اقدام جدید کاخ سفید بر علیه کمپانی‌های تکنولوژی در زمینه قوانین ضد تراست
1 min read

اقدام جدید کاخ سفید بر علیه کمپانی‌های تکنولوژی در زمینه قوانین ضد تراست

به نظر می‌رسد تنش در حال رشد بین رئیس‌ جمهور ایالات متحده آمریکا، Donald Trump و کمپانی‌های بزرگ اینترنت چیزی نیست که به این زودی‌ها فروکش کند. در همین راستا، کاخ سفید یک پیش‌نویس دستور تنظیم کرده است که ممکن است کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی نظیر فیسبوک و گوگل را در زمینه قوانین ضد تراست تحت تأثیر قرار دهد.

بر اساس Bloomberg، پیش‌نویس این دستور به ناظرین فدرال و مجریان قانون اجازه می‌دهد تا در شیوه‌های تجارت کمپانی‌های بزرگ اینترنت در زمینه نقض قوانین ضد تراست تحقیق کنند. البته لازم به ذکر است که بنا بر گفته Lindsey Walters، معاون منشی مطبوعاتی کاخ سفید، این پیش‌نویس هنوز رسمی نشده است و هنوز به‌ عنوان سیاست اجرایی کاخ سفید اعلام نشده است.

علاوه بر این، پیش‌نویس هنوز توسط هیچ‌ یک از سازمان‌های دولتی بازبینی نشده است؛ اما زمانی که مورد تأیید قرار بگیرد، سازمان‌های دولتی مشخصی موظف هستند تا در مدت یک ماه پیشنهادات خود را برای عملی کردن طرح در مورد رقابت بین پلتفرم‌های آنلاین و تبعیض در پلتفرم‌های آدرس دهی آنلاین ارائه کنند؛ البته در پیش‌نویس به نام کمپانی خاصی اشاره نشده است.

در حالی‌ که پیش‌نویس مورد نظر نشانه دیگری از افزایش خصومت Donald Trump بر علیه فیسبوک، گوگل و توییتر می‌باشد، همچنین بیان می‌کند که دولت آمریکا در حال افزایش تلاش‌های خود است تا مطمئن شود رقابت در بین رسانه‌های اجتماعی، توسط قوانینی بر اساس منافع عمومی مصرف کنندگان محافظت می‌شود. این دستور همچنین اشاره می‌کند که منفعت مصرف‌کنندگان ممکن است با هرگونه تبعیضی به خطر بیافتد.

تهیه این پیش‌نویس درحالی صورت می‌گیرد که در گذشته فیسبوک و گوگل هرکدام در اروپا با شکایت‌هایی در زمینه آنتی تراست رو به رو شده‌اند. در سال 2016، ایتالیا واتس‌اپ که زیر مجموعه فیسبوک است را به آنچه تحمیل کردن شرایط ناعادلانه به کاربران خواند محکوم کرد. همچنین در جولای سال جاری نیز اتحادیه اروپا گوگل را با مبلغ هنگفت 4.34 میلیارد یورو در خصوص زیر پا گذاشتن قوانین منطقه‌ای ضد تراست جریمه کرد.

به هرحال فقط زمان مشخص می‌کند که این پیش‌نویس مطرح شده توسط کاخ سفید که سبب انجام تحقیقیات در زمینه ضد تراست بر روی کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی می‌شود، رسمی خواهد شد یا خیر.