مادربرد ASUS Maximus XI EXTREME با یک اسلات رم مرموز!
1 min read

مادربرد ASUS Maximus XI EXTREME با یک اسلات رم مرموز!

تصاویر و اطلاعات برخی از مادربردهای ایسوس با تراشه Z390 به تازگی منتشر شده است؛ در این میان، شاهد تصاویر یکی از پرچمداران این شرکت با نام ASUS Maximus XI EXTREME هستیم؛ این مادربرد دارای یک ویژگی منحصر به فرد است که البته در حال حاضر تنها در مادربردهای این شرکت رویت شده است. اگر به خاطر داشته باشید، چندی پیش شرکت "سامسونگ" اعلام کرد که به دنبال ساخت ماژول های 32 گیگابایتی از رم های DDR4 است.

ماژول هایی با تراکم بالاتر تراشه های نیمه هادی که ابعاد آنها تقریبا 2 برابر یک ماژول ساده DDR4 بوده پس طبق قوانین، این رم ها در زمره مدل های UDIMM قرار خواهند گرفت. به هر حال برترین قابلیت های ماژول های مورد نظر، حجم بالای ظرفیت حافظه آنها است. در این میان دو کمپانی G.Skill و Zadak به عنوان اولین برندهای تولید کننده حافظه رم، اقدام به ارائه مدل های UDIMM خود بر اساس این تراشه ها کرده اند.

پس تکلیف پشتیبانی آنها در مادربردها چیست؟ شرکت ایسوس پیشگام شده و در چند مدل از پرچمداران آتی خود همانند ASUS Maximus XI EXTREME، یک اسلات خاص را به این رم ها اختصاص داده است؛ در اسلات های دیگر، کاربران می توانند از رم های DDR4 DIMM معمول استفاده نمایند. در حال حاضر ایسوس تنها برندی است که به وضوح از این تکنیک استفاده کرده است. البته این شرکت در گذشته نیز یک اسلات تک DDR3 را در مادربردهای خود استفاده کرده بود که به منظور اورکلاک و تست مورد استفاده قرار می گرفت.