ساخت ربات حمل کننده توسط Alibaba برای کار در هتل‌ها
1 min read

ساخت ربات حمل کننده توسط Alibaba برای کار در هتل‌ها

شاید نام Alibaba خیلی در آمریکا شناخته‌ شده نباشد، اما این کمپانی تجاری چینی یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا به‌ حساب می‌آید. فروش آنلاین آن در سال 2015 از مجموع فروش Walmart ،Amazon و eBay بیشتر بود. حالا این کمپانی با ارائه Space Egg، یک ربات حمل کننده که طراحی شده است تا در هتل‌ها خدمت‌رسانی کند، وارد دنیای تجارت رباتیک شده است.

ربات هفته پیش در یک کنفرانس تکنولوژی در هانگژو چین معرفی شد و از هفته آینده در اولین هتل کار خود را شروع خواهد کرد. این ربات یک محفظه بیضی‌ شکل پوشیده آلومینیومی به همراه یک سری چرخ دارد و از دوربین‌ها و لیزر برای جهت یابی استفاده می‌کند. ارتفاع آن کمتر از یک متر می‌باشد و حداکثر سرعت آن یک متر بر ثانیه است.

این ربات با دستیار هوش مصنوعی کمپانی، Tmall Genie در ارتباط است که کاری شبیه به Alexa را در اسپیکر هوشمند Alibaba انجام می‌دهد. با استفاده از به‌کار بردن Genie در اتاق‌های مهمان‌ هتل‌ها می‌توانند از دستورات صوتی برای سفارش آیتم‌ها استفاده کنند که توسط Space Egg تحویل داده شود.

Alibaba تقریباً سابقه خوبی در رباتیک دارد. این کمپانی تجربه بسیاری در ساخت ربات‌هایی که در انبارهای خودکار آن کار می‌کردند دارد. حالا ورود این کمپانی به بازار ربات‌های حمل‌کننده می‌تواند آن را از رقبا خود بسیار جلو بیاندازد.

به گفته یکی از سخنگویان Alibaba، ساخت Space Egg فقط یک شروع است و کمپانی در حال کار بر روی مدل‌های جدیدی در آینده است که یکی از آن‌ها Space Shuttle، یک ربات برای تحویل لوازم پزشکی و درمانی در بیمارستانها خواهد بود. همچنین کمپانی قصد دارد تا ربات‌های خود را ویژه محیط‌های مختلف مانند رستوران‌ها و دفاتر طراحی کند.

در یک مصاحبه مطبوعاتی، لیجوآن چن از قسمت هوش مصنوعی Alibaba گفت: "Space Egg فاصله زمانی میان سفارش مهمان‌ها و پاسخگویی را پر خواهد کرد." وی همچنین اضافه کرد: "این ربات دستیار نهایی مهمان‌هایی خواهد بود که می‌خواهند خدمات هتل را در سریع‌ترین زمان و به آسان‌ترین شکل تحت اختیار خود داشته باشند."

به هرحال زمان مشخص می‌کند که آیا ربات‌های حمل‌کننده با توجه به قوانین هتل‌ها در خصوص هزینه‌ها و خدمات‌رسانی کارآمد خواهند بود یا خیر.