آیا AMD با کارت گرافیک های جدید اشتباه اینتل را تکرار می کند؟
1 min read

آیا AMD با کارت گرافیک های جدید اشتباه اینتل را تکرار می کند؟

معماری Polaris برای نخستین بار در کارت گرافیک های سری AMD RX 400 مورد استفاده قرار گرفت؛ میان رده هایی که با RX 480 به اوج خود می رسیدند. سپس با فاصله یکسال، این شرکت کارت گرافیک های RX 500 را با معماری Refresh Polaris معرفی کرد که در بخش فرکانس، شاهد بهبودهایی بودیم. این کارت گرافیک ها همچنان با پرچمداری RX 580 در بازار حضور دارند.

چندی پیش، زمزمه های معرفی یک معماری بهبود یافته دیگر از Polaris به گوش می رسید؛ آیا AMD به دلیل نداشتن یک معماری گرافیکی، مدام در حال مانور بر روی معماری ستاره قطبی است؟ اشتباهی که اینتل با عدم ورود به دنیای 10 نانومتری، در آن گرفتار شده است؟ طی آخرین اخبار، کمپانی AMD قصد دارد تا با ارائه یک معماری جدید از ستاره قطبی، سیلیکونی با نام Polaris 30 را طراحی کرده و دست کم 3 کارت گرافیک را با تقلیل سیلیکونی، از آن بیرون بکشد!

سومین تلاش AMD در معماری Polaris با لیتوگرافی 12 نانومتری همراه خواهد بود. از آنجایی که با تکرار معماری ستاره قطبی در یک سیلیکون جدید (12nm FinFET Polaris GPU) روبرو هستیم، تنها تفاوت های اصلی در افزایش فرکانس هسته است. با توجه به عدم تغییر معماری، انتظار می رود تا شاهد افزایش نسبی در توان حرارتی (TDP) باشیم. کارت گرافیک های میانی Polaris برای نخستین بار با لیتوگرافی 16 نانومتری معرفی شده بودند. دور دوم با لیتوگرافی 14 نانومتری و اینک نیز لیتوگرافی 12 نانومتری را با همان معماری شاهد هستیم.