توئیت‌های دروغین ایلان ماسک باعث کناره‌گیری او از ریاست هیئت مدیره تسلا شد

صبح امروز و در نتیجه شکایت هفته گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، مبنی بر تلاش ایلان ماسک برای خصوصی سازی کمپانی تسلا، مدیرعامل این شرکت محکوم شد. حالا ایلان ماسک تنها 45 روز فرصت دارد تا از سمت رئیس هیئت مدیره تسلا کناره گیری کند و تا سه سال نمی تواند دوباره به این جایگاه بازگردد. البته ماسک همچنان مدیرعامل این شرکت باقی خواهد ماند.

SEC علاوه براین از تسلا نیز به دلیل کنترل ناموفق و ناهماهنگی میان اطلاعات آنها و توئیت های ایلان ماسک شکایت کرد. البته تسلا موافقت کرده بود که جریمه ای پرداخت کند. حالا هم ایلان ماسک و هم تسلا مبلغ 20 میلیون دلار جریمه را به صورت جداگانه پرداخت خواهند کرد تا آسیب هایی که به سرمایه گزاران وارد شده، جبران شود. تسلا همچنین باید دو مدیر مستقل را به هیئت مدیره خود اضافه کند و وکیلی برای نظارت بر ارتباطات ماسک و توئیت های او استخدام کند. البته توافق اولیه ای که بین سازمان بورس و ماسک صورت گرفته بود ممنوعیت 2 ساله از ریاست هیئت مدیره و جریمه 10 میلیون دلاری بود، اما پس از آنکه ماسک تصمیم گرفت به این حکم رضایت ندهد، SEC جریمه سنگین تری برای او در نظر گرفت.

SEC در ماه آگوست پس از آنکه مدیرعامل شرکت تسلا به طور ناگهانی در توئیتر اعلام کرد خصوصی سازی شرکت را زمانی که ارزش هر سهم آن به 420 دلار رسید آغاز می کند، این موضوع را مورد بررسی قرار داد. او مدعی شده بود که منابع مالی مورد نیاز و پشتیبانی سرمایه گذاران را نیز بدست آورده است. هر چند که ماسک چندین جلسه با صندوق سرمایه گذاری عربستان سعودی برگزار کرده بود، اما SEC در دادخواست خود اعلام کرد که در آن زمان هیچ قرارداری امضا نشده بود و در نتیجه توئیت ایلان ماسک "دروغین و گمراه کننده" بود.

اولین جلسه دادگاه SEC علیه ایلان ماسک برنامه ماه فوریه برنامه ریزی شده است. وزارت دادگستری همچنان در حال بررسی اتهامات ماسک مبنی بر تلاش ناموفق او برای خصوصی سازی تسلا و شکایت تعدادی از سهامداران متضرر این ماجرا است.