باگ جدید فایرفاکس که می‌تواند کل کامپیوتر شما را از کار بی‌اندازد

باگ‌هایی که اپلیکیشن‌های بخصوصی را مانند مرورگرهای وب از کار می‌اندازند، خیلی غیرمعمول نیستند. اما آن‌هایی که به کل دستگاه شما آسیب خواهند زد کمی بیشتر نگران‌ کننده به نظر می‌رسند. این چیزی است که باگ جدید پیدا شده در فایرفاکس توانایی انجام آن را دارد. این باگ توسط یک مهندس نرم افزار و محقق امنیتی به نام Sabri Haddouche کشف شده است؛ کسی که اخیراً نیز یک آسیب‌ پذیری را کشف کرده بود که می‌توانست یک آیفون را نابود کند و مرورگرهای سافاری، مایکروسافت اج و اینترنت اکسپلورر را از کار بیاندازد.

Haddouche ادعا می‌کند که این باگ جدید فایرفاکس توانایی ایجاد خرابی در کارکرد مرورگرها را در دستگاه‌های ویندوزی دارد و گاهی اوقات نیز می‌تواند کل سیستم‌عامل را از کار بیاندازد. بر اساس نتایج کامپیوتر آلوده‌ شده به اجرا، یک ریبوت سنگین نیاز خواهد داشت.

Haddouche طی یک مصاحبه با ZDNet چگونگی رفتار باگ را توضیح داده است:

"سناریویی که رخ می‌دهد این است که اسکریپت یک فایل که شامل یک نام فایل طولانی است را تولید می‌کند و به کاربر دستور می‌دهد که هر میلی‌ ثانیه آن را دانلود کند. این کار در نتیجه سبب انباشته شدن کانال IPC (ارتباطات پردازش‌های داخلی) بین پردازش‌های شاخه فایرفاکس و پردازش اصلی می‌شود که حداقل باعث از کار افتادگی مرورگر می‌شود."

این مشکل در کامپیوترهای مک و لینوکس کوچک‌تر است و فقط باعث بسته شدن مرورگر می‌شود. ZDNet اشاره می‌کند که باگ به عنوان نوعی سرویس محروم سازی (DOS) دسته‌بندی شده است که آخرین نسخه‌های منتشر شده Firefox Stable ،Firefox Developer و Nightly Edition را آلوده کرده است.

به نظر نمی‌رسد که باگ بر روی فایرفاکس اندروید کارایی داشته باشد. دستگاه‌های اپل نیز مانند آیفون و آیپد هم تحت تأثیر آن قرار نگرفته‌اند. با این وجود افشای اخیر، Haddouche خبر از رشد گسترش آسیب‌پذیری DOS در مرروگرهای دیگری مانند کروم و سافاری نیز می‌دهد.