7 مورد از بدترین ویژگی‌های گوشی های هوشمند در طول تاریخ
1 min read

7 مورد از بدترین ویژگی‌های گوشی های هوشمند در طول تاریخ

گوشی های هوشمند یک دهه است که در حال تولیداند. در واقع اولین گوشی اندرویدی 10 سال پیش امروز به بازار عرضه شد. طبیعی است که در طول مدت 10 سال شاهده قابلیت های به درد نخور و گاهاً وحشتناکی در این دستگاه ها بوده باشیم. در ادامه این مطلب 7 مورد از بدترین قابلیت های گوشی های هوشمند را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. متاسفانه بعضی از آنها هنوز هم در گوشی های امروز استفاده می شوند.

1. صفحه نمایش 3 بعدی

زمانیکه از گوشی های سه بعدی صحبت می کنیم احتمالاً به یاد دو گوشی HTC EVO 3D و LG Optimus 3D که در سال 2011 معرفی شدند، خواهید افتاد. اما اولین گوشی با قابلیت سه بعدی SH251iS از شرکت ژاپنی شارپ بود که در سال 2002 تولید شد. EVO 3D اولین گوشی بود که در خارج از آسیا فروخته شد. در آن زمان این گوشی های بسیار سرگرم کننده بودند، اما به سرعت به تاریخ پیوستند.

2. ویدئو پروژکتور روی گوشی

در تئوری این یک ایده بسیار عالی بود. گوشی با نمایشگر 4 اینچ که می تواند تصاویر 50 اینچی را به نمایش بگذارد. Galaxy Beam سامسونگ در سال 2012 در نمایشگاه MWC معرفی شد، اما این گوشی های پروژکتور دار هرگز با استقبالی که باید روبه رو نشدند. قیمت و در دسترس بودن به کنار، این گوشی ها به راحتی داغ میکردند و باعث تخلیه باتری می شدند. البته گلکسی بیم تنها نمونه آن نبود. موتورولا و اخیراً کمپانی با نام MOVI نمونه های اینچنینی تولید کرده اند.

3. صفحه نمایش دوگانه

واقعیت اینست که گوشی های هوشمند تنها به یک صفحه نمایش نیاز دارند و نه بیشتر. Kyocera Echo اولین گوشی با این قابلیت بود و پس از آن ZTE سال گذشته Axon M را معرفی کرد. دو صفحه نمایش فقط هزینه و مصرف باتری را زیاد می کند و مزایای کمی در اختیار شما می گذارد. البته نیازی به اشاره نیست که حاشیه های نمایشگرهای هرگز به شما اجازه تجربه یک نمایشگر یکپارچه را نخواهند داد. البته در این میان گوشی های مانند YotaPhone 2 و Nubia Z18S که اخیراً معرفی شده، هستند که دارای دو نمایشگر یکی در جلو و یکی در عقب می باشند. در هر حال به نظر نمیرسد که این قابلیت به مدت طولانی ماندگار باشد.

4. ماژول های افزودنی

پروژه Project Ara یک طرح مفهومی بود که در آن می توانستید تمام اجزای گوشی از جمله دوربین، حافظه، باتری و… جدا کنید. متاسفانه این طرح هرگز عملی نشد. به جای آن LG Friends و Moto Mods ارائه شدند. ال جی فرندز که خیلی زود از دو خارج شد و گوشی مانند LG G5 فقط دو ماژول داشت که یکی از آنها هرگز در دسترس قرار نگرفت. برای موتو مد موتورولا اوضاع کمی بهتری بود و برای کسانی گوشی های سری Moto Z را داشتند این ماژول ها به راحتی در دسترس بود. البته اسنشال هم سعی کرد با عرضه ماژول دوربین 360 درجه وضعیت را برای گوشی خود بهتر کند، اما این اتفاق نیفتاد.

5. حذف جک هدفون

حذف جک هدفون موضوعی است که هنوز برای خیلی ها قابل درک نیست. آیفون 7 بدون جک 3.5 میلیمتری هدفون معرفی شد و پس از پرچمداران اندوریدی یکی پس از دیگری از این ترند پیروی کردند، البته به جز موارد انگشت شمار مانند گلکسی های سامسونگ. جالب است بدانید که موتورولا اولین بار در گوشی های های موتو زد جک هدفون را حذف کرد، اما اپل آن را به بازار تحمیل کرد. شاید این موضوعی توجیهی برای نازک شدن گوشی های هوشمند باشد، اما سود شرکت ها برای خرید دانگل ها می توان دلیل معقول تری برای این موضوع باشد.

6. ناچ

ناچ یا بریدگی بالای نمایشگر هم یکی دیگر از آن نمونه هاییست که اولین بار در گوشی های اندرویدی عرضه شد، اما اپل با ارائه آن در آیفونش برای خود اعتبار کسب کرد. Aquos S2 شارپ اولین گوشی با بریدگی بالای نمایشگر حتی پیش از اسنشال فون بود. حالا ال جی، هواوی، وان پلاس، ایسوس و… از ترند طبعیت می کنند. متاسفانه احتمالاً Pixel 3 XL هم با این سبک طراحی معرفی خواهد شد. موج منفی ای که کاربران از وجود بریدگی بالای نمایشگر در گوشی های خود به تولیدکنندگان ارسال کرده اند، ممکن است باعث شود این قابلیت در آینده از گوشی ها حذف شود.

7. دکمه اختصاصی دستیار صوتی

با وجود آنکه گوشی های سامسونگ جک هدفون خود را حفظ کرده و ناچ را به نمایشگر خود راه نداده اند، مورد آخر فقط به آنها اختصاص یافته است. دکمه اختصاصی برای Bixby؟ فقط تصور کنید که چند بار به طور تصادفی دستتان به این دکمه خواهد خورد و بیکسبی با ذوق در انتظار شما خواهد بود. سامسونگ اجازه این را نمیدهد که شما بتوانید به راحتی این دکمه را غیرفعال کنید، اما به نظر میرسد که سامسونگ چند روز پیش تنظیماتی ایجاد کرده است که بیکسبی فقط زمانی بالا میاید که دوبار دکمه فشار داده شود، اما این نیاز به آپدیت دارد. در صورت دردسترس قرار گرفتن این آپدیت احتمالاً نمودار میزان استفاده کاربران از دستیار صوتی سامسونگ با شیب نزولی شدیدی همراه خواهد بود!

به نظر شما کدامیک از ویژگی های گوشی های هوشمند از همه آنها بدتر بود؟ اگر این مورد در لیست وجود ندارد، آن را با ما به اشتراک بگذارید.