انکار چیپست های جدید از سوی AMD
1 min read

انکار چیپست های جدید از سوی AMD

با وجود عدم تائید رسمی AMD، اما نامگذاری برخی از چیپست (Chipset) های آتی این شرکت لو رفته است. این عناوین پس از آن منتشر شد که USB-IF لیستی از چیپست های تازه وارد و ثبت نام شده AMD را در لیست خود جای داد. تراشه های فوق با عناوین A420، X499 و Z490 شناخته خواهند شد. البته هنوز نمی دانیم که قصد AMD از نامگذاری چیپست های خود، مشابه با Intel چیست! این شرکت پس از معرفی نسل Ryzen، نامگذاری چیپست های خود را مشابه با پردازنده و پلتفرم های اینتل انتخاب می کند؛ تا آنجایی که اینتل مجبور به تغییر نام چیپست B350 به B360 شد.

چیپست Z490 به عنوان یک پرچمدار دسکتاپ معرفی خواهد شد. تراشه X499 که احتمالا در جریان CES 2018 رونمایی می شود نیز یک حرفه ای کلاس ایستگاه کاری و رندرینگ است که برای پردازنده های AMD Threadripper 2000 در نظر گرفته شده است. این تراشه جایگزین X399 فعلی می گردد. سومین چیپست نیز با نام A420، جایگزینی برای A320 است.

تراشه A420 یک میان رده جهت استفاده در مادربردهای ارزان قیمت است. افزون بر تراشه های عادی، 2 چیپست دیگر با عناوین Pro 460 و Pro 490 نیز در این لیست مشاهده می شوند؛ این چیپست ها برای پردازنده های سازمانی-تجاری سری Pro آماده شده اند. صدور گواهینامه USB-IF یک روش استاندارد برای توسعه تمام چیپست ها است که در اوایل توسعه محصول طراحی شده است. همانطور که گفته شد، AMD در واکنش به این لیست، آن را غیر رسمی عنوان کرده و از تائید آن خودداری کرده است؛ اما به طور حتم از وجود دست کم 2 تراشه با نام های X499 و Z490 اطمینان داریم؛ چرا که این 2 نام در مطالب پیشین نیز رویت شده اند.