برای باقی ماندن به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض، گوگل 9 میلیارد دلار به اپل می‌پردازد

این واقعیت که گوگل هر سال هزینه ای به اپل پرداخت می کند تا موتور جستجوی پیش فرض در مرورگر Safari در دستگاه های آیفون و آیپد باقی بماند، راز بزرگی نیست. در واقع در سال 2014 غول جستجوی جهان، مبلغ 1 میلیارد دلار به کوپرتینویی ها پرداخت کرد. سال گذشته این رقم به 3 میلیارد دلار افزایش یافته بود. حالا به گفته تحلیلگر Rod Hall این مبلغ بسیار بالاتر رفته و مبلغی نزدیک به 9 میلیارد دلار خواهد بود.

طبق این گزارش اپل یکی از بزرگتری کانال های ترافیک گوگل را به خود اختصاص داده است و تقریباً نصف درآمد آنها از بخش موبایل است. بنابراین جای تعجب نیست که این رقم هر ساله در حال افزایش است. با این حال جالب است تا ببینید اپل رقم مورد نظر را سالانه بالاتر می برد و گوگل هم راضی از شرایط آن را قبول می کند. اما با این حال، این رقم در مقایسه با سال گذشته 3 برابر شده است و Rod Hall انتظار دارد که رقم قرارداد آنها در طول دوازده ماه آینده رشد بیشتری داشته باشد و در سال 2019 به 12 میلیارد دلار برسد.

با وجود آنکه گوگل موافق بالاتر رفتن این قیمت نیست، انتظار میرود که اپل همچنان از این تجارت پرسود نهایت استفاده را ببرد. حتی اگر گوگل نخواهد به رقم های درست اپل تن دهد؛ کوپرتینویی ها می توانند به راحتی از موتور جستجوی مایکروسافت، یعنی بینگ به عنوان موتور پیش فرض استفاده کند. با این وجود، معامله گوگل و اپل برد – برد است و هر دو طرف ماجرا از این قضیه سود می برند، به همین دلیل بعید است که هیچکدام از دو طرف قصد بر هم زدن این معامله را داشته باشند.