ناسا مغز کاوشگر Opportunity را تعویض کرد
1 min read

ناسا مغز کاوشگر Opportunity را تعویض کرد

ناسا اخیراً موفقیت‌های چشمگیری در مأموریت مریخ داشته است. کاوشگر احتمالاً حالا مرده "Opportunity" هم‌اکنون توانسته بیشتر از یک دهه عمر کند و کاوشگر "Curiosity" اخیراً دوباره یاد گرفته است که چگونه صخره‌ها را حفاری کند تا از پس یک شکست بالقوه ویرانگر بربیاید. اما حالا به‌ منظور عدم مصدود شدن مسیر موفقیت آن، ناسا با توجه به چند رفتار عجیب‌ و غریب از سوی این ربات، به کاوشگر Curiosity دستور داده است که "مغز "خود را تعویض کند.

در یک پست جدید، آزمایشگاه پیش‌رانش ناسا (JPL) توضیح داده است که به ربات Curiosity دستور داده‌شده است که به کامپیوتر پشتیبانی خود تغییر وضعیت دهد تا مهندسان در هنگام پدید آمدن مشکلات عجیب، بتوانند بهتر به آن رسیدگی کنند. اخیراً کاوشگر در ذخیره‌سازی داده‌های علمی و مهندسی موفق عمل نمی‌کرد و تغییر حالت به کامپیوتر پشتیبانی ممکن است دلیل این مسئله را برای ناسا روشن سازد.

JPL در پست خود در ابن باره این‌گونه توضیح می‌دهد:

"مانند بسیاری دیگر از فضاپیماهای ناسا، کاوشگر Curiosity نیز با دو کامپیوتر مجزا طراحی‌شده است که طرف A و طرف B نام گرفته‌اند. پس بنابراین، در صورت به وجود آمدن مشکل برای یکی از آن‌ها عملیات ادامه خواهد یافت. بعد از برسی چندین گزینه، مهندسان به این نتیجه رسیدند که کاوشگر از طرف B به طرف A تغییر وضعیت دهد، کامپیوتری که کاوشگر در ابتدا فرود از آن استفاده می‌کرد."

انجام این کار باعث می‌شود که مهندسان دریابند که آیا مشکل جمع‌آوری داده‌ها مرتبط با کامپیوتر می‌شود یا دلیل دیگری دارد. البته اگر هم این تعویض مغز به دانشمندان کمک کند که مشکل را شناسایی کنند، بازهم آن‌ها قصد دارند تا در اولین فرصت ممکن دوباره از کامپیوتر طرف B استفاده کنند. 5 سال پیش کامپیوتر طرف A بعد از مشاهده مشکلاتی تغییر داده شده بود.

استیون لی معاون پروژه Curiosity JPL می‌گوید:

"هم‌اکنون، ما مطمئن هستیم که به کنترل کامل عملیات باز خواهیم گشت، اما هنوز بسیار زود است که بگوییم این اتفاق به زودی رخ خواهد داد. ما امروز عملیات را با طرف A آغاز می‌کنیم، اما کمی زمان خواهد برد تا مشکل به وجود آمده را شناسایی و راه‌حلی برای حافظه طرف B پیدا کنیم."