واضح است نظارت ضعیف بر بازار دلیل بوجود آمدن چنین قیمت های عجیبی است که دیگر شباهتی به حباب ندارند و دیگر به سختی می توان از واژه "حباب" برای توصیف آنها استفاده کرد.

به نظر شما چه کسی مسئول این قیمت های نجومی در بازار ایران است؟ متقاضیانی که صرف نظر از قیمت فقط در فکر خرید آخرین مدل گوشی های هوشمند هستند؟ مسئولین که نظارت درستی بر بازار موبایل ندارند و یا فروشندگانی که از نابسامانی بازار ارز نهایت سوءاستفاده را می کنند؟ در شرایط فعلی شما ترجیح میدهید که پول خود را صرف خرید چه کالایی کنید؟