حذف رینگ‌های آلومینیومی در محصولات پرفروش ایران‌خودرو

ایران خودور به تازگی اعلام کرده است که مجبور به حذف رینگ آلومینیومی برخی از محصولات پرفروش خود شده است. با کمبود مواد اولیه، تولید رینگ های آلومینیومی در داخل کشور دیگر مقرون به صرفه نیست و محصولات این شرکت خودروسازی از این به بعد با رینگ های فولادی و قالپاق عرضه می شود.

دنا معمولی، پارس TU5، سورن ELX، اچ سی کراس، 207 دنده ای و سمند توربو از محصولاتی هستند که در آینده با رینگ های آلومینیومی عرضه نخواهند شد. اما اینکه آیا حذف این به اصطلاح آپشن باعث کاهش قیمت خودروهای مذکور می شود یا خیر، سوالیست که تا امروز کسی پاسخگوی آن نبوده است.

روز گذشته در خبرها اعلام شد که یک میلیون 400 هزار تقاضا تنها در نخستین روز پیش فروش محصولات ایران خودرو ثبت شده است و از این تعداد، هشت هزار و 722 نفر موفق به ثبت نام در پیش فروش محصولات ایران خودرو شده اند. مسلماً تا زمانیکه استقبال از ماشین های نه چندان با کیفیت خودروسازان داخلی در این سطح باشد و با وجود مشکلات اقتصادی، مردم اینگونه به صف های پیش فروش این خودروها، آن هم در شرایطی که قیمت نهایی محصولات مشخص نیست، هجوم ببرند، نباید انتظار برخورد بهتری از خودروسازان داخلی داشت.

البته که بازار بدون رقیب و انحصاری که در اختیار شرکت های بزرگ خودروساز داخلی قرار گرفته، به آنها این اجازه را میدهد که محصولات خود را روز به روز ناقص تر و بی کیفیت تر از روز گذشته در اختیار خریداران قرار دهند. ایران خودرو اولین شرکتی نیست که دست به چنین حرکتی میزند، پیش تر نیز گروه خودروسازی سایپا با حذف زه بغل پراید، آن را به یک آپشن جانبی برای این خودرو تبدیل کرده بود. اگرچه حالا با این نرخ ارز در بازار ایران، خرید خودروهای وارداتی برای اقشار معمولی به یک رویای دست نیافتنی تبدیل شده، صرف هزینه های اینچنینی و استقبال از محصولات پر حرف و حدیث این نگرش را در ذهن خودروسازان ایجاد خواهد کرد که متقاضیان از محصولات عرضه شده رضایت کامل دارند.