جنگ تجاری آمریکا و چین به کارت گرافیک ها رسیده است!

دونالد ترامپ یک تاجر تمام عیار بود که پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری، با تمام حواشی و انتقادها، فرصت های شغلی بسیاری را ایجاد کرده و دست کم در بخش اقتصادی کشور، قدم های بزرگی را برداشت؛ با این وجود این رئیس جمهور پر حاشیه از همان ابتدا لوله تفنگ خود را به سمت کشور چین گرفته و بر سر تعرفه واردات و مسائل اقتصادی بسیاری که در حوصله این مطلب نیست، با این کشور وارد اختلاف شد. از آنجایی که آمریکا منفعت خود برای چین را بسیار بیشتر از وضعیت معکوس آن می دانست، برای بسیاری از واردات از جمله قطعات سخت افزاری، مالیات و تعرفه واردات بیشتری را اعمال کرد.

حال این جنگ تجاری به دنیای کارت گرافیک ها نیز رسیده است؛ احتمال افزایش قیمت کارت گرافیک ها، بین 5% الی 10% به دلیل بالا رفتن تعرفه ورود، مسئله ای است که شاید برای رئیس جمهور این کشور چندان مهم نباشد اما قطعا برای گیمرهای آمریکایی مسئله ای درخور توجه است! آقای ترامپ تا پیش از این، به برخی از کمپانی های تولید کننده حتی اپل اعلام کرده بود که می توانند خط تولید خود را با حمایت دولت، به داخل خاک آمریکا بیاورند. از سوی دیگر با شعله ور شدن هر چه بیشتر این جنگ تجاری، شاید زمان آن رسیده باشد که کشورهایی نظیر ویتنام (که جزو تولید کنندگان CPU برای اینتل و ای ام دی است)، مکزیک و حتی خود تایوان جایگزین کشور چین گردند.

انتظار می رود که از ماه آینده، این افزایش قیمت برای کارت گرافیک های نسل قدیم و جدید انویدیا و ای ام دی اعمال شود. تولید ارزان قیمت در چین، کشورهای بسیاری را برای احداث کارخانه و خط تولید به سمت خود جذب کرده است.