فیسبوک از انتشار استوری‌ها توسط کاربران درباره نقض امنیتی اخیر جلوگیری کرد

روز گذشته بر اثر یک نقض امنیتی حساب 50 میلیون نفر از کاربران فیسبوک هک شد. حالا تعدادی از کاربران گزارشانی مبنی بر این می‌دهند که کمپانی مانع از به اشتراک گذاشتن استوری‌ها در رابطه با این نقض می‌شود. این مشکل به نظر می‌رسد که فقط استوری های خاص را از رسانه‌های خاص مانند دو استوری Guardian و Associated Press تحت تأثیر قرار دهد.

وقتی قصد اشتراک یک استوری درباره این نقض امنیتی را در بخش خبر داشته باشید، با پیغامی مواجه خواهید شد که مانع از اشتراک‌ گذاری استوری می‌شود.

با توجه به متن پیام فیسبوک این استوری را به عنوان اسپم اعلام می‌کند. علت این کار گستردگی و سرعت اشتراک گذاری این استوری می‌باشد. در واقع سیستم با استناد اینکه تعداد بالایی از کاربران یک محتوا را به اشتراک می‌گذارند آن را به عنوان اسپم تلقی می‌کند.

بعد از اینکه توجه‌ها به این مشکل جلب شد، این باگ توسط فیسبوک برطرف شده و از طریق حساب کاربری کمپانی در توییتر اطلاع رسانی شده است.

در واقع، یک ناظر پشت نمایشگر ننشسته است و مانع از انتشار استوری ها نمی‌شود و یا اینکه کمپانی هیچ توطئه‌ای را بر علیه کاربرانی که قصد اشتراک این محتوا را داشته‌اند انجام نداده است. این وضعیت حاصل ابزار تشخیص محتوا فیسبوک است که محتوا قانونی را از غیر قانونی تشخیص می‌دهد که در این مورد به عنوان اسپم بیان شده است. اگرچه درک این مسئله کمی سخت می‌باشد که این قابلیت چرا مانع سایر استوری های مخرب بر روی پلتفرم نمی‌شود.

البته، این نمونه اولین باری نیست که این سیستم فیسبوک به خوبی عمل نمی‌کند. در گذشته نیز این سیستم قادر به شناسایی محتوا آسیب‌رسان و خشونت‌ آمیز نبوده است. با این تفاسیر، باز هم این مسئله که از تکثیر خبر درباره رسوایی اخیر جلوگیری شده است می‌تواند به‌ اندازه خود آن رسوایی باعث خراب شدن وجهه فیسبوک شود.