وجود نکته عجیب و جالب در فناوری ASUS ROG Fan Connect که به تازگی کشف شده

فناوری انحصاری ASUS ROG Fan Connect، یک تکنیک مربوط به کارت گرافیک های سری STRIX است. این فناوری که در کارت گرافیک های Pascal و Vega تکرار شده است، برای کنترل دمای خارج از منطقه کابینت کارت گرافیک است. کارت گرافیک های فوق دارای یک یا دو هدر ASUS ROG Fan Connect هستند؛ به هر هدر یک فن PWM متصل شده و در صورت افزایش یا کاهش دمای کارت گرافیک، سیستم داخلی این فناوری به طور خودکار سرعت چرخش فن های کیس را تنظیم کرده و بدین ترتیب تعادل نویز صوتی و دما را برقرار می سازد.

وب سایت Techpowerup که به تازگی با 2 کارت گرافیک ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti و ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 برای بررسی ها آماده شده است، اعلام کرده است که متوجه یک نکته جالب توجه در بین این 2 کارت گرافیک شده است؛ قضیه از این قرار است که کارت گرافیک Strix GeForce RTX 2080 دارای هدر های ROG Fan Connect بوده و توسط برنامه های نرم افزاری ایسوس، به خوبی کنترل می گردد؛ اما جالب است که برادر سریع و پیشرفته تر آن، یعنی Strix GeForce RTX 2080 Ti فاقد چنین ویژگی است.

داستان زمانی جالب تر می شود که پس از بیرون آوردن خنک کننده و دسترسی به برد PCB، خواهید دید که خبری از این هدرها نبوده و جای آن بر روی مدار چاپی خالی است. برخی از کاربران این وب سایت نیز با طرح پرسش هایی که آیا در نهایت نسخه عرضه شده در بازار دارای این فناوری هست یا خیر، اعلام می کند که بر روی جعبه و بسته بندی، و حتی وب سایت رسمی محصولات ایسوس، خبری از نشان ROG Fan Connect به چشم نمی خورد پس احتمالا نسخه نهایی نیز فاقد این ویژگی خواهد بود.

در آخر یک سوال بدون پاسخ باقی می ماند؛ انویدیا در گذشته فناوری فوق را حتی در مدل های میان رده سری STRIX نیز استفاده کرده و حالا در RTX 2080 نیز شاهد آن هستیم؛ پس دلیل عدم استفاده از آن در RTX 2080 Ti چیست؟