نقض حریم خصوصی کاربران توسط فیسبوک با استفاده از شماره تلفن آن‌ها

علاوه بر رسوایی‌های بی‌شماری که شبکه اجتماعی فیسبوک هم‌اکنون درگیر آن‌ها است، اخیراً در هفته گذشته مشخص شد که این کمپانی از نیاز کاربران به امنیت در جهت نقض حریم خصوصی آن‌ها استفاده می‌کند.

کمپانی دیروز طی یک بیانیه تأیید کرد که شماره تلفنی که کاربران به منظور بالا بردن امنیت از طریق تأیید اعتبار دو مرحله در اختیار فیسبوک قرار می‌گیرد، برای خدمت به تبلیغات استفاده می‌شود.

تأیید اعتبار دو مرحله‌ای، در صورتی‌ که به آن آشنایی ندارید، یک متد امنیتی است که هدف آن امن کردن حساب شما با اضافه کردن یک مرحله به پروسه ورود به حساب با رمز عبور می‌باشد. معمولاً در انجام این کار از شما درخواست می‌شود کدی را که به تلفنتان ارسال شده را وارد کنید.

در پایین می‌توانید بیانیه فیسبوک را در این رابطه مشاهده کنید.

"ما از اطلاعاتی که کاربران در اختیار ما قرار می‌دهند استفاده می‌کنیم تا تجربه بهتر و شخصی‌سازی‌شده تری را در فیسبوک برای آن‌ها فراهم آوریم، تبلیغات هم شامل این موارد می‌شوند. ما کاملاً درباره اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنیم شفاف هستیم، مانند اطلاعات مخاطبینی که کاربران آپلود می‌کنند یا به حسابشان اضافه می‌کنند. شما می‌توانید اطلاعات مخاطبینی که آپلود کرده‌اید را در هر زمانی که بخواهید مدیریت و حذف کنید."

با اینکه افراد آشنا به فیسبوک به خوبی با روند در اختیار گذاشتن رایگان خدمات کمپانی در ازای استفاده از اطلاعات کار در جهت خدمت‌دهی به تبلیغات آگاه هستند، اما با این‌ حال نیز این مسئله که فیسبوک از اطلاعاتی که کاربران برای امنیت بیشتر در اختیار آن قرار داده‌اند در جهت نقض حریم خصوصی استفاده می‌کند خود نوعی عهدشکنی به حساب می‌آید. همچنین این مسئله که کل این روند بدون اطلاع رسانی صریح به کاربران انجام شده است نیز اعتبار فیسبوک را زیر سؤال می‌برد.