در نسخه بعدی کروم گزینه غیرفعال کردن ورود خودکار به مرورگر اضافه خواهد شد
1 min read

در نسخه بعدی کروم گزینه غیرفعال کردن ورود خودکار به مرورگر اضافه خواهد شد

اوایل هفته جاری گوگل بعد از اینکه Matthew Green، یک پروفسور رمزنگاری، در یک بلاگ پست اشاره کرد که گوگل بعد از ورود کاربران به هر وب‌سایتی که متعلق به گوگل است، آن‌ها را به‌صورت مخفیانه به مرورگر کروم نیز وارد می‌کند، بسیار مورد انتقاد قرار گرفت. حالا کمپانی در یک بلاگ پست جدید وعده داده است که در نسخه بعدی کروم تغییراتی ایجاد کند که باعث رفع این اشتباهات شود.

Green با این حرکت گوگل از دو باب مشکل دارد: اول اینکه این کار بدون اجازه کاربر انجام می‌شود و نقض حریم خصوصی به‌حساب می‌آید. دوم اینکه پیغام منوی باز شونده کروم بسیار مبهم بوده و به صراحتاً به کاربران اعلام نمی‌کرد که با وجود اینکه به مرورگر وارد شده‌اند؛ اما اطلاعات آن‌ها هنوز با خدمات گوگل همگام‌سازی نشده است.

مدیر تولید کروم، Zach Koch، امروز با اعلام اینکه کروم 70 با گزینه غیر فعال‌سازی این ورود خودکار به مرورگر بعد از ورود به وب‌سایت‌های متعلق به گوگل ارائه خواهد شد به نگرانی‌ها دراین‌باره پرداخت.

وی همچنین اعلام کرد که تغییراتی در رابط کاربری نیز اعمال خواهد شد و طی آن سه حالت مختلف کروم یعنی خروج از حساب، ورود به‌حساب بدون همگام‌سازی اطلاعات و ورود به‌حساب به همراه همگام‌سازی اطلاعات کاملاً قابل تشخیص خواهند بود. نمونه‌ای از این تغییرات را در تصویر زیر می‌بینید.

Koch همچنین اعلام کرد که در روند کاری کنونی کوکی‌ها نیز تغییراتی اعمال خواهد شد. حتی زمانی که کاربر حذف کوکی‌ را انتخاب کند، گوگل کماکان کوکی را برای حساب گوگل آن‌ها معتبر نگه می‌دارد و آن‌ها در خدمات گوگل وارد شده باقی می‌مانند. با انتشار کروم70 رفتار آن تغییر کرده و همه کوکی‌ها بعد از خروج کاربر از خدمات گوگل حذف خواهند شد.

اینکه گوگل بالاخره به واکنش‌ها پاسخ داد و بنا به درخواست‌ها عمل کرد نشانه مثبتی است، اگرچه خود این حقیقت که گوگل از ابتدا بدون اطلاع کاربران این چنین تغییر گسترده‌ای را در مرورگر ایجاد کرده است یک نشانه منفی بزرگ به حساب می‌آید.