افزایش قیمت چشمگیر پردازنده های Intel CoffeeLake
1 min read

افزایش قیمت چشمگیر پردازنده های Intel CoffeeLake

این روزها فشار بسیار زیادی به کمپانی اینتل وارد شده است؛ فشار به خطر تولید CPUهای 14 نانومتری این شرکت مانند یک "سونامی" غیر قابل کنترل شده است. مشتریان این پلتفرم بسیار زیاد بوده و از سوی دیگر اینتل نیز با کمک TSMC از پس ریخته گری این سفارش های سنگین بر نمی آید. با وجود جایگزین کردن یک چیپست 22 نانومتری، اما باز هم کنترلی بر این وضع وجود ندارد.

بزرگترین علت این مشکلات، عدم حرکت اینتل به سمت معماری های 10 نانومتری است؛ وجود چند پلتفرم 14 نانومتری در خط تولید، مشتریان فراوان و عدم تولید مدل هایی با لیتوگرافی کوچک تر، برای این شرکت به یک دردسر بزرگ مبدل شده است. در همین راستا گزارشی منتشر شده است که نشان از افزایش قیمت CPUهای CoffeeLake دارد.

باورش سخت است اما کمبود CPUهای اینتل و مشتریانی که به دنبال آنها هستند، باعث شده است تا قیمت پردازنده های نسل هشتم این شرکت، به طور چشمگیری افزایش یابد. پردازنده های کافی لیک در حد فاصل 22 روز، بین 10 الی 60 درصد افزایش قیمت را در خرده فروشی ها تجربه کرده اند. شایان ذکر است که این افزایش قیمت تنها در بخشی از نقاط جهان بوده و اوضاع از کنترل اینتل خارج بوده و به خرده فروشان بستگی دارد!