بیت کوین به زبان ساده، ازکد‌نویسی پیشرفته بیت کوین تا استخراج و فناوری بلاک‌چین
1 min read

بیت کوین به زبان ساده، ازکد‌نویسی پیشرفته بیت کوین تا استخراج و فناوری بلاک‌چین

بیت‌ کوین یک سکه واقعی نیست، یک "ارز رمزپایه" است، یعنی یک پول دیجیتال که توسط افراد مختلف در سراسر دنیا تولید (استخراج) می‌شود و امکان تراکنش‌های بلادرنگ همتا به همتا را در سراسر دنیا به‌ صورت رایگان یا با هزینه‌ای بسیار کم فراهم می‌کند. اکنون بیت‌ کوین به‌ عنوان اولین روش پرداخت در تجارت آنلاین شناخته می‌شود و ناظران پرشور ارزهای رمز پایه این واقعیت را به مثابه یک رژه پرقدرت در عرصه مالی می‌بینند و در سراسر دنیا در حال رخ دادن است. اما متخصصین بحثی جدید را مطرح می‌کنند و آن این‌که اکثر خریداران در بازار بیت‌ کوین، عده‌ای بورس‌باز هستند.

کتاب بیت‌کوین به زبان ساده (Mastering Bitcoin for Beginners) توسط (Neil Hoffman) نوشته شده و در آن فناوری بیت کوین و روش‌های استخراج به طور کامل شرح داده شده است.

شما می‌توانید نسخه الکترونیک کتاب بیت کوین به زبان ساده را به سادگی از اپلیکیشن کتابراه دانلود کنید. کتابراه با همکاری مستقیم با ناشران به صورت قانونی امکان دانلود کتاب و کتاب صوتی را در موبایل و تبلت اندرویدی، آیفون/آیپد و ویندوز فراهم کرده است. در اپلیکیشن کتابراه بیش از هزار کتاب رایگان عرضه شده و همچنین امکان خرید کتاب و کتاب صوتی نیز وجود دارد.

بیت کوین توسط چه کسی اداره می‌شود؟

بیت‌کوین در ابتدا توسط فردی ناشناس (افرادی ناشناس) ابداع شد که نام مستعارشان ساتوشی ناکاموتو بود.

بیت‌کوین دارای یک الگوی کاملاً جدید است؛ الگویی که با فرهنگ تمرکزگرایی بسیار فاصله دارد و در آن قدرت به آحاد افرادی داده می‌شود که در اقتصاد نقش دارند، نه نهادهایی که در مرکز ایستاده‌اند تا روزبه‌روز فربه‌تر شوند. بیت‌کوین نوعی پول است که توسط دولت یا یک بانک اداره نمی‌شود، بلکه برعکس توسط همه افرادی اداره می‌شود که از آن استفاده می‌کنند.

به عبارت دیگر، بیت‌کوین پولی غیرمتمرکز است. اگرچه تیمی از برنامه‌نویسان در توسعه کدها و پروتکل بیت‌کوین نقش دارند، اما این افراد نمی‌توانند به هیچ نحوی آن را دست‌کاری کنند. آن‌ها بیت‌کوین را کنترل نمی‌کنند و در واقع هیچ کسی آن را کنترل نمی‌کند. بیت‌کوین انقلابی است در برابر کنترلی که تمرکزگرایی به وجود آورده بود. یک نوع ارز مجازی است که به آن ارز رمزپایه نیز می‌گویند. ارزهای مجازی نوعی پول هستند که کاملاً به صورت دیجیتال هستند و به صورت اسکناس نیستند که بتوان آن‌ها را با خود حمل کرد.

بیت کوین از چه فناوری استفاده می‌کند؟

بیت‌کوین با نوعی فناوری به نام بلاک‌چین یا زنجیره بلوکی کار می‌کند؛ بلاک‌چین در واقع به عنوان وسیله‌ای ابداع شد تا بیت‌کوین توسط آن فعالیت کند. این فناوری در عصر جدیدی از برنامه‌نویسی کامپیوتر معرفی شد که تقریباً سیستم‌ها در این عصر 100% ضد-هک هستند.

لِجِر سابقه‌ای است از تراکنش‌هایی که در یک حساب رخ داده است. برای مثال صورتحساب بانکی و کارت اعتباری شما هر دو لجر محسوب می‌شوند. حسابدارها از لجر برای بررسی امور مالی یک شرکت استفاده می‌کنند. هسته اصلی بلاک‌چین نیز یک لجر دیجیتال است. این بدان معنی است که بلاک‌چین در اصل مجموعه‌ای از تراکنش‌هایی است که با یکدیگر مرتبط هستند و در یک زنجیره پیوسته قرار دارند. مجموعه تراکنش‌ها در بخش‌هایی گردآوری شده است که به "بلوک" معروف است. این بلوک‌ها به یک زنجیره متصل هستند که در نتیجه عبارت "زنجیره بلوکی" یا "بلاک‌چین" را تشکیل می‌دهند.

آیا بیت‌کوین همان طلایِ بعدی است؟

به خاطر بیاورید که طلا به عنوان یک استاندارد جهانی در تجارت فراگیر شده است. به جای مبادله کالاها، می‌توان در کشورهای مختلف از طلا برای خریدوفروش کالاها استفاده کرد. از این منظر، بیت‌کوین می‌تواند به احتمال بسیار زیاد طلای بعدی باشد. بیت‌کوین به هیچ یک از ارزهای ملی متصل نیست اما در عوض در مرزهای بین‌المللی آن را به شکل آزادانه پذیرش می‌کنند؛ بیت‌کوین نوعی استاندارد جهانی جدید است که می‌توان تقریباً به همان شکلی که طلا به کار می‌رفت آن را نیز به کار برد.